The Future of eCommerce

Van maart tot en met juni 2018 kan je via deze dos­sier­pa­gi­na alles volgen over de toekomst van eCommerce. Hoe zien we de toekomst van eCommerce? De visies, changes en innovaties maar ook pitfalls die op ons afkomen.

Een initiatief van Bloovi in samenwerking met

eCommerce

Belg koopt steeds meer bij kleine webshops

Belg koopt steeds meer bij kleine webshops

De Belgische e-commerce markt haalde vorig jaar een totale omzet van 5,8 miljard euro, een groei van bijna 17% in vergelijking met 2016. Ook het aantal online handelaren nam spectaculair toe, tot meer dan 20.400 (+26%). Opvallend daarbij: het toenemend succes van kleine webshops. En toch is maar 4% van de Belgische online spelers verantwoordelijk voor 89% van de gerealiseerde omzet in ons land. De cijfers komen uit de tweede e-commerce Barometer, een initiatief van The House of Marketing in samenwerking met SafeShops.be.

Een kwart meer Belgische e-shops

Op basis van de verzamelde transactiedata blijkt dat er in 2017 voor zo’n 5,8 miljard euro online geshopt werd. In vergelijking met 2016 is dat een stijging van bijna 17%. Het aantal webshops kende in 2017 eveneens een positieve evolutie, 26% meer dan het jaar voordien. "België telt vandaag zo’n 20.480 webshops", preciseert Greet Dekocker, Managing Director van Safeshops.be, de Belgische associatie voor de e-commerce sector. "We stellen vast dat de groei zich hoofdzakelijk situeert in het microsegment, zijnde online handelaren die een omzet van minder dan 100.000 euro op jaarbasis realiseren.  Een mogelijke verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat steeds meer winkels, ook de kleinere, kiezen voor een omnichannel-strategie."

Omzetgroei voor kleine & middelgrote webwinkels

“Dankzij de data van de betaalproviders hebben we een perfect zicht op de online bestedingen bij Belgische bedrijven”, legt Filip Vandegehuchte, e-commerce expert van marketingconsultingbureau The House of Marketing uit. “De resultaten van onze barometer geven aan dat de totale omzet van online winkels is gestegen met een gemiddelde van 15% voor het segment van grote e-shops, tot 48% voor de kleine.”
De omzet per webwinkel weerspiegelt dezelfde stijgende trend. Een webshop uit het middensegment ziet de omzet met gemiddeld 14% stijgen.

4% van de webwinkels goed voor 89% van de omzet

Een kleine groep realiseert nog steeds het leeuwenaandeel van de e-commerce omzet.  Zo staat minder dan 4% van de Belgische online handelaren in voor 89% van de omzet.“We zijn blij dat de resultaten van deze tweede editie van de e-commerce Barometer de positieve beweging van de Belgische online markt bevestigen. Het stijgend aantal transacties bewijst dit.  E-commerce wordt steeds sterker in ons land en dat kunnen we uiteraard alleen maar toejuichen", besluiten de initiatiefnemers.  

Meer cijfers vind je hier.

nieuwsbrief

Vink jouw gewenste nieuwsbrief aan en ontvang de sterkste Bloovi artikels.

Connecteer met 82.271 abonnees