Showpad is zowat het schoolvoorbeeld voor start-ups die willen uitgroeien tot een succesvol wereldbedrijf. Het Gentse bedrijf van Louis Jonckheere en Pieterjan Bouten deed afgelopen jaren niet alleen enkele overnames, ook boeken ze jaar na jaar een noemenswaardige groei. Hoe staat het vandaag met de scale-up? En wat zit er aan te komen? Bloovi zat samen met medeoprichter en CEO Pieterjan Bouten.

Marktleider met platformvisie: de Showpad van vandaag

Showpad, ooit begonnen met een digitale iPad applicatie voor verkopers, is vandaag een volwaardig ‘sales enablement platform’ dat B2B salesmedewerkers efficiënter maakt. Het doel? Ervoor zorgen dat zij de beste buyer experience kunnen garanderen. Die visie heeft de scale-up geen windeieren gelegd. BASF, Proximus en TVH zijn slechts enkele grote namen uit haar klantenbestand.

“Het gaat hard voor Showpad”, knikt een enthousiaste Pieterjan Bouten. “7 jaar geleden gingen we inderdaad van start met een tabletoplossing die vooral gebruikt werd op beurzen, vandaag hebben we een digitaal platform dat ervoor zorgt dat salesteams de juiste content op het juiste moment hebben. Afgelopen jaar hebben we enkele grote stappen uitgevoerd in het uitvoeren van onze platformvisie. Dat behelst investeren in integraties met CRM, marketing automation,... En laten we natuurlijk de overnames niet vergeten.

Bij een sterke visie horen natuurlijk medewerkers die deze kunnen vertalen naar de praktijk... Rekruteren met vallen en opstaan dus

Zo namen we vorig jaar het Britse bedrijf Hickup over, en dit jaar deden we dat met LearnCore, een bedrijf uit Chicago dat een software platform had ontwikkeld om sales mensen te trainen en te coachen. “Training & coaching zijn een toevoeging om van Showpad een end-to-end oplossing te maken”, zegt Bouten. “Als je een marktleiderpositie nastreeft en wilt behouden, horen daar nu eenmaal bepaalde investeringen bij. Zo slagen we erin om van Showpad volledig geïntegreerd platform te maken dat zowel content als sales training & coaching combineert voor elke salesafdeling.”

Bij het ‘nieuwe’ Showpad van vandaag hoort ook een nieuw jasje. Heel recent investeerde het bedrijf in een volledige rebranding. “We voelden dat we een nieuwe fase van groei doormaakten, wat maakte dat we een duidelijker verhaal rond Showpad als merk wilden brengen”, vertelt Bouten. “En dus moest het oude logo - de bol met verschillende kleurtjes - dringend plaats maken voor een nieuw symbool dat het oneindigsheidsteken bevat met een cirkel en een vierkantje. Het vierkantje vertegenwoordigd sales - die soms wat edgy kunnen zijn - en de cirkel staat voor marketing. Het nieuwe logo staat voor de oneindige samenwerking die moderne sales en marketing teams aan de dag moeten leggen om succesvol te zijn. Onze technology maakt dat mogelijk.

‘Authentic good-natured asskickers’ aantrekken

Bij zo’n sterke visie horen natuurlijk medewerkers die deze kunnen vertalen naar de praktijk. Voor Showpad gebeurde rekruteren soms met vallen en opstaan, waaruit het oprichtersduo veel geleerd heeft. “In een hele vroege fase van het bedrijf hadden we al waarden kenbaar gemaakt die het bedrijf typeren, en die we ook willen terugzien in onze teams”, vertelt Bouten. “Vroeger waren dat de 7 ‘showings’, die onze visie heel uitgebreid vertegenwoordigden. Maar we geloven heel hard in ‘keeping it simple’, dus hebben we de waarden vandaag herleid naar 2 mantra’s: be authentic en achieve maximum impact. Het eerste mantra is duidelijk: we willen uitsluitend authentic good-natured asskickers aantrekken.”

Verder vertaalt ‘be authentic’ zich naar de ruimte voor medewerkers om zichzelf te zijn. Dat moet resulteren in een vlotte en oprechte omgang met zowel klanten als medewerkers, maar ook een transparante cultuur. “Openheid is inderdaad een cruciaal, maar alledaags gegeven in dit bedrijf”, bevestigt Bouten. “Hier moet iedereen het gevoel hebben dat ze dingen aan elkaar kunnen vragen of vertellen. Ik denk dat - doordat Louis en ik zo toegankelijk blijven als medeoprichters - we alvast het juiste voorbeeld geven.”

Met de andere waarde - ‘achieve maximum impact’ - doelt Bouten vooral op ownership en verantwoordelijkheid. “Iedereen krijgt de nodige verantwoordelijkheidszin om op eigen wijze resultaten te behalen”, klinkt het. “Mensen die bij Showpad werken, weten dat ze bepaalde weken hard gaan moeten knallen - dat hoort erbij. Maar ze krijgen wel de opportuniteit om mee hun stempel te drukken op dit bedrijf.”

Menselijk bedrijf met start-up cultuur

Afgelopen jaar groeide Showpad van 225 naar 400 medewerkers, verspreid over de kantoren in Gent, Londen, San Francisco, Portland en Chicago. Sinds kort heeft het technologiebedrijf ook vestigingen in het Duitse München en Wroclaw (Polen). Hoe moeilijk is het voor de scale-up, die je bijna een multinational kan noemen, om zijn typische, vlakke en wendbare cultuur te behouden?

Sommige ondernemers onderschatten hoe belangrijk het is om tijdig de juiste managers in huis te nemen

“Het zou stom zijn van mij om te zeggen dat onze bedrijfscultuur dezelfde is als toen we nog met 20 man waren”, meent Bouten. “De waarden zijn niet veranderd: hoe technologisch getint je bedrijf ook mag zijn, het is vooral zeer belangrijk om je menselijk op te stellen. Dat is geen praatje, maar een credo waar we zeer vaak bij stilstaan. Iedere medewerker is een apart individu waarin we als bedrijf willen en moeten investeren. Zo hebben we recent de Showpad University gelanceerd, waarbij we medewerkers actief aansporen om bij te leren - van interne opleidingen tot coaching. Binnenkort gaan we zelfs een stapje verder en lanceren we een gepersonaliseerd groeitraject voor elke Showpad-medewerker.”

Omdat Bouten zoveel aandacht besteedt aan het aantrekken van de juiste mensen , zag hij tot eind vorig jaar zélf alle potentiële kandidaten. “Vandaag is dat niet langer mogelijk: als een bedrijf groeit, moet je als oprichter bepaalde zaken uit handen geven en processen op touw zetten. Net daarom vertel ik altijd aan andere ondernemers hoe belangrijk het is om tijdig de juiste managers in huis te nemen. Wereldwijd heeft Showpad ongeveer 60 people managers die erover waken dat we het juiste talent blijven aantrekken en de mensen kunnen laten groeien binnen ons bedrijf. .”

Hoewel de mate van professionalisering dus zeer hoog is bij de Gentse speler, nuanceert Bouten dat de work hard, play hard-mentaliteit er nog steeds heerst. “Het moet plezant blijven”, benadrukt hij. “Als bedrijf geven we veel terug. Vorig jaar zijn we met z’n allen naar Miami gegaan. Daar werd ook veel gewerkt, maar we hebben ook wel wat gefeest en teambuilding activiteiten gedaan. En kijk eens rond: mensen pingpongen hier, krijgen gratis drankjes en snacks en de ingenieurs hebben waarschijnlijk stiekem een nieuwe Playstation binnengehaald (lacht). Showpad mag dan wel heel snel zijn gegroeid: op heel veel vlakken blijven we een doodgewone start-up.”

Zin om deel te maken van deze professionele, maar plezierige werkomgeving? Solliciteer dan voor een van de openstaande functies en timmer mee aan de weg naar succes van deze internationale scale-up!