Duurzaam ondernemen is lange tijd een mooie filosofie geweest in de bedrijfswereld. Vandaag is het niet alleen een noodzaak om er als onderneming stappen in te nemen, het is ook een slimme zet. “Mensen kijken naar hoe bedrijven zich daaromtrent gedragen: hoe ze het aanpakken, wat ze precies doen”, zegt Katelijne Norga van contentbureau Pantarein. “Duidelijk en juist communiceren over je duurzaamheidsstrategie is dus van groot belang.”

Studies tonen aan dat Belgische bedrijven meer en meer bezig zijn met hun maatschappelijke rol. “Almaar meer ondernemers beseffen dat ze er alle baat bij hebben om daarop in te zetten en erover te communiceren met hun stakeholders”, zegt Norga. “Klanten, zakenpartners, buurtbewoners, de publieke opinie: allemaal willen ze weten of je bedrijf binnen tien jaar nog bestaansreden heeft. In de financiële wereld, bijvoorbeeld, is duurzaamheid steeds vaker een doorslaggevende factor voor het toekennen van een lening of krediet.

Het team van Pantarein

Vooral de jongere generaties letten op het duurzame karakter van een bedrijf, meent Norga. “Ze vinden het belangrijk om voor een onderneming te werken met een goede reputatie op dat vlak. Dus als je als bedrijf de best of the best wilt rekruteren, dan heb je er alle belang bij om je duurzaamheidsverhaal op een aantrekkelijke manier te communiceren. Maar veel ondernemers weten niet hoe ze eraan moeten beginnen, waardoor ze het nog te vaak links laten liggen.”

Duurzame storytelling

Enter Pantarein. Want met haar team van duurzaamheidsexperts, journalisten en contentmarketeers brengt Norga de duurzaamheidsboodschap van organisaties op een correcte en begrijpbare manier. “In tijden waarin we overspoeld worden met (fake) nieuws is geloofwaardige communicatie ontzettend belangrijk.” Duurzame storytelling, noemt Norga het.

In tijden waarin we overspoeld worden met (fake) nieuws is geloofwaardige communicatie ontzettend belangrijk

Volgens Norga wachten bedrijven te lang om hun duurzaamheidsplannen om te zetten in dit soort storytelling. “Velen denken dat ze er niet moeten over communiceren omdat ze nog niet alle vakjes van hun duurzaamheidsstrategie hebben afgecheckt, omdat ze nog niet het toonbeeld zijn van duurzaam ondernemen”, vertelt Norga. “Maar geen enkel bedrijf wordt op 1-2-3 een schoolvoorbeeld, het is een traject waarbij je voortdurend de lat hoger legt en jezelf verbetert. Daar eerlijk en transparant over zijn is net zo belangrijk. Durven zeggen ‘dit is wat wij nu al goed doen, maar dat is waar we nog moeten aan werken’, dat is een krachtig gebaar.

Een boodschap die blijft hangen

Aan dat krachtige gebaar geeft Pantarein inhoud en vorm. “Een duurzaamheidsverslag toont de prestaties van je bedrijf op economisch, ecologisch en sociaal vlak. Met andere woorden, het geeft aan hoe ver je staat in je maatschappelijk verantwoord ondernemen”, zegt Norga. “We merken dat meer bedrijven met zo’n overzichtsrapport naar hun stakeholders willen trekken.”

“Bij Pantarein geven we zo’n duurzaamheidsverslag van onze klanten een dubbele functie. Enerzijds is het een tool om aan de buitenwereld verantwoordig af te leggen over je impact als bedrijf. Anderzijds is het een marketinginstrument om je duurzame verhaal uit te dragen. Wij pakken zoiets dan ook graag crossmediaal aan. Door zo’n verslag op een digitaal platform te brengen met de nodige storytelling zorg je ervoor dat de boodschap blijft hangen. Een boodschap die je nadien moeiteloos het hele jaar door kan overbrengen via je sociale media, nieuwsbrieven en andere kanalen.”

Ook in jaarverslagen, onderzoeksverslagen, whitepapers of visienota’s waar een maatschappelijke boodschap achter zit, zoekt Pantarein naar het duurzame verhaal achter de feiten. “De informatie uit zo’n verslagen valt vaak in dovemansoren: jaarverslagen worden eenmalig afgerammeld, onderzoeksrapporten verdwijnen in de kast. Maar dat kunnen wel degelijk sterke communicatiemiddelen zijn waarmee je impact maakt, op voorwaarde dat je het goed aanpakt”, klinkt het bij Norga.

Bij Pantarein draait het niet alleen om het realiseren van krachtige communicatietools, maar ook om de strategie. “Met verschillende klanten hebben we een 360 graden-traject lopen rond duurzamheid. Dat wil zeggen dat we samen een duurzame verhaallijn bedenken en uitbouwen. De strategische boodschap omzetten naar crossmediale communicatie, die inzetten om zoveel mogelijk stakeholders te bereiken: een contentplatform, sociale media, een magazine, nieuwsbrieven, events,.. Voor die klanten zijn we zowel contentcreator als sparringpartner.”

Team van experts

Een boodschap over duurzaamheid overbrengen vergt heel wat kennis, net als het uitwerken op verschillende kanalen. Norga, die zelf een achtergrond in de bio-ingenieurswetenschappen heeft, heeft zich omringd met mensen die weten hoe je ingewikkelde en delicate informatie juist overbrengt.

“Bij Pantarein hebben we een eigen studiedienst, een team van storytellers en een groep contentmarketingexperts”, zegt ze. “Iedereen die bij ons werkt, heeft op de een of andere manier wel een achtergrond in of passie voor duurzaamheid. Aan de ene kant hebben we die expertise in duurzaamheid, aan de andere kant beheersen we ook alle nodige skills op vlak van communicatie en marketing. Die mix onderscheidt ons van andere contentbureaus.”

Met eigen research en diepte-interviews peilen Norga en haar team naar de fundamenten en strategieën van een bedrijf. Een manier van werken die klanten opvalt. “We werken zowel voor bedrijven als voor ngo’s, overheid en kennisbedrijven. Klanten uit verschillende sectoren, dus, maar we gaan telkens uit van dezelfde filosofie: we werken niet voor, maar samen met onze klanten. We merken dat die filosofie en onze werkwijze geapprecieerd wordt; de meeste samenwerkingen monden uit in een langdurig partnerschap.”

Mediaplatform voor groene economie

Het zijn niet de enige langdurige partnerschappen die Pantarein heeft. Ook via Susanova, het mediaplatform van het contentbureau, kunnen spelers in de groene economie hun expertise naar voor laten schuiven. “We brengen in samenwerking met hen gedurende een jaar een reeks artikels over hun inzichten of manieren van maatschappelijk verantwoord ondernemen”, legt Norga uit.

“Het kunnen ook thematisch dossiers zijn rond, bijvoorbeeld, circulaire economie, e-mobility of maatschappelijk verantwoord ondernemen. Of we geven CEO’s de kans om hun visie uit de doeken te doen over de rol dat hun bedrijf kan spelen in het duurzaamheidsverhaal.” Met andere woorden: Susanova is een plek waar trends en duurzame uitdagingen front and center staan.

Walk the talk

Uiteraard zorgt Norga ervoor dat Pantarein ook duurzaam werkt. “Ons kantoor is een bijna-energieneutraal gebouw, we bieden elektrische fietsen aan aan onze werknemers, we zaaien een bloementuin die bijen aantrekt, werkten al lang voor corona structureel van thuis uit, en doen projecten met de lokale school om het thema klimaat naar voor te schuiven”, vertelt ze.

Norga wil met haar bedrijf een voorbeeld zijn. “Wij tonen aan dat je duurzaam kan ondernemen en toch economisch vitaal kan zijn. Als je het niet louter beschouwt als iets ‘van moetes’ en je gaat er echt mee aan de slag, dan kan je daar sterk mee groeien.


Wil je ook klaar en duidelijk communiceren over de duurzaamheidsstrategie van je bedrijf? Kom hier meer te weten over hoe Pantarein je kan helpen.