De marketeer als Zwitsers zakmes: welke digitale kanalen moet je volgens Clo Willaerts gebruiken?

De marketeer als Zwitsers zakmes: welke digitale kanalen moet je volgens Clo Willaerts gebruiken?

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Karel de Grote Hogeschool

Digitaal is het nieuwe normaal – Peter Hinssen schreef het al in 2010. Vandaag is zaken doen en dus ook marketing ondenkbaar zonder sociale media en digitale communicatiekanalen. Bij Karel de Grote Hogeschool (KdG) kan je een postgraduaat Digital Business volgen waarmee je onmiddellijk aan de slag kan in je organisatie: je leert er hoe je zaken doet in een digitale wereld, en hoe je een digitale marketingstrategie bepaalt én meteen ook uitrolt. Programmaverantwoordelijke Clo Willaerts en een van de docenten, videostrateeg Peter Van Keer, geven tekst en uitleg bij Digital Business, dat ondertussen aan zijn achtste editie toe is.

“Het werk van een marketeer is nooit gedaan”, zegt Clo Willaerts. “De sector evolueert razendsnel, dus het is heel belangrijk om te weten wat er speelt. Ondernemers en marketeers krijgen vaak het gevoel dat ze een Zwitsers zakmes moeten zijn: goed zijn in één ding is niet meer genoeg. Je moet op één lijn zitten met de business, het budget in het oog houden en zo veel mogelijk in-house doen. Doordat de technologie daarachter ook nog eens zo snel verandert, worden velen zenuwachtig en onzeker. Met zo’n opleiding krijgen ze snel maar grondig een inzicht in de mogelijkheden van digitale platformen. Zo bouwen ze ook meer zelfvertrouwen op, wat dan weer een positief effect heeft op zakelijk vlak.”

De kunst is om eerst aanwezig te zijn op de online kanalen die de grootste waarde toevoegen voor je business. Mijn tip is: kies er drie uit en start daarmee

Met het postgraduaat trekt Karel de Grote Hogeschool een divers publiek aan van marketeers, managers en jonge professionals of startende ondernemers. Allemaal zijn ze op zoek naar de beste manier om communicatie, marketing, data en techniek op elkaar af te stemmen en zo hun organisatie te doen groeien.

Directe communicatie via social media

Clo Willaerts: “Door sociale media is het voor consumenten bijvoorbeeld heel normaal geworden dat ze hun ervaringen met een merk of een bedrijf kunnen delen. Als die reacties positief zijn, is dat altijd mooi meegenomen. Tegelijk verwachten gebruikers ook dat bedrijven naar hen luisteren wanneer ze vragen of problemen hebben. Dat kan via kanalen als Facebook, Messenger of twitter, waar geen openingsuren gelden. Als bedrijf moet je bereid zijn om daar op in te spelen.”

Clo Willaerts

Maar hoe kan je als onderneming tijd en budget investeren in al die verschillende kanalen? “Dat kan en hoeft helemaal niet in één klap”, reageert Clo Willaerts. “De kunst is om eerst aanwezig te zijn op de kanalen die de grootste waarde toevoegen voor je business. Mijn tip is: kies er drie uit en start daarmee.”

Je kan meer dan je denkt

Van eenmanszaak of familiebedrijf tot grote onderneming: de budgetten staan zwaar onder druk en als er wordt bespaard is marketing vaak één van de eerste afdelingen waar budgettair wordt gesnoeid. Vandaar ook dat de marketingactiviteiten vaak in handen zijn van één verantwoordelijke. “Die moet dus heel goed weten wat er werkt in digitale marketing en wat niet, zodat de marketeer zoveel mogelijk zelf kan doen maar ook in staat is om externe bureaus goed te briefen”, legt Clo Willaerts uit.

Zelfs iets als videomarketing, wat heel vaak wordt uitbesteed, kan je met de nodige passie, achtergrondkennis en lef, zelf doen

Uitbesteden is soms een noodzaak maar toch kan je in veel gevallen veel meer zelf dan je misschien denkt. “Zelfs iets als videomarketing, wat heel vaak wordt uitbesteed, kan je met de nodige passie, achtergrondkennis en lef, zelf doen”, stelt Peter Van Keer, de docent die bij Digital Business de sessie Videostrategie op zich neemt. “Goed om te weten, want niet elk bedrijf heeft de budgetten om dat uit te besteden.”

Video als strategisch marketingkanaal

Video is bovendien een van de krachtigste communicatiekanalen. “Bedrijven van elke omvang hebben baat bij video als strategisch marketingkanaal”, benadrukt Peter Van Keer. “Toch is het iets waar veel mensen nog wat schrik van hebben. Velen denken ook dat video te complex en te duur is. De voorbije tien jaar is alles nochtans een pak eenvoudiger geworden. Met een smartphone, microfoontje en klein statief is er al heel wat mogelijk. Je kan ook live gaan met Facebook of Instagram story. In de sessie over videostrategie geef ik beperkt wat theorie maar daarnaast gaat het vooral over de praktische aanpak. Je neemt bijvoorbeeld een elevator pitch op met je smartphone.”

Peter Van Keer

De vraag blijft bij video wel wat voor type content je kan maken en waarover je kan spreken. “Een eerste vereiste is om niet te bescheiden te zijn – iets waar we in België nog te veel last van hebben”, vindt Van Keer. “Je kan bijvoorbeeld een ‘industry leader’ interviewen of korte opleidingsvideo’s maken om een fanbasis te creëren. Voor een eenmanszaak is personal branding heel belangrijk, waarbij je jezelf profileert als expert. Voor grotere bedrijven kunnen rekruteringsvideo’s erg nuttig zijn. In de sessie leren cursisten ook voor een camera te spreken. Dat is niet voor iedereen evident. De meesten voelen zich in het begin onzeker en twijfelen over de manier waarop ze overkomen. Je leert het door vaak te oefenen.”

TikTok, iets voor bedrijven?

Is TikTok een applicatie die bedrijven en marketeers in het oog moeten houden? “Die vraag krijg ik de laatste tijd heel vaak”, reageert Clo Willaerts. “Als bedrijf kan je voorlopig niet zo gek veel doen met TikTok, maar ik raad iedereen wel aan om het te installeren op je smartphone. Zo leer je alvast hoe die nieuwe beeldtaal werkt. Een hele generatie jongeren groeit hier nu mee op, ze zijn heel handig in het maken en monteren van korte video’s en het gebruik van effectjes. Deze nieuwe beeldtaal zal ook een impact krijgen buiten TikTok, wat voor bedrijven wel belangrijk kan zijn. Bovendien gaat de onderneming binnenkort naar de beurs en dan zullen ze wellicht adverteerders willen aantrekken.”

Meer halen uit YouTube

YouTube blijft dan het sterkste videokanaal – de content is zeer goed georganiseerd en perfect doorzoekbaar

TikTok is dus zeker een platform om als bedrijf in de gaten te houden, maar ook de kanalen die we al veel langer kennen, blijven nog onderbenut. “Veel bedrijven doen nog niets met YouTube”, merkt Peter Van Keer op. “Nochtans is het de tweede grootste zoekmachine ter wereld en is het ook gelinkt met Google. YouTube blijft dan ook het sterkste videokanaal – de content is zeer goed georganiseerd en perfect doorzoekbaar. Bedrijven die YouTube nog niet inzetten als marketingkanaal laten dus enorm veel kansen liggen. En als je niet weet hoe YouTube werkt, dan vind je heel wat informatieve filmpjes op - jawel - YouTube zelf!”

Leren van experts en van elkaar

In theorie kan je alles zelfstandig leren uit boeken of via andere kanalen zoals bijvoorbeeld YouTube. Waarom zou je dan een postgraduaat volgen? “Als professional heb je nu eenmaal niet zo veel tijd om alles op je eentje uit te zoeken”, aldus Clo Willaerts. “Tijdens een intensieve opleiding krijg je meteen de meest recente mogelijkheden en technologieën snel onder de knie. Zo kan je die meteen inzetten in je werkomgeving. Daarnaast krijg je als cursist ook begeleiding van een coach bij het maken van een eindwerk. Het eindresultaat is heel hands-on: dat kan bijvoorbeeld een strategisch marketingplan voor je bedrijf zijn.”

Wil jij ook van experts leren hoe je je business doet groeien met digitale marketing?Neem dan een kijkje op de website van de KDG Hogeschool en ontdek de opleiding Digital business!

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Karel de Grote Hogeschool

Connecteer met 82.121 abonnees
Schrijf u in voor onze wekelijkse nieuwsbrief