Dit internationale bedrijf uit Gent heeft de heilige datagraal gevonden: “Stop met het verzamelen en verkopen van persoonlijke data, laat de consument die zélf delen en controleren”

Dit internationale bedrijf uit Gent heeft de heilige datagraal gevonden: “Stop met het verzamelen en verkopen van persoonlijke data, laat de consument die zélf delen en controleren”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Meeco

Eén digitale kluis waar je al je wachtwoorden, bankkaartnummers, garantiebewijzen en andere belangrijke documenten kan bewaren én kan delen. Het Australisch-Belgische Meeco mocht ze bouwen voor KBC.  “Het unieke aan de digitale kluis is dat de gebruiker zélf eigenaar blijft van zijn persoonlijke data, de bank controleert ze niet en kan ze zelfs niet zien. Dat is een wereldprimeur”, zegt founder Katryna Dow. Ze versterkte het internationale technische team van Meeco met de Belgische experts  Jo Vercammen en Jan Vereecken , twee toppers in digitale identiteit .

Vercammen is een pionier in blockchain en cryptocurrency, hij begeleidde onder andere de allereerste bitcoin-transactie in ons land. Vereecken begon zijn carrière als researcher aan de VUB, en komt daarmee uit dezelfde stal als de oprichters van Collibra  (de eerste Belgische unicorn). De voorbije jaren bouwden ze met hun eigen bedrijf Juru een platform dat consumenten toelaat om hun digitale identiteit zelf te beheren en zelf te kiezen met wie ze persoonlijke data delen.

Jan Vereecken & Jo Vercammen

Het Belgische Juru verdiepte zich dus in exact dezelfde materie als het (toen nog) Australische Meeco, maar dan aan de andere kant van de wereld. Dow en Vercammen leerden elkaar een paar jaar geleden kennen op een door Trendwolves georganiseerde Fintech Safari voor B-hive . “We werkten parallel aan dezelfde dingen, waren dus concurrenten, maar zo voelde het niet. Er was niet de traditionele reflex om ons territorium te beschermen, we hadden eerder allebei het idee dat we ooit wel eens samen onze schouders onder een project zouden zetten. Kijken of we van één plus één meer dan twee kunnen maken.”

We waren dus concurrenten, maar zo voelde het niet. We hadden eerder allebei het idee dat we ooit wel eens samen onze schouders onder een project zouden zetten

‘Ooit’ kwam een dik half jaar geleden. Meeco legde de laatste hand aan de uitvoering van een groot project en maakte werk van de oprichting van een Europese vestiging in Gent. “Ik wist dat we in België een sterk team met lokale verankering nodig hadden. Net toen ik dacht dat ik Jo dringend eens moest bellen, botsten we tegen elkaar aan in een hotellobby in Las Vegas. Divine intervention.”

Unieke digitale kluis

Goed getimed want ondertussen draaide de bouw van een versleutelde digitale kluis voor KBC op volle toeren. “Wij mochten een digitale kluis bouwen, waar je als gebruiker persoonlijke data en documenten kan bewaren en delen zoals je dat zelf wilt ”, legt Dow uit. “Het bijzondere  aan deze kluis op vlak van het beheer van de privacy is dat door Meeco’s security design en versleuteling enkel en alleen de gebruiker zijn persoonlijke data beheert en er toegang tot heeft. De digitale kluis onderstreept daarnaast ook hoe KBC de maximale veiligheid en volledige onafhankelijkheid van zijn gebruikers centraal plaatst in zijn visie.”

De voordelen van een Australisch-Belgisch team

Toen KBC het licht op groen zette, was het alle hens aan dek bij Meeco. “Eenmaal je een ‘go’ krijgt, wil iedereen de oplossing het liefst morgen al implementeren”, spreekt Dow uit ervaring. “It would be a challenge" om het project op 6 maanden rond te krijgen. Gelukkig hadden we met ons Australisch-Belgische team een enorme troef in handen.”

We hebben op een half jaar ontwikkeld waar je normaal een vol jaar voor nodig hebt, het was bij momenten slopend, maar de enige manier om de digitale kluis op zo'n korte tijd operationeel te krijgen

“We hebben op een half jaar ontwikkeld waar je normaal een vol jaar voor nodig hebt”, zegt Vercammen. “Wij hadden het voordeel dat we zowel in België als in Australië een team van experts hadden. We konden letterlijk 24 uur op 24 werken. We losten elkaar voortdurend af. Zo konden we aanpassingen die op het einde van de werkdag gevraagd werden al de volgende ochtend tonen. Het was bij momenten slopend, maar het was de enige manier om de digitale kluis op zo’n korte tijd operationeel te krijgen.”

Toegevoegde waarde van persoonlijke data

Vercammen en Vereecken kwamen aan boord bij Meeco als respectievelijk Chief Technology Officer (CTO) en Chief Product Officer (CPO). “We hebben dezelfde visie en we werken aan dezelfde technologie, maar we brengen ook aanvullende skills mee in blockchain en digitale identiteit”, verduidelijkt Vercammen. “Jan en ik focusten vooral op de back-end, op de technologie die onder de motorkap zit en het mogelijk maakt om persoonlijke data veilig en transparant te delen. Meeco zorgde dan weer voor een heel sterke user experience. Onze expertise is complementair.”

“Door de krachten te bundelen, spelen we in op een transformatie die volop aan de gang is. Het verzamelen en verwerken van persoonlijke data was vooral belangrijk voor bedrijven omdat ze die voor veel geld konden verkopen. Dat verandert. De toegevoegde waarde van data zal niet meer zitten in het louter bewaren ervan, maar in wat je ermee doet. Als je data op een transparante manier kan delen - mét de volle toestemming van de eindgebruiker - kan je méér en betere services leveren. Bedrijven die dat begrijpen, nemen tegen de achtergrond van GDPR en open banking een voorsprong op de concurrentie.”

De heilige graal

Regulering is een belangrijke driver van die evolutie, benadrukt Vereecken. “In Europa versterken de strengere regels voor databescherming en de verhoogde gevoeligheid voor privacy elkaar. De cultuur evolueert snel. Niet de gebruiker van de persoonlijke data, maar de eigenaar ervan staat centraal.”  Vercammen verduidelijkt dat “Met datalekken bij grote technologiebedrijven en de lopende onderzoeken van de Europese commissie naar de datapraktijken van onder andere Facebook, is er bovendien meer bewustwording over de risico’s van het massaal opslaan van data. Toegang tot persoonlijke data met consent van de gebruiker is in die evolutie de heilige graal.”

Toegang tot persoonlijke data met consent van de gebruiker is in die evolutie de heilige graal

“Daarom wilden we ook zo graag de krachten bundelen met Meeco. Ik heb zelf kinderen van 5 en 7 jaar. Vandaag is het leven van kinderen vanaf de allereerste seconde gedigitaliseerd. Ze zijn amper geboren, of hun digitale voetafdruk staat al op Facebook of Instagram. Daarom is het cruciaal dat de volgende generaties hun persoonlijke data zelf kunnen controleren. Dat ze hun digitale identiteit zélf vormgeven en beheren. Die verantwoordelijkheid nemen we bijzonder ernstig bij Meeco. We willen producten ontwerpen die voor de volgende generaties kunnen dienen als bouwblokken voor een nieuw wereldwijd web.”

De nieuwe data-economie

Nu consumenten de rechten op hun eigen persoonlijke data terugwinnen, moeten ondernemingen volgens Dow het roer omgooien. “Ze moeten heel goed nadenken hoe ze persoonlijke informatie verzamelen, opslaan en delen. Ons team in België werkt hard aan een uitbreiding van het aanbod binnen Meeco Labs met een programma om de waarde van nieuwe persoonlijke dataservices te bepalen, zowel voor de consument als voor de ondernemingen. We benaderen regulering als een deel van de oplossing, niet als een probleem. En we valideren de waarde van de service bij echte consumenten voor we de finale oplossing beginnen bouwen. Zo willen we de organisaties ondersteunen die vandaag en morgen op de eerste rij staan van de ontluikende persoonlijke data-economie.”

Zoek je huidige dienstverlening te verbeteren door transparante en ondubbelzinnig gegevensdeling binnen legaal kader van GDPR? Dan is een bezoek naar de website van Meeco een gouden tip!

Dit internationale bedrijf uit Gent heeft de heilige datagraal gevonden: “Stop met het verzamelen en verkopen van persoonlijke data, laat de consument die zélf delen en controleren”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Meeco

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.616 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief