Deze cijfers bewijzen het: Belgische bedrijven blijken minder digitaal matuur dan gedacht

Deze cijfers bewijzen het: Belgische bedrijven blijken minder digitaal matuur dan gedacht

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & delaware | digital

Ik beken. Na het marktonderzoek van delaware | digital i.s.m. Karel de Grote Hogeschool naar de digitale maturiteit van Belgische bedrijven was ik argwanend over de gewonnen resultaten. Was het zout in de ogen? Of leek ik eerder koning éénoog in het land der blinden? Dus dwaalde ik de afgelopen weken intens rond op websites, nieuwsbrieven en andere digitale kanalen van die bevraagde bedrijven. Met één grote vraag: zouden ze effectief ook ‘doen’ wat ze ‘zeggen’?

Met de billen bloot

Neem bijvoorbeeld ‘personalisatie’. Ik trachtte 23 must-have features tevergeefs aan te stippen. Bedroevend en tegelijk ook frustrerend dat slechts 34% van de bedrijven slaagden voor ‘personalisatie’. Terwijl 74% in de bevraging hadden aangegeven dat ze volop voor personalisatie gaan. Oeps! Liegen ze dan? Of weten ze niet goed hoe eraan te beginnen? En dat in tijden waar iedereen de mond vol heeft van ‘customer first’ en ‘customer experience’.

Of wat dacht je van deze: slechts 33% van de Belgische marketeers blijken de term ‘omnichannel’ juist te kunnen duiden. Dit was het leukste antwoord: “Ja, dat is de dingen van de dingen via verschillende dingen”. Hoe kan omnichannel dan dood zijn, als blijkt dat het zelfs nooit echt van de grond is gekomen in België?

Bekijk hier de infographic: This is digital – This is Belgium 2016
(gebaseerd op het marktonderzoek i.s.m. KdG Hogeschool - mei 2016).

Digitaal geflirt

We schieten op alles wat beweegt en echt, er beweegt veel. Het marktonderzoek legt bloot dat Belgische bedrijven graag willen proeven van al die tools en trends. Maar de volledige integratie blijft ontbreken. Willen we dan teveel van alles tegelijk proeven? Omni-channel is niet het doel maar enkel de manier om in te spelen op de noden van je klanten.

Het doet me denken aan prille liefde. Het is heerlijk om met een vakantielief de prille liefde te ontdekken en zo de zomer door te flirten. Maar eenmaal de herfst aanbreekt, zal deze verliefdheid moeten omslaan naar een diepere liefde waarbij je gaandeweg volledig op elkaar kunt rekenen.

Google berekende onlangs dat we mits een sterkere focus op de digitale economie binnen de 5 jaar eenvoudigweg 300.000 jobs kunnen creëren in ons land.

In hemelsnaam, waarom wachten op Godot? Waarom blijven we flirten? Weten we werkelijk niet hoe we eraan moeten beginnen?

Ik heb de boodschap begrepen en het staat nu in steen gebeiteld in mijn bedrijf. Doe je mee? Wil je meer weten? Bekijk dan hier de infographic.

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & delaware | digital

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.639 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief