Je business doen groeien met digitale marketing? Clo Willaerts geeft deze 6 tips:

Je business doen groeien met digitale marketing? Clo Willaerts geeft deze 6 tips:

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & KDG - Karel De Grote Hogeschool

“Élk bedrijf haalt voordelen uit digitale transformatie, maar veel ondernemers weten niet hoe ze eraan moeten beginnen”, zegt digital marketing expert en auteur van“Digital Marketing like a PRO” Clo Willaerts. Zij is program manager en één van de docenten van het Postgraduaat Digital Business aan de Karel De Grote Hogeschool die haar praktijkervaring zal delen met de cursisten. Bij wijze van voorproefje geeft ze alvast zes praktische tips voor iedereen die wil starten met digitale marketing:

1. Start with the Why

Je wil meer leads halen uit je website, je doelgroep bereiken via social media of starten met e-mailmarketing? Prima, maar voor je concrete stappen neemt, vraag je je best eerst af welk verschil je hiermee wil maken: wat wil je bereiken, waarvoor doe je het eigenlijk? “Daaruit vloeit dan een doelgerichte uitwerking van je plannen voort”, legt Clo Willaerts uit. “Het is niet altijd nodig, nuttig of mogelijk om – meteen – op alle digitale kanalen in te zetten. Je moet ook bereid zijn en de tijd maken om alles te onderhouden en op te volgen, als je er eenmaal mee bent begonnen. Soms is het dus beter om hierin keuzes te maken.”

"Het is niet altijd nodig, nuttig of mogelijk om – meteen – op alle digitale kanalen in te zetten"

Neem bijvoorbeeld een restaurant van een jonge chef. Hij heeft geen tijd om uitgebreide web posts te schrijven, maar Instagram is wel haalbaar. In de loop van de dag neemt de chef een of twee foto’s van een nieuw gerecht, bewerkt ze even met een mooie filter en plaatst ze op Instagram met de vraag of het er lekker uitziet. De Instagram feed synchroniseert hij met de facebookpagina van het restaurant, en zo creëer je al heel wat buzz. Na verloop van tijd merk je vanzelf op welke soort foto’s of posts het meest wordt gereageerd zodat je daarop kan inspelen.

Het goede nieuws is dus: je hoeft zeker niet alles meteen en alles tegelijk te doen, dat hangt af van de omvang van je bedrijf en van de sector waarin je actief bent. Daarom is het ook zeer nuttig om eerst te bekijken wat je concurrenten doen op het vlak van digitale marketing en je daardoor te laten inspireren.

2. Maak je contentplan in een agenda

Wil je aan de slag met content marketing, dan is een contentplan onmisbaar om er zeker van te zijn dat er op gezette tijden nieuwe posts verschijnen op de verschillende digitale kanalen. Clo Willaerts: “Vermijd de veelgemaakte fout om je contentplan te maken in een Excel file en ergens op de server of op Dropbox te bewaren. Je hebt er wellicht veel tijd in gestopt, maar niemand zal het bekijken.”

Een contentplan vermeldt welke content op welke datum wordt verspreid. Het is dus veel logischer om daarvoor Outlook of een Google agenda te gebruiken en de content daarin te zetten op de dag dat hij moet verschijnen. Zo kan iedereen die agenda items makkelijk toevoegen aan zijn agenda, bijvoorbeeld op zijn smartphone. Je mooie content plan wordt op die manier niet over het hoofd gezien.

3. Gebruik gratis online tools

Vroeger moest je software aankopen maar nu heb je voor alles handige online tools, ook voor digitale marketing. Die tools zijn meestal gratis in de basisversie – die volstaat voor een kleine onderneming of start-up. Handige tools kunnen zijn:

  • Buffer: Handig om social media content in te plannen en te verspreiden.
  • Nuzzel: Om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws uit je sector of vakgebied. Je kan bijvoorbeeld instellen dat je van Nuzzel elke week een e-mail krijgt met het vaknieuws dat jouw facebook-, Linkedin- en e-mailcontacten hebben gedeeld. “Ook onderwerpen waarover je níet wil lezen, kan je aanduiden. Bij mij is dat bijvoorbeeld Donald Trump”, lacht Willaerts.

4. Experimenteer met online advertising

Online advertising – bijvoorbeeld met Google of Facebook advertising of met banners - is een vak op zich maar als start-up is het zeker een goed idee om zelf wat te experimenteren. Dat kan je doen door bijvoorbeeld vijf compleet verschillende campagnes op te zetten. Na enkele dagen kijk je welke campagnes het minst goed gescoord hebben en zet je deze stop. In de succesvolle posts kan je dan wat meer budget stoppen.

"In Facebook of Google advertising is het erg gemakkelijk om op kleine schaal te experimenteren"

Met zulke budgetvriendelijke experimenten leer je heel veel bij over de manier waarop online campagnes werken en welke aanpak het best aanslaat. In Facebook of Google advertising is het erg gemakkelijk om op kleine schaal te experimenteren. Je vindt ook online cursussen en videootjes over de basics, die zeker van pas komen voor startende ondernemers, zoals bijvoorbeeld Google Digitaal Atelier en Facebook Blueprint.

“Door zelf de basics te leren en te experimenteren, ontdek je ook welke dingen je beter kunt uitbesteden aan specialisten, welke opleidingen je zelf wil volgen of welke profielen je wil aanwerven”, zegt Clo Willaerts. “Hetzelfde geldt voor SEO: ook dat is een kunst op zich, maar het is wel goed om zelf te weten hoe het werkt.”

5. Bied unieke ervaringen

Millennials – maar ook andere generaties – zijn vooral op zoek naar ervaringen. Hoe mooier of unieker een ervaring, hoe meer die online wordt gedeeld. Vergeet daarom nooit dat digitale business, in welke sector ook, niet losstaat van de fysieke wereld: uiteindelijk heb je te maken met klanten van vlees en bloed.

Enkele docenten van de opleiding Digital Business

Vraag je dus af hoe je je klanten een unieke ervaring kan bieden, hoe je die digitaal kan promoten en ervoor zorgen dat het zoveel mogelijk digitaal gaat leven. De digitale en fysieke wereld zijn altijd met elkaar verweven. “Denk maar aan de omgekeerde beweging die Amazon maakt: begonnen als een van de bekendste online retailers, en nu openen ze ook fysieke winkels.”

6. Zet in op videomarketing

Je leest het in alle trendrapporten: videomarketing krijgt elk jaar meer impact. “Toch zien we in België nog maar heel weinig startende ondernemers video met succes inzetten voor digitale marketing”, merkt Clo Willaerts op. “In de praktijk zie je dat de weinige video’s die circuleren ofwel van heel grote ondernemingen komen, ofwel eerder een klassieke ‘bedrijfsvideo’-aanpak volgen: gemaakt met een cameraploeg, erg statisch en vaak te lang om echt een online hit te kunnen worden.”

" Vergeet nooit dat digitale business, in welke sector ook, niet losstaat van de fysieke wereld"

Nochtans heb je in theorie genoeg aan een goede smartphone en kan je zelfs live uitzenden op Facebook of snel verspreiden via LinkedIn. Video komt erg authentiek over en geeft je bedrijf – soms letterlijk - een eigen gezicht. Waar wachten ondernemers dan op? Misschien weet videostrateeg Peter Van Keer het. Hij komt tijdens een van de sessies in de hands-on-opleiding Digital Business tonen waaraan je een goede webvideo herkent en hoe je YouTube en 'native video' gebruikt op LinkedIn of Facebook.

Deze maand start bij Karel De Grote Hogeschool, in samenwerking met Antwerp Management School, een Postgraduaat Digital Business. Je krijgt er les van experts als Clo Willaerts, Gerrie Smits, Koen Delvaux, Elly Cools, Peter Decuypere, Guido Everaert, Chris Demeyere, Steven Verbruggen en Tamara Gielen.

Wil jij meer doen met de digitale tools en de digitale aanpak van je bedrijf naar een hoger niveau tillen?! Schrijf je dan in voor de opleiding! Meer informatie vind je via deze link.

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & KDG - Karel De Grote Hogeschool

nieuwsbrief

Vink jouw gewenste nieuwsbrief aan en ontvang de sterkste Bloovi artikels.

Connecteer met 82.232 abonnees