In 6 stappen van ondernemersidee naar een pitch-klaar concept? Dankzij deze unieke kit kan het

In 6 stappen van ondernemersidee naar een pitch-klaar concept? Dankzij deze unieke kit kan het

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & THINK with people

Het is gelukkig niet allemaal economische kommer en kwel in deze coronatijden. Bert Van Wassenhove en Els De Deken, business coaches bij THINK with people, hebben vooral ondernemerschap zien opbloeien tijdens de lockdown. Dat ondernemerschap willen ze nu begeleiden naar een solide, concrete business aan de hand van een uniek initiatief. Maak kennis met de Personal Innovation Kit.

Veel bedrijven zullen door de huidige crisis hun deuren moeten sluiten. Maar volgens Bert Van Wassenhove, Innovation Guide bij THINK with people, zullen er na de corona-exit ook tal van nieuwe, innoverende bedrijven opduiken: “Mensen hebben, zeker tijdens de eerste weken van de lockdown, plots tijd gehad om stil te staan en vooruit te kijken: waar wil ik naartoe en wat wil ik? Ze hebben vaak al jarenlang een idee in hun schuif liggen, en willen daar nu plots concreet werk van maken.

Bert Van Wassenhove

Afgaan als een gieter

Een vaag idee volstaat echter niet, zegt Van Wassenhove: “Els en ik hebben in onze carrières al letterlijk duizenden ondernemers zien passeren in allerlei pitches. Vaak is het enorm frustrerend om vast te stellen dat er ergens wel een goed idee in zit, maar dat ze hun huiswerk niet hebben gemaakt.”

“Als die mensen dan tijdens het vragenrondje een oneindige reeks vragen krijgen voorgeworpen, zie je ze echt denken: heb ik dat hier nu zo slecht uitgelegd of zijn zij dom?”, lacht CEO Els De Deken. “Meestal is het echter het eerste. Je hebt een duidelijke pitch nodig waarmee je een bankier kan overhalen, een win-winlening kan lospeuteren bij je familie of vrienden of gewoon kan uitleggen waarom je het de komende maanden heel druk gaat hebben.”

“Mensen die hun idee niet hebben laten challengen en het onvolledig uitgewerkt hebben, gaan meestal af als een gieter wanneer ze dit moeten pitchen. Dan zijn ze al meteen verbrand bij die eerste cruciale contacten.”

Mensen die hun idee niet hebben laten challengen en het onvolledig uitgewerkt hebben, gaan meestal af als een gieter wanneer ze dit moeten pitchen

Veel start-ups en beginnende ondernemers kloppen daarom bij een incubator of accelerator aan. “Vaak zit daar een grote groep ondernemers met totaal verschillende ambities en projecten”, waarschuwt Els De Deken. “Iemand die een glutenvrije bakkerij wil starten, zit daar bij wijze van spreken in dezelfde workshop als vier techies die samen een data organising platform willen lanceren. Terwijl die mensen totaal andere noden hebben, met een heel ander financieel verhaal, andere marketing en een andere sales aanpak.

Geen Amerikaanse peptalk

Startende ondernemers hebben volgens THINK with people vooral maatwerk nodig. Het bureau ontwikkelde daarom de Personal Innovation Kit. Die is gebaseerd op de Kickbox, een open-source project van Adobe. Dat project is erg succesvol in de VS, maar kent hier nog weinig bekendheid, legt Els De Deken uit. “De versie van Adobe is echt veel te Amerikaans voor Europa: het is uitgewerkt voor grote groepen, met veel opzwepende peptalk en challenges. Daar houden Europeanen niet van.”

De Personal Innovation Kit van THINK with people

“Met de Personal Innovation Kit pakken we het helemaal anders aan”, vult Bert Van Wassenhove aan. “Wij zijn met dat open source project aan de slag gegaan en hebben het volledig aangepast aan de Europese manier van werken. Enerzijds door ons meer te richten op individuele ondernemers of foundersduo’s. En anderzijds door er onze eigen tools en drie online coachingsessies aan te koppelen. Dat alles online verloopt, is in deze tijden natuurlijk ook handig.”

In zes stappen naar een pitch-klaar concept

De Personal Innovation Kit van THINK With People bestaat uit zes stappen waarmee je van een vaag idee tot een volledig uitgewerkt, op haalbaarheid getest en pitch-klaar concept komt. Els De Deken overloopt de zes stappen:

1. Inception

“Dit is de beginfase, waarin je voor jezelf zoekt naar wat je echt wil doen, waarom en hoe. Je graaft naar je achtergrond, je motivatie, en ga zo maar door.”

2. Ideate

“Dit is de brainstormfase. Aan de hand van een set begeleide opdrachten, ga je op een begeleide manier op zoek naar nieuwe ideeën. We moedigen je ook aan om feedback te verzamelen in je omgeving aan de hand van tools die we je meeleveren.”

3. Improve

“Aan de hand van de resultaten van die brainstormfase en de feedback die je hebt ontvangen, krijg je zelf al een betere indruk van welk soort product of dienst je op de markt wil brengen. Daarom is dit het ideale moment voor de online test en de eerste coachingsessie, waarin je inzicht krijgt op welke manier je jouw bedrijf succesvol kan uitbouwen.”

4. Investigate

“Dit noemen we ook wel de storytelling fase. Nu je het theoretische concept van je idee hebt uitgebouwd, is het essentieel dat je er met veel mensen over praat, zodat je je verhaal telkens kan bijsturen. We bieden je hiervoor talloze tips en tools, zoals een vragenlijst, tricks om interviews voor te bereiden, hoeveel minuten je aan welk deel moet besteden, enzovoort. En we begeleiden je hier ook bij in een online sessie.”

5. Iterate

“In deze vijfde stap word je uitgedaagd om subscribers te vinden. Je moet een kleine website maken, een social media account aanmaken voor je idee. We tonen je hoe je een community moet managen met bijvoorbeeld het juiste fotomateriaal en de juiste copywriting, maar in een kleine en heel beschermde omgeving.”

6. Infiltrate

“In de laatste fase word je dan uiteindelijk voorbereid op je final pitch. Die moet je perfect kunnen brengen als je een co-founder aan boord wil trekken, funding wil ophalen of je familie wil overtuigen waarom je geen tijd meer vrij zal hebben de komende maanden.”

“In totaal vraagt de kit zo’n veertig tot zestig uur van je tijd”, vult Bert Van Wassenhove aan. “In theorie zou je het er dus in één week kunnen doorjagen. Maar de kit blijft zes maanden actief. Wij vinden acht weken een ideale periode. Dan ben je er een of twee dagen per week actief mee bezig, wat haalbaar is in combinatie met een fulltime baan.”

Goed begonnen, is half gewonnen

“Had ik deze Personal Innovation Kit gehad toen ik zovele jaren geleden mijn eerste eigen bedrijf oprichtte, dan was het helemaal anders verlopen”, blikt Els De Deken op het einde van ons gesprek terug.

Op het juiste moment inzichten verwerven van iemand anders blijkt vaak cruciaal in de ontwikkeling van een onderneming. Dat proberen we nu te bereiken door mensen goed voorbereid aan hun zakelijk avontuur te laten beginnen.”

Heb jij ook een business idee en wil je dat een perfecte start geven? Test hier gratis de eerste stap van de Personal Innovation Kit uit!

In 6 stappen van ondernemersidee naar een pitch-klaar concept? Dankzij deze unieke kit kan het

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & THINK with people

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 85.259 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief