Je leest vermoedelijk slechts 20% van dit artikel. Maar design kan je verder helpen:

Je leest vermoedelijk slechts 20% van dit artikel. Maar design kan je verder helpen:

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & delaware | digital

Als bedrijf doe je alle moeite om relevante content op te bouwen voor potentiële en bestaande klanten en hoopt dat dit hen dan zal bereiken. Maar het gros van het professionele landschap verliest één belangrijk aspect uit het oog: design. Op welke manier draagt design bij aan een b(l)oeiendere business? Bloovi vroeg het aan Yf Soreyn en Gino Lardon, respectievelijk senior UI consultant en customer experience architect bij delaware⎪digital.

#1 We lezen slechts 20%

Of je als organisatie nu met nieuwe websites, landingspagina’s of applicaties bezig ben: het conceptuele en visuele plaatje moeten telkens kloppen. Je zal maar al die moeite doen om content relevant en coherent te brengen voor je lezers. Het is echter bewezen dat we slechts tot 20% lezen van al die online content. Het is daarom van belang om je content op te bouwen volgens het principe van een omgekeerde driehoek. De relevante en meest attractieve informatie geef je dus meteen bovenaan prijs. Vervolgens kan je proberen je lezer mee te nemen op een ‘journey’ en door te loodsen naar diepere relevantie. Dat kan lukken door bijvoorbeeld een juist evenwicht tussen primaire en secondaire call-to-actions te activeren.

En aangezien we de 20% in dit artikel net bereikt hebben, geven we hierna een ‘call to action’ naar meer diepgang via een visueel platform, genaamd ‘slideshare’ waar je snel meer kan leren via concrete tips over design.

>>> Leer hier meer over ‘digital design’.

“Weet je: consistentie is extreem belangrijk, en je klanten zijn er dan ook zeer gevoelig voor”, vertelt Yf. “Veel organisaties denken daarbij in termen van marketing en communicatie, maar daar hoort natuurlijk ook het conceptuele/visuele bij. “Bij delaware⎪digital vertrekken we daarom steeds vanuit een holistische benadering. Ook al dienen we bijvoorbeeld enkel een applicatie te ontwikkelen: we willen écht alle touchpoints uitstippelen die een prospect heeft met een bepaalde organisatie, vult Gino aan.

#2 De resultaten van onze geheime A/B test

“We geven toe!” scanderen Yf en Gino gezamenlijk. ”In een vorig artikel hebben we al vooruitgeblikt en ons stiekem de vrijheid genomen één en ander te testen. Of beter gezegd; we hebben slecht 1 aspect getest. Het is namelijk niet mogelijk méér dan één aspect te testen. Zo geeft je A/B test meteen klare resultaten.

“Eigenlijk moet je blijven testen tot je jouw eigen succesrecept hebt gevonden”

“Om echt te weten waarmee je bezig bent, dien je eerst en vooral de algemene guidelines voor je neus te leggen”, springt Gino zijn collega bij. “Zo heb je bepaalde richtlijnen voor e-commerce, al zijn er natuurlijk ook de platformspecifieke guidelines - denk maar aan iOS of Android. En die botsen op hun beurt af en toe met de usability guidelines. Dat is specialistenwerk, want het is geen vanzelfsprekendheid om op eigen houtje een goede keuze te maken.”

"Een klassieke foto met ‘catchy’ copy converteert minder dan een rood vlak met visuele hulp elementen"

“Hoe dan ook moet je heel veel AB-testing doen”, gelooft Yf. “Er bestaan genoeg tools waarmee je efficiënt kan meten welke designs het gewenste effect bereiken. En zoals ik eerder al aangaf: op basis daarvan kan je blijven bijsturen tot je jouw eigen succesrecept hebt gevonden.”

#3 Jij wil conversie, niet je klant

Als je a) de interesses en noden van je klant kent b) digital design overal consistent toepast en c) uitvoert hoe je klant precies bereikt wil worden, dan verhoog je vermoedelijk alvast je online conversie. Maar volgens de heren van delaware⎪digital is dat soms wat er misloopt: conversie mag geen enge focus zijn. “Uiteraard wil je altijd online gebruikers en fysieke bezoekers laten converteren”, nuanceert Gino. “Maar wat jij als bedrijf wil, matcht niet per se met de wensen en noden van je potentiële klanten. Dat fenomeen zien we vooral terugkomen online.”

“Staar je vooral niet blind op conversie, want zo jaag je mogelijke, waardevolle klanten net weg”

In plaats van te pushen richting conversie, moet je dus vanuit de leefwereld van je klant vertrekken”, vult Gino nog aan. “Enkel op die manier zal je vertrouwen kunnen opwekken, wat veel duurzamer is dan een push-benadering. Die laatste heeft eenvoudigweg geen zin, omdat je zo mogelijke waardevolle klanten wegjaagt.”

 

Benieuwd hoe delaware⎪digital je daarbij helpt? Ontdek er hier alles over!

Je leest vermoedelijk slechts 20% van dit artikel. Maar design kan je verder helpen:

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & delaware | digital

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.639 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief