UX-Tips van de expert: zo scoor je als finance bedrijf ook online bij je klanten

UX-Tips van de expert: zo scoor je als finance bedrijf ook online bij je klanten

UX-Tips van de expert: zo scoor je als finance bedrijf ook online bij je klanten

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Digiti

In het digitale landschap is de gebruikerservaring of user experience (UX) een onmisbaar element geworden. Voor heel wat bedrijven betekent het de sleutel tot een succesvolle applicatie of website. Volgens Christophe de Ruyter, Digital Project Manager bij digital agency Digiti, laat vooral de financiële sector hier nog vele opportuniteiten liggen. Waar je als finance bedrijf dan best op let om je nieuwe app of website tot een groot succes te maken? De Ruyter geeft 3 handige vuistregels mee.

Houd wekelijkse sprints als sleutel tot succes

Door de jaren heen leerde Digiti het wel en wee van applicaties ontwikkelen voor de financiële sector. Als er één ding belangrijk is, dan is het wel kort op de bal spelen. “Sinds ik bij Digiti werk, heb ik een rode draad doorheen financiële ondernemingen ontdekt: enorme doorlooptijden en grote cycli”, vertelt De Ruyter. “Wil je deze logge werkwijze doorbreken, zijn wekelijkse sprints de geheime formule tot succes. Daarbij adviseer ik absoluut om elke week vaste feedbackmomenten te voorzien tussen jouw bedrijf en het agency waarmee je werkt. Zo weet iedereen duidelijk wat zijn of haar taken zijn en kunnen we doelgericht aan de slag.”

Meten is weten, dus noteer bij elke test over welke hindernissen je gebruikers struikelen of wanneer ze afhaken.

“Meten is weten. Het klinkt misschien wat klassiek, maar ook op design vlak mag je cijfermateriaal niet uit het oog verliezen.” Heel vaak lanceren bedrijven een applicatie, waarna ze deze jarenlang laten draaien zonder meer. Dat is een verkeerde aanpak”, meent De Ruyter. “Neem steeds voldoende tijd voor usability testing. Want enkel door daadwerkelijk tests uit te voeren, ontdek je hoe gebruiksvriendelijk en duidelijk je applicatie is voor buitenstaanders. Ga na waar de hindernissen voor je gebruikers zich bevinden en waar en op welk moment men precies afhaakt. Zo werk je doelgericht en stelselmatig richting de ideale applicatie met een degelijke user experience.”

Zorg voor duidelijkheid en consistentie

Twee termen die bijdragen tot de herkenbaarheid van een merk zijn duidelijkheid en consistentie. “Mijn ervaring vertelt dat bedrijven het vaak erg uitdagend vinden om de huisstijl mooi door te trekken doorheen hun applicaties. Verrassend genoeg blijkt dat zelfs voor de echt grote financiële bedrijven zo te zijn.”

Om een antwoord te bieden op deze uitdaging, voorziet Digiti regelmatig een componentenbibliotheek voor bedrijven. “Zulke bibliotheek kan gezien worden als een soort blokkendoos met kant en klare elementen”, legt de Ruyter uit. “Ieder icoontje, kleur, font, noem maar op, is hierin opgenomen, zodat men snel en eenvoudig het juiste element vindt. Samen met de stijlgids van het bedrijf kan de huisstijl mooi doorgetrokken worden doorheen alle applicaties. Zo creëer je een mooi uniform geheel. Bovendien beperkt het de doorlooptijden van projecten enorm.”

Daarnaast wordt een groot deel van een duidelijke en consistente gebruikerservaring bepaald door teksten. “In finance is de woordkeuze écht cruciaal”, beklemtoont De Ruyter. “Bedrijven hebben nogal de neiging om te communiceren vanuit hun eigen business perspectief. ‘Als wij het kunnen begrijpen, dan kan ons doelpubliek dat ook’, denken ze. Maar dat is echt een no go: spreek de taal van je klanten. Die willen het gevoel krijgen dat je hen begrijpt en inspeelt op hun behoeften. Besteed daarnaast ook aandacht aan de lengte van je teksten. Onthoud daarbij dat men online teksten niet tot in detail leest, maar dat men eerder scant. Een groot deel van de vindbaarheid van bepaalde informatie staat of valt dus met hoe kort of hoe lang de tekst is. Ik weet dat heel veel mensen deze vuistregels kennen, alleen hebben velen het er nog knap moeilijk mee ze toe te passen in de praktijk.”

Stel zo snel mogelijk een stijlgids samen op niveau van design en copywriting. Dat geeft je als bedrijf een blueprint waarmee je snel kan schakelen voor komende websites en applicaties.

Maar wat komt er nu eerst: de teksten of het design? “Copywriting komt nog voor het design gedeelte”, antwoordt De Ruyter. “Het heeft geen zin om een knap design in elkaar te knutselen en te hopen dat je tekst erin past. In elk geval raad ik aan om zo snel mogelijk een stijlgids en componentenbibliotheek samen te stellen volgens de noden van je doelpubliek, zowel op niveau van design als dat van de teksten met taal- en woordgebruik. Dat geeft je als bedrijf een blueprint waarmee je snel kan schakelen zodra je een nieuwe website, platform of applicatie bouwt.”

Creëer meteen het nodige vertrouwen

“Mensen zijn steeds meer op zoek naar een persoonlijke aanpak in online toepassingen”, klinkt het bij de Ruyter. “Dat geldt voor de financiële sector, maar kan eigenlijk doorgetrokken worden naar de globale digitale wereld”. Toch is user experience in de financiële wereld misschien wel extra belangrijk om meer vertrouwen te creëren. “Per slot van rekening mogen we niet vergeten dat het gaat over bancaire producten - geld, dus. Vroeger ging men naar een bankkantoor, waar ze je persoonlijk hielpen met het afsluiten van een lening of verzekering. Online of via een mobiele applicatie valt die fysieke persoon weg, wat een extra uitdaging vormt.”

Door wantrouwen in de sector hebben veel bedrijven de neiging om bepaalde zaken te verbergen. Dat is een foute reflex.

Geef de gebruiker daarom het gevoel dat er achter de app een fysiek persoon zit die je wil verder helpen. Je kan bijvoorbeeld in een vragenlijst gebruik maken van een persoonlijke aanspreking. De gebruiker zal sneller geneigd zijn om deze in te vullen als je het een persoonlijke touch geeft. Bovendien is het interessant om niet meteen het volledige formulier af te vuren op de gebruiker, maar wel iedere vraag apart te tonen. Zo maak je de inhoud behapbaar en geef je de gebruiker extra focus. Want iedereen weet dat online en mobiele aandacht extreem vergankelijk is.”

Samengevat: als je rekening houdt met bovenstaande drie vuistregels, dan geraak je als financiële instelling al een stap dichter bij een optimale user experience voor web- en mobiele applicaties. Wil je meer weten over slimme digitale oplossingen voor de financiële sector? Bekijk hier het aanbod van Digiti!

UX-Tips van de expert: zo scoor je als finance bedrijf ook online bij je klanten

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Digiti

Connecteer met 82.057 abonnees