Voor veel bedrijven is het koortsachtig zoeken naar manieren van waardecreatie. Alleen moet je als marketeer niet alleen huidige situaties kunnen analyseren en inschatten. Nee, je moet ook in staat zijn de toekomst te voorspellen. Predictive marketing heet het, en steeds meer marketeers beseffen dat de toekomst meer van dat brengt. Bloovi vroeg meer uitleg aan Kurt Vergult en Olivier Verberckmoes van delaware⎪digital, een van de bedrijven die er al volop mee bezig zijn.

Je bent zo slim als je laatste transactie

Als marketeer heb je vandaag meer dan ooit zicht op een waaier aan data. Wie ondernam welke actie? Waar bevond hij zich en via welk platform deed hij een specifieke aankoop? “Dat is net het probleem,” vertelt Kurt Vergult, “huidige marketingmethodes hebben hun effect al bewezen maar worden telkens gebaseerd op historische data. Er worden profielen opgebouwd op basis van acties uit het verleden. En dat betekent dat je als bedrijf zo slim bent als je laatste transactie.”

“Met predictive marketing ga je eigenlijk bestaande gegevens gebruiken om toekomstige trends en handelingen in te schatten”, vult Olivier Verberckmoes aan. “Op basis van de eigenschappen van bedrijven en consumenten die klant zijn geworden, kunnen we aan de hand van karakteristieken van prospects voorspellen wat hun behoeften zijn. Vergelijk het gerust met fingerprinting, want met predictive marketing kan je echt concrete customer DNA’s opstellen.”

“Ik geloof niet dat predictive marketing de gekende marketingtechnieken uit de weg ruimt, het werkt eerder aanvullend”, oppert Kurt. “Zo worden bijvoorbeeld artificial intelligence en deep learning gebruikt om via datamining predictive analytics te verkrijgen. Het is de combinatie van meerdere technologische oplossingen die voor baanbrekende inzichten zorgt.”

Consument heeft touwtjes in handen

De opkomst van predictive marketing kwam niet zomaar. Het is al lang geweten dat de consument van vandaag onverbiddelijk ‘nee’ zegt als zijn almaar strengere verwachtingen niet worden ingelost. “Het mooie aan predictive marketing is dat de trend werd gedicteerd door de consument zelf”, gaat Olivier verder. “Bedrijven kunnen het zich niet langer permitteren om zich uitsluitend te baseren op historische data, tenminste als ze hun serviceniveau willen behouden of verbeteren. Een consument wil de juiste informatie op het juiste moment, of hij haakt af.”

“Dat klopt helemaal”, lacht Kurt. “Zo was ik op een bepaald ogenblik vorig jaar op zoek naar een speelgoedgarage voor mijn kinderen. Uiteindelijk heb ik die online gevonden, maar je wil echt niet weten hoe lang ik gestalkt werd met advertenties voor speelgoedgarages. Terwijl dergelijke ads dus totaal niet meer relevant voor mij waren.”

“Weet wel dat predictive marketing niet per se wordt gebruikt om een volgende aankoop te voorspellen”, duidt Olivier. “Het gaat eerder om het maken van betere inschattingen zodat je met je huidige en toekomstige klanten een duurzame langetermijnrelatie kunt aangaan.”

Wat brengt de toekomst?

De snakkende drang naar relevantie zal de consument in de toekomst niet verliezen, integendeel. Het duo laat me dan ook weten dat predictive marketing enkel aan belang zal winnen. “Ik kan enkel hopen dat de consument in de driver’s seat komt te zitten”, licht Kurt toe. “Dat hij nóg meer zal bepalen wanneer hij welke aanbiedingen voorgeschoteld krijgt.”

“Ik durf zelfs te zeggen dat predictive marketing de norm wordt”, voegt Olivier daar aan toe. “Vergelijk het met de zelfstrikkende veters in ‘Back to the future’. Toen die film werd ingeblikt, kon men zich absoluut niet inbeelden dat soortgelijke innovaties ooit zouden bestaan. Met predictive marketing reis je werkelijk naar de toekomst om daarna in het verleden the next big thing te bouwen.”

Ben jij ook getriggerd door het concept van predictive marketing? Goed nieuws: delaware ⎪digital geeft op 22 november een webinar over dit boeiende onderwerp! Je leert hoe je het aanpakt en welke voordelen het je oplevert. Schrijf je hier in!