Lamborghini Countach (©Adnane Terrahi)

Heb je er altijd al van gedroomd om een Lamborghini te bezitten, maar heb je amper genoeg geld om een Lada te kopen? De Belgisch/Nederlandse start-up WeHave heeft de oplossing: door de Lamborghini Countach uit 1982 in 2.000 aandelen te verdelen, kan je al vanaf 400 euro mede-eigenaar worden van deze iconische sportwagen. Een jongensdroom die ook nog eens een uitstekende investering kan blijken, want sportwagens zagen hun waarde de voorbije decennia elk jaar met 10 tot 15 procent stijgen. WeHave-co-founder Oliver Wolfs droomt van een echte community rond zeldzame collector’s items. “Waarom zouden alleen rijke verzamelaars zoiets unieks mogen bezitten?”

In de film ‘The Wolf of Wall Street’ rijdt beurshandelaar Jordan Belfort (briljant vertolkt door Leonardo Di Caprio) op een bepaald moment een witte Lamborghini in de prak. Die iconische Lamborghini Countach uit 1982 is een echt collector’s item. Er rolden dan ook slechts 235 exemplaren van de productieband.

Dit soort zeldzame sportwagens belandt zo goed als altijd bij steenrijke verzamelaars. Maar WeHave wist een Lamborghini Countach op de kop te tikken en maakt hem toegankelijk voor het brede publiek. Iedereen die dat wil, kan mee eigenaar worden van deze ultieme jongensdroom op wielen. De Belgisch/Nederlandse start-up verdeelde de Lamborghini namelijk in 2.000 stukken. Vanaf 400 euro kan je een van de 2.000 aandelen kopen. Je moet de blitse sportwagen dus delen met anderen, maar je bent wel de trotse (mede-)eigenaar van een Lamborghini.

Hét ultieme collector’s item

“Toen ik 18 was, droomde ik van een Ferrari F40”, zegt Oliver Wolfs, één van de drie founders van WeHave. “Die wagen is hét ultieme collector’s item voor elke autoliefhebber. Er zijn er 1.200 van gemaakt, maar de Ferrari F40 spreekt vooral tot de verbeelding omdat hij het laatste model is dat door Enzo Ferrari himself ontworpen werd. In miljoenen jongenskamers hing een poster van die auto.”

Wolfs had als student helaas geen 300.000 euro om zich zo’n Ferrari F40 aan te schaffen. “Zonde, want vandaag is die wagen geen 300.000 euro, maar 2,4 miljoen euro waard. Hij is na een dikke tien jaar verachtvoudigd in waarde. Luxewagens zoals een Ferrari of een Lamborghini zijn de laatste decennia elk jaar 10 tot 15 procent in waarde gestegen. Dat is trouwens evengoed zo voor andere exclusieve collector’s items, zoals kunst of horloges.”

We wilden vooral de drempel verlagen. Toen die Lamborghini Countach op de markt kwam, zagen we onze kans schoon en zijn we gesprongen

Zo groeide het idee voor WeHave, vertelt Wolfs. “Waarom zouden alleen rijke verzamelaars zo’n uniek product kunnen bezitten? Wat als we het nu eens toegankelijk maken voor de mensen die er echt affiniteit mee hebben en er al hun hele leven lang door gefascineerd zijn? Dat is geen must, je kan evengoed mee in ons verhaal stappen omdat je een interessante investering zoekt.”

“We wilden vooral de drempel verlagen. Toen die Lamborghini Countach op de markt kwam, zagen we onze kans schoon en zijn we gesprongen. 800.000 euro is een hele smak geld maar als je het deelt door 2.000, dan wordt het al een heel ander verhaal.”

© Adnane Terrahi

Niet joyriden

De start-up heeft een koopoptie genomen op de Lamborghini, legt de co-founder uit. “Kunnen we binnen de twee maanden 800.000 euro bijeen krijgen, dan is de Lamborghini van ons”, aldus Wolfs. “Lukt dat niet, dan vervalt de optie gewoon na twee maanden en komt de auto opnieuw op de markt. Wij of de mede-eigenaars nemen dus geen enkel risico. Krijgen we de financiering rond, dan wordt de auto binnen de vijf jaar verkocht en de winst uitgekeerd aan de aandeelhouders. Uiteraard gaan we - voor dat moment eraan komt - eerst nog eens navraag doen bij onze community.”

Even voor alle duidelijkheid: dat je eigenaar wordt van een Lamborghini Countach wil niét zeggen dat je er ook mee mag rijden. Wie hoopte om er mee over de autostrade te scheuren of ermee door de stad te paraderen, is er dus aan voor de moeite. “Geen enkele verzamelaar koopt zo’n unieke, iconische auto om er ook echt mee te rijden”, stelt Wolfs. “Het risico dat je ergens tegen knalt of dat er iemand anders op jou botst, is veel te groot. De Lamborghini staat veilig in een speciale garage, die ultrabeveiligd is en waar niemand binnenkomt en zéker niet terug buiten rijdt.”

Dat wil niet zeggen dat je alleen een papieren eigenaar bent, benadrukt de co-founder van WeHave. “We organiseren community events waar de Lamborghini centraal staat en waar je samenkomt met andere fans. Je kan jouw sportwagen dus absoluut ook in het echt bewonderen. Je kan er alleen niet mee gaan joyriden (lacht).”

Copyright: Adnane Terrahi

Pokémons en voetbaltruitjes

De Lamborghini is het eerste project van WeHave, maar het is de bedoeling dat er nog exclusieve collector’s items volgen, legt Wolfs uit. “Dat kunnen allerlei zeldzame producten zijn. Auto’s, kunst of horloges liggen voor de hand. Maar waarom zou het geen uiterst zeldzame Pokémonkaart kunnen zijn? Of een voetbaltruitje? Stel dat Lionel Messi ooit het truitje verkoopt waarin hij de finale van het WK won? Zou het geen zonde zijn als dat dan ergens in een villa bij een miljardair in Qatar belandt, die misschien niet eens zoveel van voetbal houdt? Het zou zoveel mooier zijn als een community van voetbalfans samen eigenaar van zo’n uniek item kan worden.”

Mijn ultieme droom is dat een merk als Ferrari bijvoorbeeld een gelimiteerde collectie van tien wagens op de markt brengt, waarvan het er dan eentje exclusief voorbehoudt voor onze community

Op termijn wil het ondernemerstrio daarom ook met merken samenwerken. “Voor hen is het een manier om een community rond hun merk te bouwen, om ambassadeurs te creëren en het engagement van consumenten te vergroten. Naar die dingen is elk merk vandaag op zoek. Mijn ultieme droom is dat een merk als Ferrari bijvoorbeeld een gelimiteerde collectie van tien wagens op de markt brengt, waarvan het er dan eentje exclusief voorbehoudt voor onze community.”

De drie founders van WeHave: (vlnr) Niels Vandeweyer, Oliver Wolfs en Chris van der Heijden

Bij de politie

Wolfs werd ondernemer na een carrière van tien jaar bij de politie. “Ik wilde eigenlijk bij de Special Forces geraken. Maar die droom heb ik helaas moeten opbergen na een ongeluk tijdens de opleiding bij het Snelle Respons Team van de Lokale politie Antwerpen. Met als resultaat dat ik acht maanden lang mijn linkerarm niet kon bewegen.”

Het heeft me altijd gestoord dat je bij de politie, als ambtenaar dus, nooit echt beloond wordt voor je harde werk. Of je je nu elke dag te pletter werkt of er de kantjes afloopt, dat maakt eigenlijk geen verschil. Ambitie wordt niet beloond. Als ondernemer is dat anders, daar heb je je eigen lot veel meer zelf in handen. Als je risico’s neemt en hard werkt, dan krijg je daar ook iets voor in de plaats. Je kan echt helemaal zélf iets uitbouwen.”

Als ondernemer heb je je eigen lot veel meer zelf in handen. Als je risico’s neemt en hard werkt, dan krijg je daar ook iets voor in de plaats. Je kan echt helemaal zélf iets uitbouwen

“Ik merk dat ik heel hongerig ben om bij te leren. We doorliepen een intensief traject doorlopen bij Birdhouse en start it @KBC, en de kans bestaat dat we binnenkort mogen deelnemen aan een acceleratorprogramma dat bij de top drie van de wereld behoort. Die professionele ondersteuning is heel waardevol, want we zijn onderweg toch best wel wat obstakels tegengekomen.

“Gelukkig kan ik rekenen op mijn twee co-founders die beiden sterke technische skills bezitten, want vooral het blockchain-luik was een serieuze boterham. We doen alles in blockchain. Zo is het eigendom van de collector’s items op elk moment op een honderd procent betrouwbare manier geregistreerd. Er is geen discussie mogelijk, er zijn geen omslachtige afspraken nodig. Dat was een voorwaarde om WeHave te doen lukken en om een licentie te krijgen, maar het was zwoegen om dat allemaal rond te krijgen. Ik ben heel trots dat we die hindernissen overwonnen hebben.”