Cevora

Wat wil jij leren dit najaar? Cevora leidt werknemers en werkzoekenden op voor de beroepen van de toekomst.Ons motto? Leer bij, ga vooruit.

cevora.be

“Organisaties kunnen alleen maar vooroplopen met een nieuwsgierige mindset. Leren en nieuwe dingen uitproberen moeten in je DNA zitten”

“Organisaties kunnen alleen maar vooroplopen met een nieuwsgierige mindset. Leren en nieuwe dingen uitproberen moeten in je DNA zitten”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Cevora

Meer nog dan technologie zijn het vandaag nieuwsgierigheid en leergierigheid die organisaties vooruit stuwen. Als HR Business Partner bij VAN IN, de grootste educatieve uitgeverij van Vlaanderen, is Eva Chaubet doordrongen van het belang van continu te blijven bijleren. De liefde voor leren zit in het DNA van onze organisatie. We moeten blijven vooroplopen, en dat kan alleen maar met een nieuwsgierige mindset. Je moet echt die drive hebben om nieuwe dingen uit te proberen en het anders aan te pakken.” De opleidingen van Cevora spelen een belangrijke rol in de leercultuur die bij VAN IN heerst.

VAN IN maakt leeroplossingen voor het onderwijs, van het basisonderwijs tot het hoger onderwijs. “We maken meer dan handboeken of werkschriften”, legt Chaubet uit. “We ontwikkelen ook digitale leerplatformen zoals Bingel, ons platform voor het basisonderwijs. We zijn elke minuut van elke dag bezig met leren. In elke organisatie zijn leergierigheid en nieuwsgierigheid ontzettend belangrijk om te blijven groeien en te blijven innoveren. Maar bij ons is het de essentie van wat we doen. De liefde voor het leren is wat alle medewerkers bindt.”

Eva Chaubet

“De samenleving evolueert, de digitalisering rukt verder op: leren is enorm in beweging vandaag. Het onderwijs is enorm in beweging. Het is aan ons om die beweging op te volgen en om te zetten in leeroplossingen. Dat kan alleen maar met een nieuwsgierige mindset. Je moet echt die drive hebben om nieuwe dingen uit te proberen. Om het anders aan te pakken. Cevora heeft die drive ook. Het opleidingsaanbod evolueert mee met de wereld rondom ons, en speelt heel snel in op nieuwe evoluties in de samenleving of de bedrijfswereld. Je hoeft niet op elke trend of elke hype te springen, maar je moet de vinger wel voortdurend aan de pols houden in een wereld die zo snel verandert.”

Thuis analyseren en experimenteren

Chaubet ondersteunt de organisatie van opleidingen bij VAN IN. Ze probeert als proefkonijn zoveel mogelijk opleidingen eerst zelf te volgen. “Meer dan ooit zijn mensen op zoek naar balans. De grenzen tussen ons werk en ons privéleven vervagen: ik pik van mijn familie en vrienden dingen op die ik kan gebruiken in mijn job, omgekeerd neem ik onvermijdelijk ook dingen mee naar huis. (lacht) Als ik een opleiding volg, durf ik die ’s avonds thuis al eens toe te passen op mijn man of op mijn kinderen. Dan begin ik hen te analyseren of begin ik met hen te experimenteren.”

“Ik ben vanuit mijn persoonlijke interesse en mijn rol op het werk gepassioneerd door alles wat aanleunt bij zelfontwikkeling, bij persoonlijke groei, bij professionele samenwerking. Maar ik waak erover dat ik genoeg uit mijn comfortzone kom.”

Dat is ook nieuwsgierigheid: hongerig zijn naar nieuwe kennis, maar die bovenal kunnen vertalen naar je doelpubliek

VAN IN maakt deel uit van Sanoma Learning. De wieg van de groep staat in Finland, echt een pionier in innovatief onderwijs. We zijn gevestigd in landen die traditioneel hoog scoren op leerresultaten. We doen veel aan uitwisseling, maar onderwijs is overal verschillend. We moeten niet alleen mee zijn nieuwe, internationale trends en evoluties, we moeten vooral de lokale context heel goed kennen. Ook dat is nieuwsgierigheid: hongerig zijn naar nieuwe kennis, maar bovenal die kunnen vertalen naar je doelpubliek". Opleidingen mogen geen one shots zijn, ik hang ze graag ergens aan op. Zo organiseerden we een paar maanden geleden een Look Ahead Day, waarbij we echt in de toekomst gaan kijken. Maar dan gaat het niet alleen over revolutionaire technologie, maar vooral over deze die ons domein – de leeroplossingen – zal beïnvloeden.”

Verwonderingsrapport

VAN IN investeert fors in opleidingen en in ontwikkeling, die inspanningen krijgen volgens Chaubet ook positieve feedback van de medewerkers. “We vragen elke nieuwe medewerker om na drie maanden een Verwonderingsrapport in te vullen. Wat heeft hen verrast? Waarover verbazen ze zich? Wat verwondert hen? In negen op de tien rapporten geven de nieuwe medewerkers aan dat ze aangenaam verrast zijn door de aandacht die VAN IN zélf besteedt aan leren. Eén van onze principes is dat alle medewerkers aan het stuur zitten van hun eigen persoonlijke ontwikkeling. Tijdens de onboardingsessies bespreken we dat en krijgen nieuwe medewerkers uitleg over het Cevora-aanbod. Het aanbod van Cevora biedt medewerkers veel opties om bij te leren en te groeien in hun professionele rol.”

“Ik werkte voordien bij een grote consultingorganisatie. Daar werkten we vooral met standaardpakketten: opleidingspakket A in jaar 1, pakket B in jaar 2,… In een organisatie waar iedereen bezig is met leren moet je het anders aanpakken. De mensen hier zijn kritisch en verbaal sterk De opleidingen moeten de toets van de didactiek doorstaan. Geen enkele trainer stapt hier buiten zonder minstens een paar (constructieve) opmerkingen op zijn of haar opleiding. Dat spreekt me ook aan bij Cevora. Na elke opleiding wordt er om uitgebreide feedback gevraagd en worden de trainers geëvalueerd. Ze durven zich kwetsbaar op te stellen en in de spiegel te kijken.”

Leercultuur

Nieuwsgierigheid is een aangeboren eigenschap. Maar Chaubet gelooft dat je nieuwsgierigheid en leergierigheid ook kan stimuleren als organisatie. “Je moet mensen natuurlijk de ruimte geven om bij te leren. Je moet echt een leercultuur installeren. Dat gaat verder dan opleidingen alleen, formeel leren moet hand in hand gaan met informeel leren. Met luisteren naar collega’s, met elkaar coachen zonder dat je dat in structuren of kaders moet gieten. De opleidingen van Cevora zijn vaak een motor voor dat informeel leren. Collega’s wisselen ervaringen uit of delen de lessen die ze in de opleidingen opgepikt hebben.”

Een leercultuur installeren gaat verder dan opleidingen alleen: formeel en informeel leren moeten hand in hand gaan

“Een belangrijk aspect van nieuwsgierigheid is voor mij interesse in anderen. Ik praat heel veel met alle medewerkers bij VAN IN. Ik wil onze business zo goed mogelijk begrijpen, en weten wat de drijfveren zijn. Pas als je de mensen rondom jou goed kent, krijg je ook meer inzicht in jezelf. En dan kan je op een authentieke manier je job invullen en dicht bij jezelf blijven. Zo blijf je meester over je eigen toekomst.”

Wil je ook de leergierigheid in je organisatie stimuleren? Op de website van Cevora kan je het volledige aanbod aan opleidingen bekijken.

“Organisaties kunnen alleen maar vooroplopen met een nieuwsgierige mindset. Leren en nieuwe dingen uitproberen moeten in je DNA zitten”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Cevora

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 82.034 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen luxemagazine uit. Inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers uit de meest uiteenlopende sectoren. Gratis verdeeld op de Belgische markt.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief