Nalantis

WE ARE A NATURAL LANGUAGE UNDERSTANDING AI COMPANY

nalantis.be/

Artificiële intelligentie de ideale jobhunter? Dit Antwerps taaltechnologiebedrijf verovert er de wereld mee

Artificiële intelligentie de ideale jobhunter? Dit Antwerps taaltechnologiebedrijf verovert er de wereld mee

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Nalantis

In een tijd waarin zowat alle sectoren door elkaar geschud worden door technologische disrupties, kabbelt de HR-sector gezellig voort met jobplatforms die recht uit de jaren negentig lijken te komen. Maar niet voor lang meer als het van het Antwerpse techbedrijf Nalantis afhangt. Met taaltechnologie op basis van artificiële intelligentie verleidt het momenteel de hele HR-wereld, tot Rio de Janeiro aan toe.

Het Antwerpse taaltechnologiebedrijf Nalantis werd tien jaar geleden al opgericht door CEO Frank Aernout en business development director Stephen Lernout. Toch bleef het lang onder de radar. “Hoewel we al tien jaar aan de verfijning van onze technologie werken, hebben we onze eerste écht marktwaardige tools en applicaties pas een paar jaar geleden uitgebracht”, licht CEO Frank Aernout toe. “Niet toevallig was VDAB één van onze eerste klanten. Zij vroegen ons een competentie-analyse uit te voeren. Zo zijn we als taaltechnologiebedrijf de HR-wereld ingerold.”

HR is immers niet de corebusiness van Nalantis, wel doorgedreven taaltechnologie die met behulp van artificiële intelligentie de semantische context begrijpt. Aernout verklaart zich nader: “Onze technologie kan data lezen en begrijpen zoals mensen dat doen. Mensen lezen contextueel, machines lazen tot nu toe letterlijk en enkel trefwoorden. Dat klinkt wat abstract, tot je er een voorbeeld bij neemt.”

“Als ik zeg: ‘Ik heb geld nodig, dus ik ga naar de bank’, dan begrijp jij dat ik de financiële instelling bedoel en niet het zitmeubel in mijn woonkamer. Maar je begrijpt dat niet omdat je het woord kent, want dat woord heeft beide betekenissen in het Nederlands. En in het Engels zelfs acht. Beeld je dan even in als je een zin hebt van tien woorden waarin elk woord vier of vijf betekenissen heeft. Dat leidt tot tienduizenden of zelfs honderdduizenden mogelijke betekenissen. Een mens maakt echter connecties en zal de zin zo meteen correct inschatten. Onze software kan dat ook.”

Semantiek in de HR

Aernout trekt zijn voorbeeld meteen door naar de HR. “Daar zit nu eenmaal meer dan 90% van onze business en onze toepassingen”, zegt hij. “Stel dat ik mijn CV schrijf ‘Ik ben een marketingmanager en rapporteer aan de algemene directeur. Alle klassieke software zal hier de termen marketing manager en algemeen directeur uit pikken en de kandidaat daaraan linken. Dan krijg je duizend jobs of kandidaten waarvan er 990 niet bij je profiel passen. Terwijl onze intelligente software het cv in zijn correcte context plaatst. Hij ziet met andere woorden ‘ik ben’ staan en leidt daaruit af dat wat volgt de eigenlijke functie van de kandidaat is, en leest ‘ik rapporteer aan’ en begrijpt wat de hiërarchische positie is van die persoon binnen het bedrijf.”

“Onze technologie haalt dus veel juistere en veel meer informatie uit de data. Vervang teksten en data nu eens door cv’s, profielschetsen, testresultaten, motivatiebrieven, beroepsomschrijvingen, taakomschrijvingen, vacatures en ga zo maar door, en je begrijpt veel beter welk potentieel onze software vertegenwoordigt voor de HR-wereld.”

De matchmaker

Door profielen en vacatures juister en vollediger in te schatten, kan Nalantis ook veel betere en zelfs onverwachte matches creëren, legt Aernout uit: “Wij matchen niet alleen de boekhouder met de vacatures voor boekhouders. Dankzij onze software kunnen we een boekhouder ook matchen met een heel ander soort job die dezelfde soft skills, hard skills, competenties, kennis, opleidingen, enzovoort, vereisen. Op die manier kunnen we uit het klassieke patroon stappen waarin een assistent boekhouder altijd maar wordt gelinkt aan boekhoudkundige of financiële vacatures. Dat kan zeer verrassende resultaten opleveren. Jobs of kandidaten waarvan je denkt: die baan of die kandidaat is toch niets voor mij? Tot je verder gaat kijken en ontdekt dat dit eigenlijk het perfecte profiel is!”

Dat kan zeer verrassende resultaten opleveren. Jobs of kandidaten waarvan je denkt: die baan of die kandidaat is toch niets voor mij? Tot je verder gaat kijken en ontdekt dat dit eigenlijk het perfecte profiel is!

Dat soort ruimere matches is volgens Aernout cruciaal geworden in de huidige context: “Er wordt steeds meer geautomatiseerd en gedigitaliseerd, waardoor een aantal banen verdwijnen. Daardoor is er veel meer nood aan interne mobiliteit. Vroeger werden korte termijn opdrachten altijd aan externe consultants uitbesteed, terwijl die eigenlijk perfect intern ingevuld kunnen worden als men kandidaten screent op competenties en skills. Dat is niet alleen veel goedkoper, het motiveert je mensen ook omdat ze afwisseling aangeboden krijgen in hun job.”

Anderzijds kunnen de ruimere matches die ontstaan door het gebruik van deze technologie, werknemers er ook toe aansporen om zich verder op te leiden, legt Aernout uit: “We kunnen onze technologie immers ook linken aan opleidingsmogelijkheden. Als mensen dan een interessante vacature ontdekken waaraan ze nog niet voor de volle 100% voldoen, dan toont onze software hen meteen welke interne opleidingen ze kunnen volgen om die hiaten op te vullen.”

“Iedereen heeft het vandaag over de war for talent, maar het is net zo belangrijk om intern talent te behouden en te koesteren”, voegt Aernout eraan toe. “En dat doe je onder andere door mensen niet alleen langs een rechte ladder te laten opklimmen, maar door hen intern nieuwe mogelijkheden aan te bieden op basis van wat ze kunnen, kennen en willen. Maar daar bestonden tot voor kort de tools niet voor. Die bieden wij vandaag dus aan.”

Functie boven vorm

Nog een groot voordeel van de artificiële intelligentie van Nalantis is dat vormvereisten, taalvereisten en de klassieke ellenlange formulieren van interne en externe jobplatforms niet langer nodig zijn. “Omdat wij tekst lezen en begrijpen, is er geen enkele structuur meer nodig. Je kan gewoon je smartphone oppikken en zonder enige vormvereiste iets intikken als: Ik ben Frank, ik ben boekhouder, ik spreek Spaans, ik heb ook een beetje marketing gestudeerd en ik speel graag voetbal. Onze software zal dat feilloos analyseren. Je kan zelfs gewoon naar de website bellen en een berichtje inspreken. Zo zijn we echt mobiel aan het rekruteren. Dus niet mobiel als in een app’je dat eigenlijk gewoon een formulier is, maar écht mobiel.”

Ik ben Frank, ik ben boekhouder, ik spreek Spaans, ik heb ook een beetje marketing gestudeerd en ik speel graag voetbal. Onze software zal dat feilloos analyseren.

Die aanpak blijkt erg aan te slaan in Brazilië, waar iedereen mobiel is. Nalantis lanceerde afgelopen week een jobplatform voor het stadsbestuur van Rio de Janeiro, TrabalharNoRio, dat inwoners op basis van artificiële intelligentie met de ideale job matcht. Gebruikers kunnen hun cv in welke vorm dan ook uploaden, gewoon een kort tekstbericht versturen of een voicemail inspreken.

Maar ook in eigen land pikt men de troeven van Nalantis steeds vaker op. Onder meer Stad Gent, Febelfin, VDAB, een grootbank en een telecomoperator gebruiken de technologie van het Antwerpse bedrijf al. En niet alleen voor HR, verklapt Aernout: “We hebben ook producten voor legal city administration. Stad Gent is daar als eerste mee aan de slag gegaan. Stel dat iemand daar wil weten of horecazaken op de Vrijdagmarkt extra belastingen moeten betalen voor hun terrassen tijdens de Gentse Feesten. Vroeger was dat een immens complexe vraag. Want dat gaat over belastingen, over festiviteiten, over de horeca, over uitzonderingen. Waar moet je dan in hemelsnaam beginnen zoeken. Heel eenvoudig: nergens. Je tikt de vraag gewoon letterlijk zo in en dankzij onze software kom je meteen te weten dat er tijdens het college van 18 december 2017 dit en dat over is beslist.”

“Iedereen heeft tegenwoordig de mond vol over big data”, besluit Aernout, “maar je kunt de structuur van al die data niet altijd kennen. Met ons algoritme hoeft dat ook niet. Want wij zorgen ervoor dat het algoritme jouw vraag begrijpt en voor jou in de data gaat zoeken. De kernwaarde van ons bedrijf is niet voor niets ‘Making data understand people’.”

Wil jij ook aan de slag met de artificiële intelligentie van Nalantis? Neem dan snel een kijkje op de website.

Artificiële intelligentie de ideale jobhunter? Dit Antwerps taaltechnologiebedrijf verovert er de wereld mee

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Nalantis

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.472 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief