“Elektrisch rijden is voordeliger dan ooit, op voorwaarde dat je er juist mee omgaat”

“Elektrisch rijden is voordeliger dan ooit, op voorwaarde dat je er juist mee omgaat”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Hedin Automotive

Elektrisch rijden lijkt tijdens het voorbije coronajaar ook in België uit de startblokken te zijn geschoten. Steeds meer bedrijven nemen volledig elektrische of hybridewagens in hun wagenpark op. Om die omslag te ondersteunen, neemt Hedin Automotive het voortouw met onder meer een Mercedes-EQ Experience Center en een podcast-reeks met Joe-DJ en actrice Elke Van Mello.

In Zweden is Hedin een naam als een klok die onlosmakelijk verbonden is met de autowereld. In 1985 opende het familiebedrijf zijn eerste concessie in het Zweedse Borås. Tegenwoordig telt Hedin meer dan 100 vestigingen en meer dan 30 merken in vijf landen, waaronder ook België.

In 2018 betrad de groep de Belgische markt met de overname van zeven concessies in Oost-Vlaanderen, gevolgd door 5 overnames in de provincie Antwerpen, nog later traden twee vestigingen in het Waasland toe alsook 1 vestiging in Vlaams-Brabant. “Vandaag zijn we de grootste Mercedes-Benz familie in België”, vertelt Fleet Manager Gregory Lang niet zonder trots. “Maar bij die leiderspositie komt volgens ons ook de verantwoordelijkheid van een voortrekkersrol in de elektrische transitie.”

300% meer elektrische wagens

En die elektrische transitie lijkt goed op gang te zijn getrokken. Gregory Lang haalt er enkele cijfers bij: “In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar hebben we in 2021 al drie keer zoveel Mercedes-EQ’s (volledig elektrische wagens; nvdr) verkocht. Dat is echt ongelooflijk. Maar ook het aandeel plug-in hybrides is meer dan verdubbeld in deze periode.”

“Vandaag hebben bij Hedin Automotive de deels of volledig geëlektrificeerde voertuigen reeds een aandeel van 54% in de verkopen, terwijl dat dezelfde vorig jaar slecht 24 % of ongeveer een vierde was. Het gaat momenteel dus echt heel hard op elektrisch vlak. We willen dan ook volop op deze markt inspelen en een pioniersrol opnemen.

Elektrische boost

Om die pioniersrol te vervullen, creëerde Hedin Automotive als eerste Mercedes-Benz dealer in België een positie als EQ Brand Manager binnen zijn onderneming. Deze functie wordt ingevuld door Denzel De Geyter, een EV-rijder in hart en nieren met acht jaar ervaring bij twee grote elektrische automerken.

Nu wil hij als EQ Brand Manager het elektrische gamma van Mercedes Hedin Automotive boosten. “Op 6 april lanceerden we bijvoorbeeld de podcast-reeks ‘Plan Elektrisch Rijden’ met Joe-dj en actrice Elke Van Mello”, onthult Denzel De Geyter.

Denzel De Geyter, EQ Brand Manager bij Hedin Automotive

“Zij kende weinig van elektrische wagens en ontdekt in de podcast de voordelen samen met de luisteraars, zowel informatief als in de praktijk. En daarnaast hebben we ons Mercedes-EQ Experience Center geopend aan de Nieuwewandeling in Gent. Bezoekers kunnen er volledig vrijblijvend kennismaken met het volledige elektrische gamma, maar vooral ook met wat daar allemaal bij komt kijken: hoe moet je een elektrische wagen concreet opladen, hoe moet je ermee rijden, wat zijn de fiscale en andere voordelen,…”

Meer dan alleen fiscaal voordeel

Gregory Lang merkt op dat de meeste bedrijven intussen alles weten over de grote fiscale voordelen van elektrisch rijden, maar niet noodzakelijk verder kijken: “De vraag wordt momenteel duidelijk aangedreven door het fiscale voordeel, wat niet onlogisch is, want het is gewoon interessanter.”

“De elektrificatie van het wagenpark brengt echter nog andere voordelen met zich mee. Onderschat bijvoorbeeld de waarde voor het werkgeversimago niet. Met een elektrische wagen is de Total Cost of Ownership (of kortweg TCO) voor de werkgever niet alleen lager, ook het Voordeel Alle Aard voor de werknemers is lager. Dat is voor beide partijen een mooie win-win. Een elektrische wagen is bovendien gewoon aangenamer om mee te rijden en heeft een positieve uitstraling.”

De Total Cost of Ownership van een elektrische wagen ligt lager. Op voorwaarde dat je ook op de juiste manier met de wagen omgaat

De Total Cost of Ownership ligt dus lager, weliswaar op voorwaarde dat ook op de juiste manier met de wagen wordt omgegaan, benadrukt Denzel De Geyter: “Je moet werknemers sensibiliseren om de juiste laadgewoontes aan te nemen. Je kan als fleetmanager niet gewoon zeggen: hier is de sleutel van je bedrijfswagen, en by the way, het is een elektrische. Want dan loopt het misschien fout. Als een bestuurder van een plug-in hybride bijvoorbeeld niet consequent zijn auto oplaadt op momenten dat dat kan, dan is die fiscaal interessante wagen net iets minder interessant.”

Maar ook bij een elektrische wagen is een andere mindset nodig. Je kan beter niet zomaar vijf dagen rondrijden en dan opeens op zoek moeten naar een stopcontact. Je moet andere gewoontes aankweken. Vergelijk het met het laden van je smartphone; die laadt je ook vaak even bij doorheen de dag.”

Gregory Lang, Fleet Manager bij Hedin Automotive

Gewoontedieren

Net daar loopt het soms deels fout, benadrukt Gregory Lang: “Mensen zijn gewoontedieren. We hebben dan wel Europese klimaatdoelstellingen en de regering mag dan wel zeggen dat fiscaal aftrekbare bedrijfswagens tegen 2026 geen CO2 meer mogen uitstoten. Maar uiteindelijk moeten we dit ook in praktijk omzetten, samen! Bij Hedin Automotive willen we helpen om die transitie te vergemakkelijken. Want de Total Cost of Ownership van een elektrische of een hybridewagen ligt echt aanzienlijk lager, maar een wagen moet ook perfect aansluiten bij de behoeften van de bestuurder.”

Bij Hedin Automotive willen we mensen helpen de elektrische transitie te vergemakkelijken

Door de mensen te informeren en te ondersteunen, proberen we bij Hedin Automotive te zorgen voor maximale tevredenheid. Meer nog, ondertussen merken we dat negen op de tien chauffeurs geen spijt heeft van de switch naar elektrisch rijden.

Het Mercedes-EQ Experience Center aan de Nieuwewandeling in Gent

Range anxiety

Iedereen kan zich dus duidelijk over die zogenoemde ‘range anxiety’, de angst voor onvoldoende rijbereik, zetten? “Die hele range anxiety zit echt tussen de mensen hun oren, hoor”, lacht Denzel De Geyter. “Dat is nergens voor nodig. De Belgen die reeds elektrisch rijden gaan zelden tot nooit onder de 50% van hun batterij duiken. Ze laden consequent op; thuis of op het werk. En verder zijn er door de overheid aanbestedingen goedgekeurd voor duizenden laadpalen, die zullen er dus sneller zijn dan we vermoeden.”

Heel soms krijg ik nog de opmerking dat het opladen toch wel lang duurt. Maar als je er echt over nadenkt, ben je met ‘klassiek’ tanken zoveel meer tijd kwijt! Immers, dan moet je van je route afwijken, en moet je staan wachten tot je tank vol is. Elektrisch laden daarentegen: dat is gewoon thuis of op het werk aankomen, laadklepje openen, kabel erin en klaar. Intussen doe je toch gewoon iets anders? Eens je dus doorhebt hoe je met een elektrische wagen moet omgaan, is het gebruiksgemak zoveel groter en logischer dan bij een verbrandingsmodel.”


Wil jij nog meer te weten komen over de wondere wereld van het elektrisch rijden? Luister dan hier naar de podcast-reeks ‘Plan Elektrisch Rijden’ of boek hier gratis en volledig vrijblijvend een afspraak in het Mercedes-EQ Experience Center in Gent.

“Elektrisch rijden is voordeliger dan ooit, op voorwaarde dat je er juist mee omgaat”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Hedin Automotive

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 92.379 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief