De toekomst van Mobility as a Service: “De coronacrisis heeft de manier waarop we naar mobiliteit kijken in een stroomversnelling gebracht”

De toekomst van Mobility as a Service: “De coronacrisis heeft de manier waarop we naar mobiliteit kijken in een stroomversnelling gebracht”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Mobly

Steeds meer mensen laten Koning Auto staan. Mobly speelt in op die majesteitsschennis met de launch van het software platform Moveasy. “De auto zal ongetwijfeld nog lang deel uitmaken van ons dagelijks leven maar de traditionele behoefte aan een wagen is sterk aan het veranderen, zeker in grote steden en sinds de coronacrisis”, merkt Hans De Mondt op.

Hans De Mondt is de kersverse CEO van Mobly, een mobiliteitsdienstverlener die in 2017 is opgericht om uiteenlopende diensten voor autobezitters aan te bieden. “We verkopen zelf autoverzekeringen, maar er komt veel meer bij kijken dan dat”, legt De Mondt uit. “Zo waren we de eerste aanbieder in België die pechverhelping aanbood zonder abonnement. Tot dan toe moest je voor pechverhelping een abonnement voor een heel jaar afsluiten. Terwijl je die pechverhelping misschien een heel jaar niet nodig had. Wij hebben dat abonnement afgeschaft. We laten mensen via de app enkel voor bijstand betalen wanneer ze die ook echt nodig hebben. Verder komt er niets aan te pas.”

Het Mobly team

Spookwegen

Veel van de diensten van Mobly waren tot nu toe op autogebruikers gericht omdat, zo zegt de CEO, “60 tot 70% van de Belgen eenvoudigweg niet zonder hun auto kunnen. Dat wijst de beruchte Mobiscore ook uit. (een index van de Vlaamse overheid die aangeeft hoe goed een woning of locatie scoort qua mobiliteit; nvdr) De auto zal ongetwijfeld nog lang deel uitmaken van ons leven. Maar toch stellen we veranderingen vast in de traditionele behoefte aan een wagen, zeker in grote steden en zeker sinds de coronacrisis.”

Het coronavirus heeft de manier waarop we naar mobiliteit kijken in een stroomversnelling gebracht

“Met connected cars en smartphones kan je makkelijk tracken hoe en wanneer mensen hun wagen gebruiken of zich op een andere manier verplaatsen. In het begin van de eerste lockdown zagen we het autogebruik helemaal naar nul terugvallen. Mensen reden gewoonweg niet meer. Daarna is dat natuurlijk wel teruggekomen. Maar tijdens die periode hebben veel mensen toch echt de mogelijkheden van andere mobiliteitsoplossingen ontdekt. Het coronavirus heeft de manier waarop we naar mobiliteit kijken in een stroomversnelling gebracht.”

Een hindernissenparcours van deelsteps

Zeker in grote steden en bij jongere mensen is die shift volgens Hans De Mondt duidelijk zichtbaar. “Onze jonge werknemers gebruiken naast hun eigen fiets ook graag alternatieve vervoersopties om ergens te geraken. Ze zijn veel flexibeler. Maar dat zijn early adopters. Als je die nieuwe mobiliteit wil laten aanslaan bij het grote publiek, moet je het beter organiseren.”

Het grote publiek heeft echt interesse gekregen in nieuwe mobiliteit, zoveel is duidelijk

Een stad als Antwerpen is daarin een voorloper. Die heeft geleerd van Chinese steden en Berlijn. Daar liggen de straten vol deelfietsen door een overaanbod aan aanbieders. Als voetganger moet je er oppassen dat je niet over de deelsteps struikelt. Daarom zijn er nu regels ingevoerd met zowel een minimum- als maximumaantal deelvoertuigen per aanbieder. En je mag je deelfiets ook niet zomaar meer ergens achterlaten, je moet gebruikmaken van de mobiliteitshubs. Die evolutie is nodig. Anders wordt nieuwe mobiliteit een doorn in het oog van het grote publiek. Pak je het wel goed aan, dan zou het nu wel eens snel kunnen veranderen. Het grote publiek heeft echt interesse gekregen in nieuwe mobiliteit, zoveel is duidelijk.”

Betere user experience met Moveasy

Mobly speelt in op die groeiende interesse met zijn nieuwe software platform Moveasy, dat het samen met zijn partner Europ Assistance Belgium heeft ontwikkeld. “We wilden al langer iets met die nieuwe mobiliteit doen, maar we hadden een goede use case nodig. Die vonden we bij Europ Assistance Belgium. Zij bieden hun klanten een vervangwagen aan wanneer hun auto in panne valt. Maar die vervangwagen is duur en staat 90% van de tijd gewoon op de oprit. Dat is een dure oplossing voor Europ Assistance Belgium. En ook voor de klant is het niet handig, want die moet vaak zijn vervangwagen op eigen kracht ergens gaan afhalen. Terwijl hij dan al in een stressvolle situatie zit. Qua user experience is dat niet echt positief.”

“Met Moveasy kan Europ Assistance Belgium nu een mobiliteitsbudget creëren, dat binnen de twee minuten op de smartphone verschijnt van een gebruiker met pech. Met dat mobiliteitsbudget kan de gebruiker zelf kiezen met welk vervoermiddel hij zijn wagen gaat vervangen: de bus, de trein, de metro, een deelfiets- of deelstep, een taxi … Dat is een veel betere user experience, zeker in steden.”

Een grote blokkendoos

Nu het Moveasy-platform er staat, wil Mobly het ook echt gaan schalen. “We hebben nu met Europ Assistance Belgium een goede case, maar het platform kan veel meer aan”, benadrukt Hans De Mondt. “Je moet Moveasy eigenlijk zien als een blokkendoos met Lego blokken die gedeeld kunnen worden met verschillende afnemers. Een mobiliteitsbudget voor werknemers kan evengoed met dit platform worden opgebouwd, want de bouwblokken zijn voor 80% gelijk. We hebben op Europees niveau best wel wat concurrenten, maar die maken voor elke klant een nieuwe kopie van hun platform. Al die lichtjes verschillende platformen worden na verloop van tijd een onderhoudshel, met veel onderhoudskosten voor elke klant.”

Je moet Moveasy eigenlijk zien als een blokkendoos met Lego blokken die gedeeld kunnen worden met verschillende afnemers

“Met Moveasy zit iedereen op een gemeenschappelijke kern in de cloud. Daardoor maakt het voor ons niet zo veel uit of we nu tienduizend of honderdduizenden gebruikers hebben. Of, als we het goed doen, misschien miljoenen. Dat zou wel eens echt kunnen gebeuren op redelijk korte termijn, als we een grote partner vinden die in meerdere steden tegelijk wil uitrollen. Vanaf dat moment kan het heel snel gaan. Daarom hebben we ons systeem van bij de start API based opgezet, en hebben we ons aantal developers opgetrokken van vijf naar meer dan twintig. Om maar te zeggen dat we er helemaal klaar voor zijn!”

VROOM.be

Anderzijds heeft Mobly onlangs ook VROOM.be overgenomen, één van de grootste autozoekertjessites van België. “Wij blijven geloven in beide kanten van mobiliteit”, legt CEO Hans De Mondt uit. “Zeker in grote steden worden auto’s steeds minder relevant. Maar dat betekent daarom niet dat er in de toekomst geen auto’s en bijhorende diensten meer nodig zullen zijn.”

“In lijn met onze andere diensten willen we de gebruikers van VROOM.be daarom ook ontzorgen door hen, naast de aankoop van een tweedehandswagen, alle andere diensten en info aan te bieden die ze nodig hebben voor hun wagen. Ik denk dus dat VROOM.be in eerste instantie een veel bredere marktplaats voor mobiliteit kan worden. En binnen een paar jaar zal dat platform er hoogstwaarschijnlijk helemaal anders uitzien. Maar dat zijn toekomstplannen. Daar kan ik nu absoluut nog geen details over geven.”


Wil je meer weten over de mogelijkheden van Moveasy? Ontdek er hier alles over.

De toekomst van Mobility as a Service: “De coronacrisis heeft de manier waarop we naar mobiliteit kijken in een stroomversnelling gebracht”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Mobly

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 85.567 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief