Hoe deze Belgische retailketen zijn digitale folder inzet als katalysator voor een omnichannel-revolutie:

Hoe deze Belgische retailketen zijn digitale folder inzet als katalysator voor een omnichannel-revolutie:

Hoe deze Belgische retailketen zijn digitale folder inzet als katalysator voor een omnichannel-revolutie:

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Netmedia Europe

Hoe doorsta je de digitale transformatie met glans als je offline folder je sterkste communicatiekanaal is? Door een duidelijke omnichannel strategie uit te tekenen en krachtige offline tools zoals de folder te digitaliseren.

Badkamerspecialist X²O is een buitenbeentje. Opgericht in 2005 groeide het bedrijf in amper tien jaar tijd uit tot Belgisch marktleider op de particuliere markt. Dat succes heeft X²O volgens Marketing Manager Judith Cuvelier voor een groot deel te danken aan zijn uniek concept: “Niet alleen verkopen we rechtstreeks aan de eindgebruiker, bovendien gebeurt de productontwikkeling in eigen huis. Daardoor kunnen we de consument artikelen aanbieden die hij nergens anders zal vinden. En het laat ons toe om kortingen van 40 tot 50% aan te bieden. Want in tegenstelling tot andere grote badkamermerken die niet rechtstreeks te verkrijgen zijn, kunnen wij de marge van de installateur probleemloos omzeilen.” Naast de eigen productie en competitieve prijzen, beschikt X²O echter over nog een ander uiterst doeltreffend lokmiddel.

Een klepper van een folder

Volgens Judith Cuvelier heeft ook de bekende folder van X²O een groot aandeel in de snelle groei van de badkamerspecialist: “Onze folder is nog altijd ons krachtigste communicatiemiddel. Hij verzekert ons van brand awareness en van traffic naar de winkel. Soms tot 72 pagina’s dik is het zonder twijfel de grootste folder die mensen in hun brievenbus aantreffen. We bieden onze klanten een heel ruim assortiment, en onze folder weerspiegelt dat. Toen we in 2016 onze webshop lanceerden, stelden we ons de vraag of een klant die inspiratie opdeed in de folder, achteraf zonder frustratie zijn weg kon vinden in de webshop. Om het de klant zo gemakkelijk mogelijk te maken om zich online te oriënteren en te bestellen, beslisten we de folder te digitaliseren. Zo kwamen we algauw bij Netmedia terecht.”

Publiek van meer dan 3 miljoen Belgen

Netmedia Europe staat vooral bekend als het bedrijf achter PromoButler, een platform waarop maandelijks meer dan 3 miljoen Belgen de folders en promoties van talloze retailers en brands in België raadplegen. Zo kwam ook X²O er terecht, vertelt Cuvelier: “In het begin was onze folder online enkel beschikbaar als een doorbladerbare pdf, die we op onze eigen website en bij partners beschikbaar stelden. Tijdens het analyseren van onze analytics bronnen, merkten we dat een deel van de trafiek naar onze website afkomstig was van PromoButler. Best vreemd, aangezien wij op dat ogenblik nog helemaal geen samenwerking met PromoButler hadden. Ik zag dat het bedrijf de folder op eigen initiatief op zijn platform had aangeboden. Zelfs zonder samenwerking slaagden ze erin verkeer naar onze website te genereren. Dat was voor mij meer dan voldoende reden om het team van PromoButler uit te nodigen voor een gesprek. En zo is de bal aan het rollen gegaan.”

Tijdens die eerste vergadering ontdekte men bij X²O dat Netmedia Europe niet alleen het platform PromoButler aanbiedt, maar ook de software folders.eu waarmee folders volledig gedigitaliseerd kunnen worden. “Ze wisten onze aandacht van bij de start te vangen”, herinnert Judith Cuvelier zich, “want dat was exact waar we op dat ogenblik naar op zoek waren: hoe kunnen we die folder online beter gaan inzetten? Dus zijn we meteen de samenwerking aangegaan. Niet alleen om onze folder op PromoButler te promoten, maar ook en vooral om hem volledig te digitaliseren.”

Niets dan voordelen

“Elk product in onze digitale folder is nu individueel aanklikbaar en verwijst naar het product in onze webshop”, legt Cuvelier het principe van de digitale folder uit. “Het grote voordeel van die omnichannel aanpak is dat we ons grootste en meest doeltreffende offline kanaal nu online kunnen doortrekken. Of anders gezegd: onze klanten kunnen nu eerst inspiratie opdoen en zich oriënteren in onze folder. Eenmaal de klant gevonden heeft wat hij zoekt, kan die rechtstreeks vanuit de folder doorklikken naar de webshop om er de specificaties op te zoeken, andere foto’s te bekijken, mogelijke afmetingen en configuraties op te zoeken of prijzen te bekijken.”

“Maar ook voor ons zijn de voordelen niet te onderschatten. Toen we destijds onze folders op externe website aanboden, merkte ik bijvoorbeeld dat op sommige websites nog onze oude folder - met de oude prijzen - online stond, terwijl anderen de nieuwe prijzen al lieten zien. Doordat Netmedia Europe met fixed links werkt, hoeven we onze gedigitaliseerde folder nu maar één keer aan te passen en verschijnt de nieuwe versie automatisch en tegelijkertijd op onze website én onze partnerwebsites.Dat alleen al levert een enorme tijdwinst op.”

“Een ander belangrijk voordeel is natuurlijk de meetbaarheid. Vroeger zagen we het bezoekersaantal op de website en in de winkels wel stijgen wanneer onze folder nog maar net in de brievenbussen was geland, maar bijkomende analyses kwamen echter neer op louter nattevingerwerk. Nu is alles 1 op 1 meetbaar. Welke externe digitale kanalen werken het best, en voor welke producten? Hoeveel mensen hebben onze digitale folder bekeken en waar hebben ze op geklikt? Wat hebben ze lang bekeken en waar zijn ze snel over gevlogen? Door die gegevens te analyseren, komen we te weten wat onze klanten echt interessant vinden.”

Up next: personalisatie

“De eerste resultaten zien er alvast heel positief uit. Het fijne is dat we alles van in het begin gemeten hebben. Dat wil zeggen dat we kunnen terugkijken en vergelijken. “De verdere resultaten moeten natuurlijk nog opgevolgd worden. We ontdekken nu de vele mogelijkheden van deze omnichannel aanpak. Daarom werd het online team recent uitgebreid met o.a. een performance marketeer en een content marketeer..”

De Marketing Manager van X²O heeft dan ook grootse plannen: “In de nabije toekomst willen we de analyses van onze digitale folders gebruiken om op basis van het type klant en zijn interesses onze folder te personaliseren. Netmedia Europe biedt deze mogelijkheid nu al aan, dus willen we hier snel op inspelen.”

Ben je geïnspireerd geraakt door de aanpak van X2O en wil jij ook het meeste uit je online folder halen? Netmedia Europe helpt je graag verder op maat van jouw strategie.
Bekijk alvast hun gratis e-book en optimaliseer je online folder!

Hoe deze Belgische retailketen zijn digitale folder inzet als katalysator voor een omnichannel-revolutie:

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Netmedia Europe

Connecteer met 82.740 abonnees