De magie van LinkedIn gaat verder dan we beseffen: “Nog te veel mensen gebruiken het medium louter als digitale cv”

De magie van LinkedIn gaat verder dan we beseffen: “Nog te veel mensen gebruiken het medium louter als digitale cv”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Efficado

Facebook, Instagram, TikTok, Twitter, LinkedIn: het zijn woorden die zo bekend in de oren klinken dat niemand ze nog hoeft uit te leggen. Sociale media zijn helemaal ingeburgerd in ons privéleven, maar ook ondernemingen zetten hier meer op in. Toch onderschat de bedrijfswereld nog te veel de kracht van LinkedIn en co., volgens social media strategist en public speaker Joeri Billast. “De meeste mensen halen uit die tools niet wat erin zit. Dat is jammer, want de impact kan enorm zijn.”

Billast weet als geen ander wat het nut is van sociale media. In 2006 richtte hij BC Square op, een IT-bedrijf dat zich specialiseert in business analytics. “LinkedIn en Facebook waren toen nog jong, maar ik heb vooral via die kanalen mijn business aan de man kunnen brengen”, zegt Billast. “Het is echt door die sociale media dat BC Square snel is beginnen te groeien.”

In 2013 heeft hij zijn bedrijf verkocht om iets anders te doen. “Weg van de IT, maar verder met mijn kennis van de verschillende digital tools die ik me eigen had gemaakt om een onderneming te doen groeien.”

Joeri Billast van Efficado

En zo werd Efficado geboren, een digital marketing agency. “Efficado is eigenlijk ontstaan omdat veel mensen me om advies vroegen. Ze hoorden dat ik mijn eigen bedrijf via socials enorm had doen groeien en wilden weten hoe ik dat had gedaan”, vertelt Billast. Het is geen één-twee-drie wondermiddel dat Billast zijn klanten voorlegt,

“Mensen willen meteen resultaten, maar zo werkt het meestal niet”, wél een deftige marketingstrategie. De rol die Efficado speelt, hangt af van klant tot klant. “Sommige klanten willen een plan van A-Z, voor anderen ben ik er als coach: iemand die beschikbaar is voor vragen, hen opvolgt en bijstuurt waar nodig.”

Marketingtool

Billast heeft de afgelopen jaren de sociale media dus uitgespit tot op de bodem en kent de geheimen. “Neem nu LinkedIn. Heel handig voor wie een job zoekt of, in het geval van een recruiter, een nieuwe medewerker. Maar het medium is veel sterker dan dat. Nog te veel mensen zien het als een digitale cv. Ik zie het als een marketingtool. Een manier om nog meer klanten aan de haak te slaan”, legt Billast uit. “De magie zit ‘m net in het feit dat je er zoveel verder mee kan gaan dan alleen je werkervaring delen. Eigenlijk zou je je profiel moeten zien als een mini-site. Iets waar je je op originele maar authentieke manier presenteert naar klanten.

LinkedIn is geen postzegelcollectie hé. Die connecties die je legt, zijn niet om gewoon naar te kijken maar vooral ook om contact mee te leggen

Een deel van dat magische aspect van LinkedIn is het netwerk dat je ermee kan uitbouwen. “Er zijn twee manieren om je connecties uit te breiden als ondernemer. Enerzijds heb je je persoonlijk profiel. Heel belangrijk, want dat is de plek waar de meeste interacties gebeuren. Je creëert er betrokkenheid door te reageren op berichten van je interessantste connecties en draagt iets waardevols bij dat je volgers kan interesseren”, vertelt Billast.

“Anderzijds heb je je bedrijfspagina waar heel wat advertentiemogelijkheden aan gelinkt zijn. Je kan gedetailleerd bepalen wie jouw boodschap ziet. Daarbij is het belangrijk om te weten wie jouw klanten zijn. Dat is iets wat we met Efficado ook uitstippelen.

Drie meest gemaakte fouten

Hoe magisch LinkedIn ook kan zijn voor bedrijven, heel wat gebruikers maken fouten die makkelijk te vermijden zijn. Op de ‘follow’-knop duwen is gemakkelijk, maar daarmee is de kous niet af, vindt Billast. “LinkedIn is geen postzegelcollectie hé. Die connecties die je legt, zijn niet om gewoon naar te kijken maar vooral ook om contact mee te leggen.” Een gebrek aan opvolging hoort volgens hem dan ook in het rijtje van ‘drie meest gemaakte fouten’. “In het Engels hebben ze een mooi woord: ‘nurture’, dat is wat je moet doen. Je moet volgers verzorgen, voeden, koesteren.

Of met andere woorden: in gesprek gaan, zonder opdringerig te zijn. “Wat ons naar fout nummer twee brengt: te snel willen verkopen. Dat kan op twee manieren gebeuren. Mensen sturen een volgverzoek en in het bijhorende bericht zit al meteen een volledig verkooppraatje. Of ze creëren advertenties en schrijven posts zonder eigenlijk te weten wie hun publiek is of wat dat publiek wilt. Beide zijn ondoordacht, wat eerder ongevoelig kan overkomen. Het mag niet puur over verkopen gaan op LinkedIn, er moet ook wel wat gevoel inzitten.

Maar nog voor je op ‘publish’ klikt voor je eerste bericht, raadt Billast aan om vooral deze fout te vermijden: een onvolledig profiel. “Zorg dat je profielfoto, coverfoto en headline op z’n minst strak zitten. Vul je skills aan, maar zie het dus niet louter als je cv. Maak er iets van dat professioneel is, maar dat wel een uitstraling heeft. Vergelijk het met een krant: het artikel dat je aandacht trekt, zal dat zijn met een goeie foto en duidelijke kop.”

Rekensom

Die drie grote fouten zijn eenvoudig op te lossen, maar wie echt klanten wil winnen met social media moet nog een stapje verder gaan. Volgens Billast zou het in elk bedrijf moeten meegenomen worden in de verkoopstrategie. Het moet een gewoonte worden. Maar hij begrijpt ook dat veel ondernemers nog over drempels moet springen. “Sommigen denken dat ze enorm veel tijd moeten steken in die socials. Dat houdt hen vaak tegen om eraan te beginnen”, zegt Billast.

“Pas op, het vraagt natuurlijk wel wat effort. Maar ik merk dat als je een kwartiertje of halfuurtje per dag ermee bezig bent, de potentiële klanten je heel vlot zélf vinden. Vergelijk dat met de uren die je spendeert aan mailen of bellen van prospects, dan is de rekensom snel gemaakt.”

De tips and tricks die de socialemediastrateeg vlot uit zijn mouw schudt, zijn bijna even eindeloos als de mogelijkheden van sociale media zelf. Hij hoopt met zijn agency dan ook snel buiten de grenzen te treden om zijn ervaring toe te passen op internationale spelers. “We hebben al verschillende klanten buiten België, maar ik mik nog grootser, buiten Europa.”

“Wel blijven we eerst nog even op Europese bodem om de 14-day challenge van Efficado te lanceren, bedoeld om ondernemers aan te moedigen in te zetten op hun socials. We willen hen zo helpen de magie van sociale media te ervaren”, klinkt het.

Wil je ook meer klanten aantrekken via sociale media? Kom hier meer te weten over hoe Efficado jouw business kan helpen groeien.

De magie van LinkedIn gaat verder dan we beseffen: “Nog te veel mensen gebruiken het medium louter als digitale cv”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Efficado

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.642 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief