E-commerce specialist: “Belgische webshops moeten vanonder hun kerktoren durven komen!”

E-commerce specialist: “Belgische webshops moeten vanonder hun kerktoren durven komen!”

E-commerce specialist: “Belgische webshops moeten vanonder hun kerktoren durven komen!”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & DHL Express

In vergelijking met het buitenland maken Belgische webshops nog veel te weinig de sprong naar internationalisering. Dat belemmert hun groei aanzienlijk, stelt Koen Van Tulder, Channel Manager E-Commerce bij DHL Express. Vanuit DHL probeert hij deze volgens hem ongegronde vrees de wereld uit te helpen. We vroegen hem naar zijn tips.

De Belgische e-commerce heeft altijd een grote achterstand gehad op het buitenland. Die achterstand is nog lang niet ingehaald volgens Van Tulder, Channel Manager E-commerce bij DHL Express. “De grote vissen in de e-commercewereld, de Coolblue’s, de Bol.com’s en de Amazon’s van deze wereld, zitten allemaal in het buitenland. Het is quasi onmogelijk om daar nog tegenop te kunnen. Die boot hebben we hier in België eigenlijk gemist. Waar wij ons wel nog in kunnen differentiëren, zijn de kleinere nichewebshops. Belgische chocolade bijvoorbeeld, of high-end fashion.”

Koen Van Tulder, Channel Manager E-Commerce bij DHL Express

“In Engeland heb je ook veel van die nichewebshops. Ik heb veel contact met Engelse klanten, en daar merk ik echt dat men voluit voor groei gaat, ook buiten Engeland. Belgische webshops zijn daar meer terughoudend in. Belgen hebben nu eenmaal schrik om vanonder hun kerktoren te komen. Daardoor lopen ze natuurlijk veel mis.”

Onbekend is onbemind

Van Tulder denkt te weten van waar die vrees komt om de sprong te wagen naar internationale e-commerce: “Ik heb de indruk dat Belgische webshops vrezen dat internationale e-commerce grote budgetten en investeringen vereist. Terwijl die vrees eigenlijk helemaal onterecht is. Onbekend is onbemind, weet je wel. Dat is ook weer heel typisch Belgisch, en eigenlijk nog opvallender in Wallonië dan in Vlaanderen. We kennen het niet, dus durven we ook niet kijken wat onze mogelijkheden zijn.”

Vaak volstaat het om je webshop in het Engels te vertalen om over de landsgrenzen heen te verkopen. Bovendien krijg je hier subsidies voor!

Volgens Van Tulder is het nochtans niet zo moeilijk om ook over de landsgrenzen heen te verkopen, en al helemaal niet als webshop. “Vaak volstaat het om gewoon je webshop naar het Engels te vertalen. Maar je zou ervan versteld staan hoeveel Belgische webshops niet eens een Engelse versie hebben! Ze beperken zich tot het Nederlands en het Frans. Ons eerste advies is dan ook om gewoon even alles te laten vertalen. Ja, dat vergt een zeker budget. Maar die haal je er zo weer uit dankzij je gestegen verkoop. Bovendien worden er in Vlaanderen subsidies aangeboden om je webshop te laten vertalen.”

“Daarnaast is de internationale wetgeving vaak ook een drempel. Welke wetten moet je als webshop volgen als je in het buitenland gaat verkopen? Hoe zit het met taksen en douane? De regels zijn inderdaad anders dan in België, maar niets onoverkomelijks. Ook op dat vlak bieden we onze klanten graag ons advies aan.”

Health check

DHL Express beperkt zich overigens niet alleen tot het verstrekken van advies aan webshops met internationale ambities. Het bedrijf helpt ook daadwerkelijk bij het omzetten van de webshop. “We hebben hier zelfs extra mensen voor aangenomen”, licht Van Tulder toe.

Onderstaande video van home bluesnap toont jou hoe belangrijk het is om jouw check-out proces simpel te houden.

 

Ons belangrijkste hulpmiddel voor het klaarstomen van een webshop is onze zelf ontworpen health check. Dat is een uitgebreide afvinklijst waarin we nagaan in hoeverre een webshop al klaar is om internationaal handel te voeren. Op die lijst stellen we webshops verschillende vragen, zoals: help je bezoekers om de bedragen op je webshop makkelijk om te rekenen naar hun lokale valuta? Staan de verzendbepalingen duidelijk zichtbaar vermeld en niet ergens in de footer weggemoffeld? In totaal telt onze health check tien vragen. Een grote speler zoals Zalando zal hier waarschijnlijk 10 op 10 op scoren, maar voor kleinere webshops is dat veel minder vanzelfsprekend.”

Onze specialisten bieden hun hulp overigens gratis en volledig vrijblijvend aan, zowel aan onze klanten als aan webshops die met concurrenten werken.

“Op basis van de uitkomst van deze health check gaan we een webshop dan gericht helpen. Door hen door te verwijzen naar de eerder aangehaalde subsidies voor vertalingen bijvoorbeeld, maar ook door hen te helpen met de installatie van plugins op hun webshop. Sommige van die plugins, zoals de valuta-omrekening, zijn al ontwikkeld door e-commerceplatforms als Woocommerce of Shopify. Voor andere opties, zoals het aanbieden van expressverzending hebben we al eigen plugins ontwikkeld, en werken we ook samen met alle grote spelers. Onze specialisten bieden hun hulp overigens gratis en volledig vrijblijvend aan, zowel aan onze klanten als aan webshops die met concurrenten werken. Het achterliggende idee is immers dat als Belgische webshops internationaal groeien, onze internationale verzendingen ook gaan toenemen. We worden dus samen groot.”

Big In Japan

Over exacte cijfers beschikt Van Tulder niet, maar hij schat dat DHL sinds de start van de Webshop Health Check in 2018 al een dikke honderden webshops op weg heeft geholpen. “Vaak zijn het slechts kleine dingen, die toch een groot verschil maken. Een goed voorbeeld is de webshop van Peloton de Paris, een fietsbar en wieleraccessoirewinkel uit Mechelen. Een van onze medewerkers stapte er lang geleden toevallig binnen en was onder de indruk van de leuke en kwalitatieve accessoires. Hij bood hen onze vrijblijvende hulp met hun webshop aan, maar kreeg toen te horen dat hun webshop niet internationaal hoefde te gaan.”

“Anderhalf jaar geleden nam Peloton de Paris dan toch zelf opnieuw contact met ons op. Het was hen opgevallen dat er veel traffic uit Japan op hun webshop was, en nu hadden ze ook een mailtje gekregen van een Japanner die vroeg of ze naar Japan konden verzenden. Wij hebben hen toen advies verleend over plugins en regels enzomeer, waarna ze daadwerkelijk zijn beginnen verzenden naar Japan. En kijk, Peloton de Paris groeit nu heel hard in Azië. Niet alleen meer in Japan, maar ook in Singapore. En ook vanuit de VK en de VS is er interesse. Ze hebben zelfs een extra medewerker aangenomen om hun buitenlandse verzendingen op te volgen. Zo zie je maar dat het hard kan gaan eens je die ingebakken drempelvrees hebt overwonnen.”

Verdient jouw e-commerce ook een grondige health check? Vraag hem hier vrijblijvend aan bij DHL Express!

E-commerce specialist: “Belgische webshops moeten vanonder hun kerktoren durven komen!”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & DHL Express

Connecteer met 81.904 abonnees