Team Funkey

Een teambuilding organiseren met je bedrijf: dat klinkt misschien niet zo moeilijk. Maar wat als je corporate - zoals Proximus - 11.000 medewerkers telt? Hoe vind je daar geschikte teambuilding(s) voor? Hoe behoud je het overzicht over administratie, financiën en de andere zaken die daarbij komen kijken? Allemaal vragen waar SaaS-platform Funkey Bizz het antwoord op biedt. Intussen mag het al grote organisaties als de Cronos Groep, RSZ, Nike, Volvo Cars en Group S tot zijn klanten rekenen.

De Gentse start-up Funkey zag in 2017 het levenslicht en werd op korte tijd de referentie op het vlak van teambuilding met een Booking.com-businessmodel gecombineerd met een persoonlijke aanpak. Funkey maakt de match tussen leveranciers van kwalitatief hoogstaande, gescreende teambuildings enerzijds, en – kleine en grote – bedrijven die op zoek zijn naar het ideale teamevent anderzijds. Met succes, want ze hebben vandaag het grootste teambuildingaanbod van België.

“In oktober 2021 hebben we dan Funkey Bizz gelanceerd, het allereerste teambuilding managementplatform ter wereld voor corporates met minstens 500 medewerkers, of het equivalent daarvan”, aldus founder en CEO Cobus Van Gheluwe, waarbij CEO staat voor ‘Chief Enthusiasm Officer’.

“Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld een bedrijf met 100 medewerkers dat vijf teambuildings per jaar organiseert. Waarom we met dat pioniersverhaal gestart zijn? Omdat we vaststelden dat het teambuildingbeleid van grote bedrijven vaak een organisatorisch, logistiek en administratief kluwen vormt dat wij met ons platform hielpen stroomlijnen. Teambuildings in gestructureerde vrijheid selecteren, organiseren en opvolgen via een online tool zien we als de toekomst van een teambuildingsbeleid.”

Cobus Van Gheluwe, founder en Chief Enthusiasm Officer van Funkey

Eigen huisstijl

“Zo is het om te beginnen vaak al niet duidelijk wie concreet de teambuilding moet organiseren, zodat het in handen van een Chinese vrijwilliger terechtkomt. Ten tweede weten ze niet waar ze moeten beginnen te zoeken, waardoor ze dan maar ‘teambuilding’ Googelen. Maar het aanbod dat je dan krijgt is zo groot dat het onmogelijk wordt te bepalen wat geschikt en kwalitatief is. Het gevolg is vaak een weinig originele teambuilding met weinig impact. Ook de facturatie is vaak een uitdaging, want er is niet alleen de activiteit, maar ook de locatie, de catering, het transport, enzovoort.”

Die uitdagingen pakt ons platform allemaal aan: HR-managers en andere beheerders wijzen er budgetten toe aan bepaalde diensten. Alle bijkomende kosten en diensten worden overzichtelijk geclusterd, er kunnen – al dan niet in overleg met ons – preselecties gemaakt worden uit de ruim 600 activiteiten op basis van bepaalde waarden of doeleinden, enzovoort. Zo was bijvoorbeeld Volvo vorig jaar heel sterk gefocust op activiteiten rond hun waarde ‘connectie’.”

Het Funkey Bizz-platform bij Proximus

Last but not least kunnen klanten het Funkey Bizz-platform volledig modelleren naar hun eigen huisstijl. Met als resultaat teambuildings specifiek op maat van de organisatie of het departement. Bovendien krijgen directies op die manier ook inzicht in het feit of de budgetten die jaarlijks voor teambuildings worden uitgetrokken wel worden ingezet, en zo ja, hoe.”

“Overigens: het feit dat medewerkers ook toegang hebben tot dat platform en helpen selecteren, geeft sowieso al een boost aan die connectie. Ze hebben het gevoel betrokken te worden, dat er naar hen geluisterd wordt, en dat er geïnvesteerd wordt in fijne activiteiten buiten het werk.”

Gesprekken aan koffieapparaat

Via zijn netwerk kwam Cobus Van Gheluwe in contact met het eventteam van Proximus, aan wie hij zijn concept van Funkey Bizz toelichtte. “Hoewel het product toen nog in de ontwikkelingsfase zat, reageerde dat team meteen enthousiast”, vertelt hij. “Zodra het klaar was, wilden ze ermee aan de slag gaan. Onze eerste klant was er dus meteen één met 11.000 medewerkers (lacht). Maar dat is heel vlot verlopen, ook al omdat we verder bouwden op ons bestaande Funkey-platform dat klanten zoals gezegd zelf kunnen aanpassen aan hun huisstijl.”

Proximus over Funkey Bizz

"We koppelden ons Funkey Bizz platform aan het intranet van Proximus. Hier loggen de medewerkers in en vervolgens zien ze exact over welk budget ze beschikken en welk budget ze mogen besteden. Zo kunnen ze het volledige teambuilding beleid opvolgen vanuit een centraal systeem zonder grote extra ontwikkelingen.”

De ambities met Funkey Bizz zijn in elk geval groot: het bedrijf wil in eerste instanties uitbreiden naar de Benelux, zijn zoekmotor voor events optimaliseren en een nieuwe app voor deelnemers ontwikkelen, om onder meer events te teasen en beeldmateriaal tijdens de activiteiten te verzamelen. Om dat alles te helpen realiseren, haalde de Gentse start-up onlangs één miljoen euro op bij business angels, ING en PMV.

“We willen vooral groeien om zoveel mogelijk bedrijfsmedewerkers een unieke ervaring te geven”, zegt de CEO over die kapitaalronde. “Door corona vielen opeens de gesprekken aan het koffieapparaat weg, en besefte iedereen hoe hard die informele momenten werden gemist. We willen met Funkey Bizz collega’s weer dichter bij elkaar brengen, wat niet alleen na Covid, maar ook in deze economisch barre tijden meer dan ooit nodig is.”

In 2022 steeg het budget per deelnemer met 66 procent vergeleken met de pandemiejaren

“Daarom beschouwen bedrijven teambuildings ook steeds meer als een beleidskeuze en zijn ze er heel bewust mee bezig: hoeveel keer per jaar organiseren we iets? Welk budget stellen we daar ter beschikking voor? Welke doelstellingen koppelen we daaraan? Dat merken we ook in de cijfers: vorig jaar steeg het budget per deelnemer met 66 procent vergeleken met de pandemiejaren. Laten we daarbij zeker niet uit het oog verliezen dat teambuildings in deze tijden van war for talent perfect passen binnen een employer branding-verhaal. Zeker voor jonge mensen is dat erg belangrijk.”

Escape game op varkensboerderij

“Ik vind het in elk geval opvallend – en weinig vanzelfsprekend – dat in deze tijden van inflatie en oorlog bedrijven hier blijven op inzetten, zelfs als ze weten dat het impact zal hebben op de financiën. Omdat ze beseffen hoe belangrijk connectie tussen medewerkers is als je als bedrijf vooruit wil, en hoe noodzakelijk het is om thuiswerk uit te balanceren met fysieke ontmoetingen, met betekenisvolle, unieke ervaring. Beste bewijs? Niet alleen krijgen we vandaag meer aanvragen binnen, we zien ook dat de budgetten stijgen.”

Tot slot nog dit: tijdens corona maakte Funkey van de nood een deugd door heel sterk in te zetten op online teambuildings. Die zitten vandaag nog steeds in het aanbod, maar worden ze ook nog geboekt, nu we weer in ‘het rijk van de vrijheid’ vertoeven? “Onlineactiviteiten maken nog steeds zo’n tien procent van ons aanbod uit, maar ze worden inderdaad zelden geboekt. Het gebeurt wel, vooral dan door bedrijven met een grote geografische afstand tussen hun filialen of departementen, die willen inzetten op connectie.”

Maar mensen willen vandaag vooral weer fysiek samenkomen, en liefst iets actiefs doen. Dat geldt ook voor Funkey, want uiteraard organiseren wij regelmatig zelf een teambuilding – practise what you preach. We koppelen daarbij het nuttige aan het aangename: als we bijvoorbeeld de kwartaalcijfers willen overlopen, of onze strategiedag houden, dan combineren we dat steevast met het uittesten van een teambuilding uit ons aanbod. Zo hebben we laatst nog een real life escape game gehouden op een oude varkensboerderij, en hebben we ook al aan schapen drijven gedaan. Je ziet, er is veel mogelijk”, lacht Cobus Van Gheluwe.