“Om een gezond en succesvol bedrijf te kunnen uitbouwen, moet je als ondernemer in de eerste plaats investeren in jezelf”

“Om een gezond en succesvol bedrijf te kunnen uitbouwen, moet je als ondernemer in de eerste plaats investeren in jezelf”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Arteel

Arteel Group, dat ondernemingen helpt om een positieve bedrijfscultuur op de bouwen, is in volle expansie. De omzet is dit jaar al met 60% gestegen, en het Leuvense Employee Happiness-bedrijf heeft net een nieuw kantoor geopend in London. Nathalie Arteel, leading angel en co-CEO, wil het hebben over de minder glamoureuze aspecten van ondernemen. Toch is haar verhaal net heel hoopvol. “Jezelf kapot werken is niet de sleutel tot succes, weten mijn man en ik uit ervaring. Het is juist omgekeerd: door goed voor jezelf te zorgen, leer je ook goed zorg dragen voor je onderneming.”

Arteel Group denkt de bedrijfsomzet van vorig jaar (5,7 miljoen euro) te verdubbelen tegen het einde van 2021. Het Employee Happiness-bedrijf werkt voor 82% van de beste Belgische werkgevers en heeft programma’s lopen bij multinationals in het buitenland. Daarnaast heeft Arteel Group recent een nieuwe tak geopend in London, vanwaar het de enorme Britse kmo-markt wil bewerken.

“Ik heb het gevoel dat we nu pas aan het begin staan van echte groei”, zegt Nathalie Arteel. “Dit succes is al 24 jaar in the making. En toch zijn er ook al heel véél momenten geweest dat we ermee wilden stoppen omdat de resultaten zo slecht waren dat faillissement nog de enige oplossing leek.”

Jezelf kapot werken is niet de sleutel tot succes, weten mijn man en ik uit ervaring. Het is juist omgekeerd: door goed voor jezelf te zorgen, leer je ook goed zorg dragen voor je onderneming

Dat het echtpaar Arteel en hun team staan waar ze vandaag staan, hebben ze te danken aan een aantal fundamentele inzichten. “Hét kantelpunt was het besef dat je eigen leven niet ten koste moet gaan van je onderneming”, zegt Nathalie Arteel. “Eigenlijk is het precies omgekeerd. Door goed voor jezelf te zorgen, leer je ook goed zorg dragen voor je onderneming.”

Druk, druk, druk

Het heersende idee is dat je hard moet werken om het te maken. Je brengt offers, presteert lange dagen, en alles moet ervoor wijken. “Zo hebben mijn man en ik ook lang geleefd”, aldus Arteel. “In die eerste jaren verkochten we incentives aan bedrijven. Het was ontzettend hard werken om opdrachten binnen te halen. We raasden maar door, en holden onszelf voorbij. De omstandigheden waren heel uitdagend. Enerzijds omdat toen net iedereen online begon te vergelijken en anderzijds omdat vele bedrijven rechtstreeks gingen inkopen bij spelers in China.”

Op een bepaald moment besefte Arteel dat ze haar eigen werknemers uit de weg begon te gaan. “Hoe kwam het in godsnaam toch dat we er als bedrijf gespecialiseerd in incentives niet in slaagden om zelf een positieve cultuur en sfeer op te bouwen?

Anders kijken

De Arteels besloten het roer om te gooien. Letterlijk. “We maakten meer tijd voor onszelf, voor onze kinderen, voor elkaar”, vertelt Arteel. “We stonden stil bij de manier waarop we ons bedrijf leidden, en kwamen tot de conclusie dat wij de oorzaak waren van de negatieve sfeer: door de stress van de investeringen zagen we alleen nog alles wat er fout liep in plaats van te focussen op zovele goede dingen.”

Juist door goed voor jezelf te zorgen en in jezelf te investeren, bouw je de kracht en de energie op om door te blijven gaan op korte én lange termijn

Nathalie Arteel ging zich verdiepen in leiderschap, ondernemerschap en bedrijfscultuur. “We leerden om anders te kijken”, vat Arteel de zoektocht samen. “Er is een mooie quote van auteur Wayne Dyer: change the way you look at things and the things you look at will change. Zo ging het dus ook bij ons: door op een andere manier naar ondernemerschap te kijken, hebben we ons ondernemerschap veranderd.”

Bouwstenen voor gezond ondernemen

De wisselwerking tussen ondernemer en onderneming is niet te onderschatten, benadrukt Arteel. “En dat geldt zeker voor de lange termijn. Je kan als ondernemer wel even over je eigen grenzen gaan, maar dat houdt niemand lang vol. Het is geen toeval dat 90% van de bedrijven hun tiende verjaardag nooit bereikt. Juist door goed voor jezelf te zorgen en in jezelf te investeren, bouw je de kracht en de energie op om door te blijven gaan op korte én lange termijn.”

Nathalie Arteel heeft de bouwstenen voor gezond leven en gezond ondernemen verzameld in het boek ‘Durf, leef en onderneem’. Dit zijn de belangrijkste lessen daaruit:

1. Ken Jezelf

Wie ben je, en waar sta je voor? Belangrijke vragen die je in de eerste plaats aan jezelf moet stellen. “In mijn bureau heb ik de waarden opgehangen waar ik naar wil leven. Die lees ik elke dag samen hardop voor, samen met mijn persoonlijke missie, en ze dienen als kompas voor de richting waarin ik uitga”, zegt Arteel.

Pas als je dat weet voor jou als persoon, kan je dezelfde vragen ook stellen voor je bedrijf. Waar staat je onderneming voor? Welke waarden dienen als kompas voor de groei van je bedrijf? Welke strategie past daarbij? “Je kan, net als als je onderneming, enkel groeien op lange termijn als dat gebeurt op een manier die past bij jouw waarden. Anders hou je het niet vol.”

2. Creëer hefbomen

“Met vele kleine stapjes ga je traag vooruit. Denk na over manieren waarop je grotere sprongen kan maken, die je ineens een pak verder brengen”, geeft Nathalie Arteel mee. “Als je meer vrije tijd wil inbouwen bijvoorbeeld, blokkeer dan dagelijks twee uur in je agenda met dat doel. Die uren kunnen een hefboom zijn voor groei, omdat ze je toelaten om te reflecteren op wat je aan het doen bent, om nieuwe ideeën te laten groeien.”

Nathalie Arteel

En hetzelfde geldt voor je onderneming. “Durf groot te denken. Vroeger dacht ik heel klein. Zo kostte het mij uren tijd om een ordertje van 100 euro binnen te halen. Nu genereer ik makkelijk het honderd of zelfs duizendvoudige, gewoon door anders te denken. Gebruik die grote opdracht als een hefboom voor groei.”

Zo haalde Arteel in de eerste jaren Proctor & Gamble binnen, en met dat geld bouwde het team een innovatief softwareprogramma voor het versterken van een positieve bedrijfscultuur. “Dat is de basis geweest voor het bedrijf dat we vandaag aan het uitbouwen zijn.

3. Durf

Hefbomen creëeren hangt samen met durf, met het lef om iets nieuws en iets groots te doen. “Twee uur tijd nemen voor jezelf is iets wat durf vraagt, net als het aanspreken van een nieuwe grote klant, of het investeren in een nieuw product”, zegt Arteel. “Het hangt allemaal samen met die andere manier van kijken naar ondernemerschap. Ook dat is durven. Je gaat in tegen de heersende normen, en dat vinden veel mensen angstaanjagend.”

“Maar als je goed weet waarom je doet wat je doet - zoals besproken in punt 1 - wordt het gemakkelijker om radicale keuzes te maken. Dan is de blik van de ander ook niet meer zo belangrijk. Je doet het voor jezelf, en de rest vloeit daaruit voort.”

4. Ga voor de lange termijn

Door elke dag te investeren in jezelf, net als in je onderneming, bouw je doorheen de jaren steeds meer vermogen op. “Investeren in jezelf kan zijn: tijd nemen voor jezelf, gezonde rituele inbouwen, voldoende slapen en bewegen, de natuur opzoeken, een podcast over zelfontwikkeling luisteren, en nog veel meer”, legt Arteel uit.

Investeren in mensen, in de juiste mensen, in een goede bedrijfscultuur, in waardering, in goede processen,... Het zijn allemaal elementen die op lange termijn opleveren en leiden tot een succesvolle organisatie

Op mijn 53ste heb ik meer energie dan op welk ander moment in mijn leven ook. Dat is geen toeval. Het is het resultaat van vele kleine goede keuzes door de jaren heen.” Het compound effect is hetzelfde binnen de context van je onderneming. “Investeren in mensen, in de juiste mensen, in een goede bedrijfscultuur, in waardering, in goede processen,... Het zijn allemaal elementen die op lange termijn opleveren en leiden tot een succesvolle organisatie”, besluit Arteel.


Wil je meer horen over de rituelen die samenhangen met succesvol ondernemen? Wil jij je medewerkers stimuleren om meer te leren denken en handelen als ondernemers? Schrijf je nu in voor de gratis webinar over high performance, dat Nathalie organiseert op 19 november (van 16u tot 17u).

“Om een gezond en succesvol bedrijf te kunnen uitbouwen, moet je als ondernemer in de eerste plaats investeren in jezelf”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Arteel

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 85.224 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief