Veerle Van Asbroeck

Persoonlijke groei en zakelijke groei gaan hand in hand. Ondernemingen die vooruit willen in veranderende, onvoorspelbare tijden moeten ruimte maken voor de persoonlijke groei van hun medewerkers. Wij spraken met ondernemer Tim Terreur, managing partner van Hosted Power, en met Customer Impact Pilot Veerle Van Asbroeck van opleidingscentrum Cevora. “Persoonlijke groei overstijgt opleidingen. Die zijn daar één onderdeel van, maar bedrijven moeten vooral een leercultuur installeren waarin hun medewerkers elke dag kunnen groeien. Waar ze fouten kunnen maken zonder daar meteen op afgestraft te worden.”

Tim Terreur is sinds een jaar managing partner van Hosted Power, een onderneming die zoals de naam al doet vermoeden aan cloud hosting doet. “Ik ben al jaren actief in de wereld van cloudoplossingen, vooral in commerciële functies. Ik kende de oprichter van Hosted Power al een tijdje, hij heeft een veel technischer profiel en zocht iemand die meer kon focussen op de businesskant van de onderneming.”

“Ik ben dus eerder toevallig in die leidinggevende rol gerold. Ik ben daarin moeten groeien. Dat is ook zo voor onze teamleads. Als een bedrijf groeit, dan heb je op een zeker moment structuur en houvast nodig. Dat betekent automatisch dat er mensen leiding gaan geven over andere mensen. Maar meestal zijn die mensen niet voorbereid op die rol.”

(© Frederick Van Grootel)

Ja, je hebt natuurlijke leiders, maar dat is een minderheid. De meesten van ons moeten in die leiderschapsrol groeien. Dat is een zoektocht, met vallen en opstaan. Je moet daar als werkgever ruimte voor laten. En actief ruimte voor maken. Ik heb onderschat hoeveel tijd je moet investeren in het menselijke aspect. Je moet heel bewust een deel van de tijd die je besteedt aan operationele zaken laten vallen om tijd te maken voor je mensen”, vertelt Tim Terreur.

Als je vanuit persoonlijkheden en karakters vertrekt, kan je veel beter inspelen op de noden en wensen van je medewerkers

“Ik merk ook dat ik anders ben beginnen te kijken naar mijn team. Nu denk ik: ‘Dat is Sander: hij is dol op pizza eten en Dungeons en Dragons, en hij is onze support guy. Vroeger zou ik die volgorde hebben omgedraaid. Of zou ik zelfs niet geweten hebben dat hij zo zot is van pizza. Als je vanuit persoonlijkheden en karakters vertrekt, kan je veel beter inspelen op de noden en wensen van je medewerkers. Als je weet wat hen boeit en drijft, kan je hen ook veel meer kansen geven om persoonlijk te groeien.”

Wendbaarheid en leergierigheid

Veerle Van Asbroeck zag de aandacht voor persoonlijke groei de voorbije jaren enorm toenemen. “De coronacrisis heeft daar zeker een rol in gespeeld. Mensen zaten thuis, hadden tijd om na te denken en begonnen zich vragen te stellen. ‘Ben ik wel tevreden met wat ik doe?’ Ook bij bedrijven groeit het besef dat ze moeten investeren in de persoonlijke groei van hun medewerkers. Hun sector verandert razendsnel, jobs zijn voortdurend in transformatie.”

“Ik hoorde Peter Hinssen op de Bloovi Entrepreneurs Summit vertellen dat wat ingenieurs in hun eerste jaar aan de universiteit leren al achterhaald is wanneer ze in het derde jaar zitten. Zo hallucinant snel gaat het vandaag. Medewerkers die niét persoonlijk groeien, kunnen gewoon niet meer mee. En daar worden niet alleen die medewerkers zelf het slachtoffer van, maar ook de organisatie waar ze voor werken. Persoonlijke groei gaat hand in hand met zakelijke groei.”

“Die investering in persoonlijke groei kan verschillende richtingen uitgaan. Onze populairste opleidingen zijn nog altijd die rond Excel of andere tools die je op school niet echt meekrijgt, maar in veel jobs nog altijd onmisbaar zijn. Op de tweede plaats staat alles rond efficiënter werken. Opleidingen rond welzijn op het werk vervolledigen de top drie, dat gaat dan van stressreductie tot mindfulness”, stelt Van Asbroeck vast.

Vandaag is het besef gegroeid dat ze ook moeten investeren in persoonlijke groei op lange termijn. Duurzame groei, die werknemers doorheen hun hele loopbaan gelukkig en gemotiveerd kan houden.

“Het gaat dus heel breed, van heel erg praktisch en hands-on opleidingen tot veel meer gericht zijn op hoé we werken en de balans bewaken. Vroeger moest elke opleiding die werkgevers planden voor hun werknemers onmiddellijk renderen, vandaag is het besef gegroeid dat ze ook moeten investeren in persoonlijke groei op lange termijn. Duurzame groei, die werknemers doorheen hun hele loopbaan gelukkig en gemotiveerd kan houden.”

“Zowat alle bedrijfsleiders en HR-experts die ik spreek, zijn het erover eens dat wendbaarheid en leergierigheid dé skills van de toekomst zijn. Hoe ga je om met veranderingen? Hoe speel je in op nieuwe situaties? De professionals van de toekomst zullen zichzelf voortdurend moeten heruitvinden. Dat is een mindset, maar ook daar kan je aan werken. Persoonlijke groei gaat over heel veel verschillende dingen.”

Een leercultuur op de werkvloer installeren

Een leercultuur gaat veel verder dan klassieke opleidingen, benadrukt Van Asbroeck. “Een leercultuur betekent ook dat je medewerkers fouten laat maken. Dat je hen niet op elke fout afstraft, maar hen de kans geeft om te leren uit hun fouten. Opleidingen helpen daarbij, maar medewerkers moeten ook leren van mentoren en collega’s. Het proces is even belangrijk dan het resultaat. Bedrijven die zo’n groeimindset omarmen, zullen het op het einde van de rit beter doen.”

“Wij besteden daar bij Hosted Power heel veel aandacht aan, zowel formeel als informeel”, vult Terreur aan. “We delen heel open en transparant de fouten die we maken, we bespreken samen welke lessen we uit die fouten kunnen trekken. Elke week op de salesmeeting vraag ik of iemand nog een goed boek heeft gelezen of een coole podcast heeft beluisterd. Laatst hebben we bijvoorbeeld allemaal ‘The 5 second rule’ van Mel Robbins gelezen, dat zegt dat je bij twijfel of bij onzekerheid binnen de 5 seconden actie moet ondernemen. Stel dat je een belangrijke prospect wil bellen, maar je bent bang om die hoge pief zomaar rechtstreeks te telefoneren: gewoon tot 5 tellen en de telefoon nemen. Het klinkt simpel, maar zo stop je met twijfelen en stap je die drempel over.”

“Zo pikken we voortdurend nieuwe dingen op die onze mensen én ons team doen groeien. In een jong en nog relatief kleine onderneming als Hosted Power is het cruciaal dat je élke werknemer mee verantwoordelijk maakt voor het succes van het bedrijf. Als je mensen duidelijk maakt dat hun persoonlijke groei een katalysator is voor de groei van het bedrijf, werkt dat in mijn ervaring sterk motiverend.”

Uiteindelijk komt het er in zo’n leercultuur op aan dat je de nieuwsgierigheid en de honger om nieuwe dingen te leren aanwakkert bij je medewerkers

Voor Van Asbroeck is dat boek een heel mooie illustratie van een sterke leercultuur. “Uiteindelijk komt het er in zo’n leercultuur op aan dat je de nieuwsgierigheid en de honger om nieuwe dingen te leren aanwakkert bij je medewerkers. Maar dat is geen exclusieve taak van leidinggevenden. Dat kunnen collega’s ook onder elkaar doen.”

Persoonlijke groei is maatwerk

Onze twee gesprekspartners zijn het eens dat er voor persoonlijke groei geen one size fits all bestaat. Het is maatwerk, zegt Terreur. “De naam zegt het al: persoonlijke groei betekent voor elke individuele persoon iets anders. Ik vind het heel boeiend om gaandeweg te ontdekken hoe elk van mijn medewerkers een totaal andere persoonlijkheid heeft.”

Sommige van onze technische profielen zijn erg teruggetrokken en zouden bijvoorbeeld heel veel hebben aan een assertiviteitstraining. Voor mij zou dat dan weer niet nodig zijn (lacht), ik hoor nu al soms dat ik iets té mondig en te assertief ben. Maar ik zou dan bijvoorbeeld wel heel veel hebben aan meer kennis van psychologie. Dat zou mij helpen om de persoonlijkheid van mijn medewerkers beter in te schatten, en vooral om iedereen op de juiste manier te benaderen, te ondersteunen en te motiveren.”

(© Frederick Van Grootel)

Van Asbroeck herkent het verhaal van Terreur: “Wij zijn een opleidingscentrum, we willen hier bij Cevora natuurlijk zelf het goede voorbeeld geven. Maar ik geef toe dat dat ook voor ons een zoektocht is. We zijn de voorbije jaren snel gegroeid, we hebben vandaag 110 medewerkers. Ook voor mij als leidinggevende is het een uitdaging om beetje bij beetje al mijn teamleden te doorgronden, om hun noden en wensen op het gebied van persoonlijke groei in kaart te brengen en daar een concreet carrièrepad aan te koppelen.”

Ruimte maken voor persoonlijke groei vraagt tijd en geduld. Maar het is een absolute noodzaak voor ondernemingen. Ik merk tijdens sollicitatiegesprekken dat toekomstige werknemers daar zelf naar vragen. Bedrijven hebben het vandaag heel moeilijk om talent aan te trekken én aan boord te houden. Een leercultuur is een wapen in de war for talent. De nieuwe generatie op de werkvloer eist kansen om persoonlijk te kunnen groeien. Het is een belangrijke drijfveer, voor velen zelfs belangrijker dan geld, om bij een bedrijf te gaan werken. Of te blijven werken.”