Omdat de aandachtsspanne van gebruikers steeds kleiner wordt, heeft Google zijn search algoritme aangepast. Website performance is daarbij één van de belangrijkste metrics geworden. “Dat betekent dat SEO nu, naast het gebruik van zoekwoorden, meer en meer over code en achterliggende structuur van je website gaat”, zegt Joris Kersten, conversion specialist bij optimalization agency Humix. Samen met founder en UX-strateeg Lonneke Spinhof lijst hij een aantal aandachtspunten op voor het verbeteren van jouw site performance.

Sinds begin juni is Google gestart met zijn vernieuwde algoritme, en tegen eind augustus zou het wereldwijd uitgerold zijn. “Vanaf dan wordt het de nieuwe norm”, zegt Kersten. “Het aangepaste algoritme past in een trend die al veel eerder is ingezet, waarbij Google Search de focus verschuift van zoekwoorden naar website performance.”

De heilige drievuldigheid

Google scoort websites al langer op basis van page experience: hoe gemakkelijk vinden gebruikers hun weg op een specifieke pagina? Kunnen ze veilig surfen (is er een https-protocol)? Is de website mobile-friendly? “Vanaf nu wordt de performance van de volledige website in rekening genomen aan de hand van de core web vitals”, zegt Kersten. “Daarvan zijn de drie grote loading time, first input delay en stabiliteit.”

  • loading time: hoe lang duurt het voor de content van een site wordt geladen en de gebruiker effectief iets op zijn scherm te zien krijgt?
  • interaction: hoe lang duurt het om een klik te verwerken van een gebruiker?
  • visual stability: verspringt de content niet terwijl je door de website scrollt of navigeert?

Data en design

Humix optimaliseert sinds 2011 websites en applicaties op basis van data en gebruikersgedrag. “De inzichten die we uit data en onderzoek halen, koppelen we aan concrete design oplossingen, zodat de gebruiker er zich naadloos en vloeiend in kan bewegen”, legt Spinhof uit. “Afhankelijk van de vraag ontwerpt Humix onder meer wireframes, full redesigns, informatie-architecturen en customer journeys. De optimalisaties leiden tot hogere conversion rates en een hogere omzet.

Search Engine Optimization 2.0

Je kan heel wat ondernemen om jouw SEO te verhogen, en dit zijn volgens Humix de belangrijkste stappen om jouw site performance te optimaliseren.

1. Ga rond de tafel zitten

Wil je een nieuwe site bouwen, of wil je een bestaande aanpassen, breng dan alle partijen vanaf dag één rond de tafel. “We zien nog heel vaak dat een communicatie-of marketingteam een design opzet, dat daarna naar de developers gaat”, zegt Kersten. “Zeker met het nieuwe algoritme is het belangrijk dat developers vanaf dag één mee betrokken worden, zodat ze een structuur kunnen opzetten die het Google algoritme gemakkelijk kan lezen.” Analyseer met alle partijen de data van de bestaande website, en vertrek van daaruit om de technische SEO structuur in orde te brengen.

2. Schrap alle ballast

Heel veel websites zijn verschillende keren geupdated of aangepast door verschillende teams, waardoor ze heel veel nutteloze content, code en beeldmateriaal meezeulen. Dat straft het nieuwe algoritme af. Alle ballast schrappen is een quick win”, legt Kersten uit. “Zeker bij Wordpress sites, die vaak met verschillende plugins werken, kan je meestal een hoop ongebruikte modules verwijderen. Meer in het algemeen merken we dat afbeeldingen vaak te zwaar zijn voor een site, wat de loading time enorm vergroot. Je website doorlichten op te grote formaten en die vervangen door kleinere kan al een enorm verschil maken voor jouw SEO score.”

3. Leid jouw mensen op

Hoe goed de structuur van een website ook is, je komt er nergens mee als de teams die content toevoegen daar niet op de juiste manier mee omgaan. “Een website kan niet zonder goede content”, legt Kersten uit. “Maar niemand zal die opmerken als je zonder goede metadata werkt, of als je de zoekwoorden niet goed invult. Het is dus erg belangrijk dat interne teams goed begeleid worden in het toevoegen en publiceren van SEO-vriendelijke content voor de website. Dat ze ook goed snappen hoe de content templates precies gebruikt moeten worden, en waarom dat belangrijk is.”

4. Creëer unieke content

“Dat lijkt een evidentie als we het hebben over SEO”, zegt Spinhof. “Een klein single-product bedrijf kan gemakkelijk unieke content creëeren. Voor veel andere bedrijven is het dan weer een uitdaging, omdat ze een uitgebreide productcatalogus of een complexe structuur hebben bijvoorbeeld. Stel dat je online boeken verkoopt, dan laadt de content vaak automatisch. Een korte inhoud, de specs, enzovoort. Dat is vooral geen unieke content. En toch kan je ook daar oplossingen voor vinden. Door een templatestructuur op te zetten waar je wel de productomschrijving en titel voor SEO van kan aanpassen bijvoorbeeld. En dan je best verkopende producten van een unieke tekst te voorzien.”

5. Neem specialisten onder de arm

Hoe goed je je business en je gebruikers ook kent, de grootste win is nog steeds het inschakelen van SEO-specialisten en UX-designers. “Ik vergelijk het vaak met de bouwsector. Een goeie metser is essentieel, net zoals een goeie developer dat is. Die metser bouwt stevige muren, maar hij denkt er niet per se over na of die muren op een logische plaats staan voor de mensen die later in het huis gaan wonen. Dat doet de architect. En de aannemer zorgt ervoor dat die metser op het juiste moment aan de slag kan.”

We analyseren eerst de bestaande gebruikersdata, onze SEO-specialisten en UX-designers tekenen samen een plan uit in samenspraak met developers. En dan pas beginnen we eraan

“Wij nemen vaak de rol op van de architect en aannemer. We analyseren eerst de bestaande gebruikersdata, onze SEO-specialisten en UX-designers tekenen samen een plan uit in samenspraak met developers. En dan pas beginnen we eraan. Het hele proces lijkt lang. Toch neemt het minder tijd, geld en energie in beslag dan als je alles zelf probeert te doen. En het resultaat zal een website zijn die hoog scoort voor het nieuwe algoritme.”