Wat brengt de toekomst van affiliate marketing? De voorspellingen van een expert:

Wat brengt de toekomst van affiliate marketing? De voorspellingen van een expert:

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Awin

foto: shutterstock.com

Van Mobile Vikings, Beobank tot Coolblue en Zalando: de meeste grote spelers zetten in op affiliate marketing, de onmisbare pijler van een doordachte marketingstrategie. Vandaag lijkt het begrip meer dan ooit in de lift te zitten, en dat zal de komende jaren niet bepaald veranderen. Wij spraken met Laurens Aalbers, marketeer van affiliate marketing bedrijf zanox, dat onlangs nog een 'Publishers' Choice of Network award in de wacht sleepte.

Affiliate marketing is een bekende vorm van adverteren waarbij de adverteerder de uitgever, ook wel ‘publisher’ genoemd, vergoedt indien er via de website van deze laatste een transactie heeft plaatsgevonden. Als adverteerder betaal je daarvoor dan een bepaalde commissie. De sector verkiest meestal de term ‘pay for performance model’. Ook zanox noemt zichzelf een ‘performance marketing specialist’, en als Europees marktleider is het voor het bedrijf cruciaal om de vinger aan de pols te houden voor trends en ontwikkelingen.

Cross-device tracking wordt belangrijker

Eerder al zei Google dat tot 60% van zoekopdrachten in Europa afkomstig is van mobiele toestellen. De opkomst van mobile is zodanig groot dat het meten van conversies een steeds complexere zaak wordt. Daarom ook gelooft Aalbers dat cross-device tracking nog relevanter zal worden. “Als je dit multi-tracking proces inzet binnen affiliate marketing, kunnen uitgevers inkomsten verwerven voor multi-platform aankopen”, zegt hij. “Anderzijds maakt cross-device tracking het voor adverteerders mogelijk om de customer journey op realistische wijze in kaart te brengen. En zo op verschillende momenten in het aankoopproces relevante content aan te bieden.”

“Niet enkel de laatste klik telt: zo maak je ongefundeerde conclusies”

Stel dat jij als consument jouw oog laat vallen op een advertentie voor een ventilator. Je denkt meteen ‘dat kan ik gebruiken’ en jouw zoektocht begint misschien al wanneer je na een lange werkdag op de trein naar huis zit. Via je smartphone bekijk je één ventilator die je bevalt, en die laat je ‘s avonds zien aan je partner via tablet. Jullie besluiten er nog een nachtje over te slapen en de dag nadien snel je naar je desktopcomputer om de ventilator te kopen. Wat we vandaag nog zien gebeuren, is dat men aanneemt dat enkel de laatste klik telt. Enkel de uiteindelijke conversie wordt in kaart gebracht, toegekend aan de desktopcomputer, terwijl er mogelijk al eerdere contactmomenten waren tussen de consument en het merk. En zo trek je ongefundeerde conclusies, natuurlijk.”

Ook affiliate marketing content kent een verschuiving naar native

De prangende nood aan relevantie laat ook affiliate marketing niet onberoerd. “Mensen beweren dat ze het weten, maar ik zie het nog veel te vaak: banners die zomaar op zoveel mogelijk websites worden gegooid”, vertelt Aalbers. “Dat is niet meer van deze tijd: de verschuiving van push- naar pull-marketing slaakt een noodkreet voor native content en native advertising.”

“Native advertising en affiliate marketing zijn een geslaagd huwelijk”

laurens

Foto: Laurens Aalbers

De marketeer is ervan overtuigd dat het aanbieden van native content vandaag de dag een pak makkelijker is dan voorheen. “Naast onze eigen gevulde pool van data zien we dat ook affiliates steeds meer gegevens hebben over hun doelgroep”, staaft hij zijn statement. Ze verwerven hoe langer hoe meer inzichten over het consumentengedrag van hun doelgroepen. Daardoor kunnen promoties en relevante content worden gepersonaliseerd. Ja, native advertising en affiliate marketing vormen een geslaagd huwelijk, vanwege het resultaatgerichte verdienmodel. Adverteerders betalen immers enkel een vergoeding bij het gemeten resultaat.”

Influencer marketing wint aan populariteit

Het belang van native content brengt ons volgens Aalbers onlosmakelijk bij influencer marketing. “Mensen geloven niet zomaar wat een merk te verkondigen heeft”, licht hij toe. “Ze vertrouwen vooral op datgene wat hun omgeving te zeggen heeft over de brand in kwestie.

Influencer marketing is dikwijls ook de eerste schakel in de customer journey. Op het moment dat de consument content raadpleegt op een influencer site, zal hij verder onderzoek voeren naar het merk in kwestie. Waar vroeger affiliates enkel experimenteerden met influencer marketing omdat het ‘hip’ was, is het nu een onmisbaar onderdeel geworden binnen elke marketingstrategie.

Benieuwd naar meer affiliate marketing nieuws en tips? Volg de blog van zanox en mis geen enkele update! Of contacteer hen rechtstreeks via mail, dat gaat sneller. 

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Awin

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.604 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief