“Jongeren vandaag groeien op met perfecte social media-plaatjes. Met vallen en opstaan op zoek gaan naar hun ideale job, is dan ook een grote uitdaging”

“Jongeren vandaag groeien op met perfecte social media-plaatjes. Met vallen en opstaan op zoek gaan naar hun ideale job, is dan ook een grote uitdaging”

“Jongeren vandaag groeien op met perfecte social media-plaatjes. Met vallen en opstaan op zoek gaan naar hun ideale job, is dan ook een grote uitdaging”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & First Floor

Een op de twee starters verandert binnen het jaar van job. Blijkbaar is het niet zo eenvoudig om meteen een werkplek te vinden die echt bij je past. Waarom dat zo belangrijk is? Bloovi sprak erover met Karen Van der Aa, oprichter van First Floor. Als Career Architect begeleidt ze pas afgestudeerden en starters om niet alleen sneller maar ook op een slimmere manier carrière te maken.

Het goede nieuws: volgens Karen Van der Aa is de nieuwe generatie werknemers veel meer dan de vorige bezig met zingeving en met het vinden van een goede balans tussen werk en privé. En is men zich ook meer bewust van het belang van doordachte keuzes om succesvol een job op langere termijn uit te bouwen.

“Daar staat tegenover dat de jonge mensen van vandaag vaak onzeker zijn”, stelt Van der Aa. “Ze zijn opgegroeid met de perfecte beelden van social media en met een massa online informatie. Daardoor verwachten ze te vaak dat ‘het plaatje altijd klopt’ en is het confronterend om iets niet te weten of niet te kunnen. Ook de zoektocht naar de juiste job geeft veel stress. Niet verwonderlijk dus, dat zelfs al twintigers een burn-out krijgen.”

Natuurlijk hoeft de foute carrièrekeuze niet altijd uit te draaien op een burn-out. Maar belanden in een job waar je zelf niet achter staat, is ook geen mooi vooruitzicht. “Nadat wij je twee tot drie jaar hebben begeleid, weet je waar je goed in bent en heb je een mooie start genomen. Zo kan je verder ook voor jezelf de juiste carrièrekeuzes maken”, aldus Karen Van der Aa.

Wat verwacht je van je job?

Heel veel mensen komen terecht in de job of in een bedrijf dat niet bij hen past omdat ze zich bij de start van hun carrière te weinig hebben afgevraagd wat ze nu eigenlijk willen of verwachten van hun werk”, vertelt Van der Aa. “Dat is uiteindelijk de reden waarom zoveel veertigers, dertigers – en zelfs ook steeds meer twintigers – na verloop van tijd opgebrand zijn. Pas dan gaan ze zich die belangrijke vragen stellen: wat zijn mijn sterke punten, wat wil of kan ik niet, wat geeft mij energie en kan ik met passie doen? Het lijkt misschien cliché maar het zijn wel die aspecten die ervoor zorgen dat je je werk graag doet en ook graag blijft doen. Door op zoek te gaan naar hetgeen je echt wil, voel je je beter in je job en kan je ook sneller carrière maken als je dat wil. Niet zomaar een carrière, maar een die helemaal bij je past.”

Tegen de muur gelopen

Blijkt dat Karen Van der Aa uit eigen ervaring spreekt. “Ik heb geschiedenis gestudeerd maar rolde na mijn opleiding in de HR-wereld”, zegt ze. “Ik maakte al snel succesvol carrière maar rond mijn dertigste begon het te knagen omdat ik het gevoel had dat alles teveel rond cijfers draaide. Ik wilde meer met de menselijke kant bezig zijn. Daarom ging ik psychotherapie studeren en werkte ik een aantal jaar als therapeute, in combinatie met mijn job als HR-verantwoordelijke. Heel boeiend, maar ik voelde het ook aan als een innerlijk conflict tussen mijn rol als coach en mijn werk als HR-verantwoordelijke, waarin ik vaak een ‘harde tante’ moest zijn. Zo liep ik uiteindelijk tegen een muur en kreeg ik rond mijn 35ste een burn-out.”

Levensloopbaanbegeleiding

Uiteindelijk kwam dat weer helemaal goed: Karen Van der Aa ontmoette twee mensen met dezelfde visie en startte samen met hen First Floor. “We beseften dat wij vroeger zelf nooit een dergelijke loopbaanbegeleiding hadden gehad en dat de juiste coaching mensen bij het begin van hun loopbaan kan helpen om later dat soort van problemen te vermijden. In feite zie ik het ruimer dan loopbaanbegeleiding, we noemen het liever ‘levensloopbaanbegeleiding’. Een duurzame carrière is ontzettend belangrijk om je goed te voelen op langere termijn, zeker met het vooruitzicht dat we allemaal langer moeten werken. Bovendien zijn gelukkige medewerkers ook productiever en loyaler aan hun werkgever: win-win dus.”

First Floor wil daarom samen met startende werknemers de basis leggen voor de rest van hun carrière. Het doelpubliek zijn pas afgestudeerden en mensen met een eerste werkervaring in HR, Marketing en Employer Branding. First Floor werkt ook samen met bedrijven die graag investeren in de selectie en ondersteuning van jonge werknemers. De young professionals zelf hoeven niet te betalen voor de begeleiding.

Een snelle en goede start

Verwacht van First Floor geen wolligheid, de begeleiding is voor de starters geen ‘walk in the park’. In jezelf graven is vaak zwaar, maar het levert ook iets op. Dat is ook de bedoeling. “We willen young professionals niet teveel bij het handje nemen maar hen echt resultaatgericht aan henzelf laten werken”, legt Karen Van der Aa uit. “Onze rol daarbij is die van ‘incubator’ en ‘accelerator’. Als incubator geven we coaching en consulting om de jonge werknemers in een veilige omgeving te laten ontdekken wat ze kunnen en willen. Ze krijgen bij ons een vast contract en we zetten hen in als consultant bij verschillende projecten en bedrijven. Zo komen ze snel te weten of ze bijvoorbeeld liefst werken in een groot of in een klein bedrijf en voor welke soort projecten. Ik geef hen daarin ondersteuning, vanuit mijn ervaring als HR consultant en therapeute.”

“In onze functie van ‘accelerator’ helpen we starters om sneller en op een meer doordachte manier carrière te maken: de carrière die bij hen past. Ze moeten daarvoor ook af en toe hun comfortzone verlaten. En het is een partnership: wij investeren in hun groei, ik verwacht dat zij ook mee investeren in de groei van First Floor. Zo leren ze ook meteen dat alles draait om geven en nemen.

Als deel van de Cronos Groep hebben we ook toegang tot een grote en diverse bedrijvengroep. Daarnaast werken we samen met een uitgebreid partnernetwerk zodat we de starters allerlei trainingen kunnen aanbieden – van SEO-opleidingen en presentaties leren geven tot sollicitatietips en een workshop over hoe je nu best omgaat met je baas.”

Op zoek naar je persoonlijke waarden

Workshop First Floor

Een juiste ‘match’ op het vlak van werkwaarden is volgens Karen Van der Aa heel belangrijk: “Je kennis en vaardigheden evolueren, maar je persoonlijke waarden blijven vrij stabiel doorheen je loopbaan. Geeft bezig zijn met innovatie jou energie? Wat doet veel of weinig structuur met jou? Het toont ook aan waar jouw unieke kwaliteiten liggen. We kunnen dus van bij het begin aan ‘jobcrafting’ doen. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat dat de toekomst is: wanneer je als young professional heel snel kan inzetten op jouw unieke mix van talenten, in een omgeving waar die talenten naar waarde worden geschat, dan krijg je vleugels. Daarmee doe je niet alleen jezelf een plezier maar ook je werkgever. En dat heeft vanzelfsprekend een enorm positieve impact op je werktevredenheid, je productiviteit en retentie - hoe lang je bij je werkgever aan boord blijft. Dat laatste is voor veel werkgevers een stevige uitdaging. Ook daarom hechten we veel belang aan die waarden bij het zoeken naar het beste carrièrepad voor onze starters. Misschien denk je dat je al weet wat je persoonlijke waarden zijn, maar wij merken dat dat voor de meeste mensen toch niet zo evident is. Ontdekken welke bedrijven nood hebben aan die waarden, is zelfs nog moeilijker. Daar gaan we dus samen naar op zoek. En we doen dat met trusted partners zoals bijvoorbeeld Kazi.”

Meer info over hoe je als young professional in HR, Marketing of Employer Branding bij het juiste bedrijf aan de slag kan? Neem dan snel een kijkje op de website van First Floor.

“Jongeren vandaag groeien op met perfecte social media-plaatjes. Met vallen en opstaan op zoek gaan naar hun ideale job, is dan ook een grote uitdaging”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & First Floor

Connecteer met 81.620 abonnees