Hoe dit Leuvense kantoor een frisse wind blaast doorheen het boekhoudlandschap

Hoe dit Leuvense kantoor een frisse wind blaast doorheen het boekhoudlandschap

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Fiscadvies

De tijd dat boekhouders eindeloze stapels papieren te verwerken hadden, is voorbij. Digitale tools nemen het meeste van die papierwinkel over en automatiseren het hele boeltje. En maar goed ook, vindt Carla Van Corenland van Fiscadvies. “Nu is er meer tijd voor de leuke dingen: klanten ondersteunen en hun copiloot zijn.” Maar wat Van Corenland betreft, mag er in het boekhoudwereldje nog meer veranderen dan enkel digitalisering en een persoonlijkere aanpak.

Het beroep heeft niet echt een sexy imago”, weet Van Corenland, die Fiscadvies startte in 2008 samen met een vennote die het bedrijf in 2015 verliet. “Het gaat er vaak nogal droog aan toe in deze wereld. Er wordt weinig stilgestaan bij wat het betekent om zo’n kantoor te leiden en er wordt niet echt gewerkt aan het team zoals dat in andere sectoren wel gebeurt. Ik hoor van collega-zaakvoerders wel eens dat er een tekort is aan boekhouders. Daar merk ik niets van. Sinds 2015 werk ik bij Fiscadvies met een aantal medewerkers. In de tijdspanne van 2019 tot begin 2021 zullen we van acht naar zestien mensen zijn geëvolueerd, allemaal stuk voor stuk sterke profielen. Tekort? Neen dus. Je moet natuurlijk wel een omgeving creëren waar mensen willen werken. En daar moet je moeite en tijd insteken. Als je dat doet, zullen klanten het ook voelen.”

We werken volledig digitaal, waardoor niemand zich nog moet bezighouden met futiliteiten en kan focussen op de essentie: klanten met raad en daad bijstaan

Van Corenland ziet het als haar missie om het beroep van boekhouder op een pedestal te zetten. “Boekhouden hoeft niet saai te zijn, je kan er ook echt een toffe en flexibele job van maken. Bij Fiscadvies werken we volledig digitaal, waardoor niemand zich nog moet bezighouden met futiliteiten, maar zich kan focussen op de essentie: klanten met raad en daad bijstaan.”

Met andere woorden: de zaakvoerster van Fiscadvies pleit voor wat meer actief leiderschap in boekhoudkantoren. Iets waar ze zelf continu mee bezig is. Tijdens de eerste lockdown heeft Van Corenland dat nog verder doorgetrokken: samen met haar medewerkers heeft ze de tijd genomen om de puntjes nog eens op de i te zetten voor Fiscadvies. “We maakten samen een DNA-oefening, zodat iedereen mee is met ons verhaal.”

Het Fiscadvies team, zaakvoerster Carla Van Corenland uiterst rechts op de foto

Leading by example

Uit die DNA-oefening heeft Fiscadvies acht waarden gedistilleerd die als leidraad dienen, zowel intern als extern. “Om ze tastbaarder te maken, heb ik die acht waarden in een woord gegoten dat mooi aansluit bij onze baseline ‘Grace Your Business’. Het Engelse ‘graceful’ omvat het allemaal”, legt Van Corenland uit. “Te beginnen met ‘giving’, daarmee doelen we op het feit dat we altijd in hulpmodus staan. Zowel naar collega’s als klanten toe zullen we er altijd zijn om hen comfort te bieden en op maat gemaakte oplossingen aan te reiken. ‘Reliable’ is de meest duidelijke, ongetwijfeld. Want als boekhouders moeten we natuurlijk betrouwbaar zijn.”

‘Accessible’, ‘client oriented’ en ‘enthusiastic’ wijzen er dan weer op dat we altijd bereikbaar zijn, de klant centraal zetten en een positieve mindset hebben. We denken oplossingsgericht en geven elkaar continu feedback. Dat laatste is dan ook meteen de ‘f’ van ‘graceful’. Wij zien feedback als een cadeautje, als in: ‘de persoon die mij feedback geeft, vindt mij de moeite waard om er iets mee te doen’.”

Ik geloof sterk in ‘leading by example’. Mensen voelen zich meer op hun gemak bij een leider die haar eigen zwaktes kan tonen

Maar iedereen zit anders in elkaar, heeft andere noden of pijnpunten. Ook daar spenderen ze aandacht aan bij Fiscadvies. “De u staat voor ‘unique’: we aanvaarden dat elke medewerker en elke klant anders is, en houden daar ook rekening mee. De l, als laatste, staat voor ‘learning’. Want we blijven altijd leren. Niemand is perfect, maar het belangrijkste is dat je leert uit je fouten. Elke maandag op de teammeeting bekijken we samen wat de week ervoor wel of niet ‘graceful’ is verlopen. Uit beide situaties leren we. En ja, ik haal zelf ook slechte voorbeelden aan”, lacht ze. “Ik geloof sterk in ‘leading by example’. Mensen voelen zich meer op hun gemak bij een leider die haar eigen zwaktes kan tonen.”

Een frisse wind

‘Graceful’ is meer dan een toepasselijk acroniem of een handige leidraad. Het is de steunpilaar van de hele organisatie. “Nieuwe medewerkers moeten minstens 65% van ons DNA in zich dragen, maar ook klanten houden we aan die regel. Waarom? Omdat we het onszelf onnodig moeilijk maken als we samenwerken met mensen van wie de waarden niet overlappen met de onze. Er moet een match zijn. Als die er niet is, heb ik er geen problemen mee om bepaalde personen los te laten”, klinkt het.

Medewerkers weten heel goed waar we als kantoor voor staan, en klanten voelen dat ook goed aan. Die authenticiteit is belangrijk, het wérkt

Voor Van Corenland is loslaten de kern van ondernemerschap. “Ik heb dat moeten leren”, geeft ze toe. “In het verleden heb ik mensen te vaak willen meetrekken in mijn verhaal. Maar nu weet ik: als iemand er niet in wil meestappen, dan is dat geen probleem. Dan scheiden onze wegen en is dat het beste voor iedereen. We zijn niet het goedkoopste boekhoudkantoor, maar daartegenover staat wel een enorm hoge kwaliteit. En dat bereik je allen met de juiste medewerkers, de juiste klanten en de juiste digitale tools. Alles wat daar niet in past, moet je zonder schuldgevoelens laten gaan.”

Ze is misschien wat atypisch in het boekhoudlandschap, met haar duidelijke visie over het verhaal van haar kantoor, haar leiderschapsstijl en verregaande digitalisering. Maar Van Corenland haalt veel energie uit haar aanpak. “Medewerkers weten heel goed waar we als kantoor voor staan, en klanten voelen dat ook goed aan. Die authenticiteit is belangrijk, het wérkt.” En vooral: Van Corenland weet op die manier een frisse wind te brengen in de boekhoudwereld. Iets waarvan ze hoopt dat haar collega’s het zullen overnemen. “Misschien kunnen we met zijn allen boekhouden dan toch nog sexy maken”, knipoogt ze.


Fiscadvies doet jouw boekhouding volledig digitaal, en geeft je daar bovenop fiscaal advies op maat van je bedrijf. Lees er hier meer over.

Hoe dit Leuvense kantoor een frisse wind blaast doorheen het boekhoudlandschap

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Fiscadvies

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 91.804 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief