Zie je door al de webbureaus het bos niet meer? Deze tool helpt kmo’s op weg

Zie je door al de webbureaus het bos niet meer? Deze tool helpt kmo’s op weg

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & SiteManager

Je wil een nieuwe website voor je bedrijf, event of shop opzetten. Maar hoe moet die eruit zien? Welke functionaliteiten heb je nodig? En wie gaat hem bouwen? Dat uitpluizen kost je tijd, moeite en veel gegoogle. Search no more: SiteManager lanceert een nieuwe tool die kmo’s in contact brengt met de juiste webexperten. “Met KMO Connect helpen we ondernemers vlot een webbureau te vinden”, zegt Alexander Hoogewijs van SiteManager.

SiteManager is een geïntegreerd cloud-based platform waarmee webbureaus op een ‘no & low code’ manier een site kunnen ontwikkelen voor hun eindklant. “Met ons platform kunnen webexperten samenwerken. Waar andere cloudoplossingen maar één gebruikersprofiel aanbieden, meestal voor een geavanceerde codeerder, bieden wij de mogelijkheid om met meerdere specialisten aan één project te werken. De designer en de codeerder krijgen elk een andere interface te zien met de tools die zij nodig hebben. De eindklant krijgt ook toegang en kan bijvoorbeeld teksten aanpassen.

Een tool die de juiste vragen stelt

Deze manier van samenwerken zorgt er volgens Hoogewijs niet alleen voor dat elk type expertise tot haar recht komt, maar verhoogt ook de efficiëntie. En het is die efficiëntie die SiteManager wil doortrekken met KMO Connect. “Kmo-ondernemers weten vaak nog niet goed wat ze willen. Ze googelen in het wilde weg, tot ze tussen de honderden webbureaus dan toch eentje vinden dat hen aanstaat. Maar dan zijn ze er nog niet: ze moeten een afspraak maken en paar uur uittrekken om met dat bureau te brainstormen. Voor een ondernemer duurt dat proces vaak te lang.

De oplossing heet KMO Connect, een website met een database van agencies die het proces vergemakkelijkt. “De tool stelt de ondernemer een aantal vragen. Op basis daarvan wordt een inschatting gemaakt van de scope en het kostenplaatje van het project, en zo kunnen we bureau’s aanraden die het beste bij dat project passen”, legt Hoogewijs uit.

We willen vooral een community creëren, los van wie met onze tools werkt of niet

Over die vragen is hard en lang nagedacht. Hoogewijs: “Het zijn de vragen waarvan we weten dat een agency ze sowieso zal stellen om een goed idee te krijgen van wat de klant wil. Als een klant daar op voorhand al heeft over nagedacht, loopt het overleg met zo’n webbureau een stuk vlotter. De vragen gaan van ‘wil je een volledig nieuwe website of volstaat een upgrade’ tot ‘in welke talen wil je de site’, ‘heb je een logo nodig’ of ‘welk soort webbureau ligt je het meest’. Op het einde krijgt de invuller een overzicht van alle antwoorden in zijn mailbox. Dat kan handig zijn om te tonen aan een webbureau, dan sta je al een stapje verder in de kennismaking.

Community van webbureaus

Hoewel ze bij SiteManager beseffen dat zaakvoerders met dat rapport naar om het even welk bureau kunnen stappen, is Hoogewijs ervan overtuigd dat elk type kmo zijn ding kan vinden tussen de 155 agencies die SiteManager gebruiken. “Zij kunnen hun portfolio laten zien via de Connect website. Dat is voor een kmo’er al een goeie indicatie van waar dat bureau goed in is”, zegt hij.

De website van klant Castelnou

Om het netwerk nog verder uit te breiden, kunnen ook webbureaus die niet met SiteManager werken hun portfolio delen op Connect. “We willen vooral een community creëren, los van wie met onze tools werkt of niet. Het is onze bedoeling om agencies samen te brengen in een pool om het zo nog makkelijker te maken voor de zoekende ondernemer”, klinkt het.

Voor de bakker om de hoek

KMO Connect staat sinds eind augustus online en heel wat mensen hebben er al gebruik van gemaakt. “Er is duidelijk een nood bij kmo-ondernemers om op een gestructureerde en vlotte manier een betaalbaar webbureau te vinden. We zien een trend in de markt dat agencies elkaar overnemen en zo groter en duurder worden. Met Connect willen we kleinere bureaus ook meer slagkracht geven. Want met SiteManager maak je zowel een website zoals die van Willy Naessens als een voor de bakker en beenhouwer om de hoek”, vertelt Hoogewijs. “Ons netwerk is veelzijdig en breed, dat is het mooie eraan. En dat maakt het interessant voor eender welke kmo.”

Benieuwd wat Sitemanager voor jouw KMO kan betekenen? Ontdek Connect hier.

Zie je door al de webbureaus het bos niet meer? Deze tool helpt kmo’s op weg

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & SiteManager

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.827 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief