Als ondernemer zelf je eigen contentfabriek bouwen? Met deze academy zet je in 7 stappen een sterke contentstrategie op de rails

Als ondernemer zelf je eigen contentfabriek bouwen? Met deze academy zet je in 7 stappen een sterke contentstrategie op de rails

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & De Contentfabriek

Of het nu om een multinational, een kmo of een eenmanszaak gaat: geen énkel bedrijf kan vandaag nog zonder een sterke contentstrategie. Voor de ondernemers die niet het budget hebben voor een agency of die graag zélf het stuur in handen nemen, lanceert De Contentfabriek nu een eigen academy. In online modules, digitale livesessies en eventueel nog een offline tweedaagse leren ondernemers hoe ze hun eigen contentfabriek bouwen. “We vertrekken altijd en overal van de strategie” zegt Evi Driesen, oprichter van De Contentfabriek. “Nog te weinig ondernemers beseffen dat content marketing een heel doeltreffend wapen is om je bedrijfsdoelstellingen te halen.”

De Contentfabriek ontstond vier maanden nadat Driesen voor de eerste keer mama werd. “Ik liep al een jaar rond met plannen voor een eigen onderneming. Ik had de naam al en ik had de domeinnaam al geregistreerd, ik moest alleen nog een tijdelijke opdracht van drie maanden afronden. Maar die drie maanden werden uiteindelijk bijna anderhalf jaar en die eigen onderneming verzeilde even op het tweede plan. Tijdens mijn zwangerschapsverlof klikten alle puzzelstukjes plots in elkaar. In november 2019, vier maanden na mijn zoon, werd De Contentfabriek geboren.”

Altijd vertrekken van de strategie

De Contentfabriek neemt de volledige content marketing van ondernemers voor zijn rekening. Sociale media, blogs, website copy, e-mailmarketing, nieuwsbrieven,…: the full monty. “We vertrekken altijd en overal van de strategie”, zegt Driesen. “We kijken naar de noden en de ambities van ondernemers, en we zorgen ervoor dat content marketing bijdraagt aan het bereiken van de doelstellingen. Nog te veel ondernemers beschouwen content marketing als een zijsprongetje of een gimmick. Ze beseffen te weinig dat het echt een strategisch wapen kan zijn om nieuwe klanten binnen te halen, om bestaande klanten om te toveren tot trouwe klanten, om hun reputatie te versterken. Om te groeien.”

Nog te veel ondernemers beschouwen content marketing als een zijsprongetje of een gimmick

“Ik geloof heel sterk in het principe dat je iets goéd moet doen of iets helemaal niét moet doen. Er is geen middenweg. Beter heel zichtbaar en met straffe content op één kanaal aanwezig zijn dan vijf kanalen halfbakken onderhouden. Dan gooi je niet alleen geld weg, maar zet je ook je reputatie op het spel of creëer je een verkeerd imago.”

Onze klanten zijn vandaag vooral solopreneurs en kmo’s. In die markt is er ruimte voor De Contentfabriek. Aan de ene kant heb je grote agencies, die veel geld vragen voor dingen die een kmo misschien niet meteen nodig heeft. Aan de andere kant heb je dan de virtual assistents, die er naast het onthaal en de administratie ook de content marketing even snel bijnemen. Als tussendoortje. Wij geloven dat geen énkele onderneming nog zonder professionele contentstrategie kan. Alleen moet dat geen fortuinen kosten en mag het niet bij stapels papieren plannen blijven. Strategie en uitvoering gaan bij ons hand in hand. Het ene is waardeloos zonder het andere.”

Een academie voor content marketing

Om content marketing toegankelijker maken, lanceert Driesen nu haar eigen academy: ‘Bouw je eigen contentfabriek’. “Het idee is gegroeid tijdens mijn tweede zwangerschapsverlof. (lacht) Blijkbaar zijn dat altijd bijzonder productieve periodes voor mij. Ik heb ondertussen een eerste medewerker en De Contentfabriek was de voorbije maanden in haar bijzonder bekwame handen. Ik had ruimte in mijn hoofd voor nieuwe projecten en plannen. De Contentfabriek is in de eerste plaats een agency. Met de academy kunnen we ook ondernemers helpen die niet het budget hebben voor een agency of die het gewoon leuk vinden om hun content marketing zelf te doen. Niemand die zo gepassioneerd een verhaal kan brengen als degene die het geschreven heeft, de ondernemers zelf dus. Ze hebben gewoon een kader nodig en iemand die hen op weg helpt.”

Ik geloof heel sterk in het principe dat je iets goéd moet doen of iets helemaal niét moet doen. Er is geen middenweg

“De academy is opgebouwd uit drie stappen, ondernemers kiezen zelf hoe ver ze willen gaan. Het eerste luik is een reeks van videomodules en een werkboek, waarmee je op je eigen tempo een contentstrategie leert uitwerken en uitvoeren. Wil je nog een stap verder gaan, dan kan je ook 7 online live sessies volgen. We schakelen daarvoor ook externe experts in. Het sluitstuk van de academy is een offline tweedaagse, waar je samen met andere ondernemers echt diep in je contentstrategie duikt. Wij zorgen voor professionele omkadering, maar het is de bedoeling dat ondernemers ook elkaar inspireren. Ik geloof heel sterk in die kruisbestuiving.

Van de fundamenten tot de optimalisatie

De academy volgt 7 stappen. De opbouw van de contentfabriek begint en eindigt met stappen die ondernemers al eens durven overslaan of vergeten, legt Driesen uit. “Wie ben je? Waarom ben je beginnen ondernemen? Voor wie onderneem je? Waar wil je naartoe? Ik sta er nog vaak van versteld hoe weinig ondernemers daar echt over nadenken. Ze kunnen hun eigen ‘why?’ moeilijk onder woorden brengen of ze kunnen hun eigen doelgroep niet duidelijk omschrijven. Daar beginnen we dus mee. Back to basics, naar het fundament van elke contentstrategie.”

Evi Driesen, oprichter van De Contentfabriek

“De zevende en laatste fase is de optimalisatiefase. Bij het doeltreffend gebruiken van de content creëert, is bijvoorbeeld vaak nog heel wat ruimte voor optimalisatie. Nu schrijven ondernemers één blog, die ze dan één keer delen. Zo laten ze gigantisch veel kansen liggen. Uit één blog kan je zeker vijf of zelfs tien posts voor sociale media halen, je kan er een podcast van maken en als je de opnames filmt, heb je ook nog eens een video. Die je dan ook nog eens in kortere fragmenten kan opknippen. Optimalisatie gaat ook over campagnes, over adverteren, over je verhaal vertellen, in de media verschijnen,… Een contentstrategie evolueert.”

“Als je een fabriek bouwt, dan staat die er voor vele jaren. Onze academie is een duurzame investering, maar je moet onderweg wel in beweging blijven. Je moet blijven luisteren naar je klanten en je moet de producten die in de fabriek van de band rollen geregeld aanpassen aan veranderende vragen en noden. Zo is dat ook bij content.”


Wil je ook betere content maken om slim in te zetten en zo je online zichtbaarheid verhogen? Ontdek hier hoe je met De Contentfabriek resultaten haalt uit je online inspanningen.

Als ondernemer zelf je eigen contentfabriek bouwen? Met deze academy zet je in 7 stappen een sterke contentstrategie op de rails

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & De Contentfabriek

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 91.804 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief