What’s next in marketing

Van september tot en met december 2018 kan je via deze dos­sier­pa­gi­na alles volgen over de toekomst van marketing. Hoe zien experts de toekomst van marketing binnen de thema’s: channels, tools & technologie, data en marketeer of the future.

Een initiatief van Bloovi in samenwerking met

Marketeer of the Future

What's next in marketing

"Vanaf het moment dat je als marketeer niet meer bijleert of nieuwsgierig bent, teken je je eigen doodvonnis"

"Vanaf het moment dat je als marketeer niet meer bijleert of nieuwsgierig bent, teken je je eigen doodvonnis"

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Bloovi Careers

De marketingwereld staat nooit stil. Niet enkel de sociale media maar ook impactvolle technologieën als AI, VR en AR zullen alsmaar meer hun stempel drukken op de toekomst van marketing. Een marketeer moet van alles en nog wat op de hoogte zijn, en weten welke trends er vandaag spelen. Want wat op dit moment populair is, kan binnen een aantal weken alweer minder relevant zijn. Hoe kan je dan als old school marketeer mee zijn met je tijd? Wij vroegen het aan Jo De Bruyn, marketingdocent aan de HoGent: “Ik kan het belang van een goeie EQ- en IQ-mix niet genoeg benadrukken."

Soft skills for the win

“Marketing is veel aantrekkelijker dan vroeger”, start De Bruyn zijn verhaal. “Vroeger wist je precies wat je om handen had en kon je bepalen waar je sales collega moest op inpikken. Tegenwoordig is het marketinglandschap zeer divers, wat maakt het ook zeer uitdagend en boeiend is. Alles verandert aan een ‘rotvaart’. Als je denkt dat je meer grip hebt op de consument en precies weet wat er in diens hoofd omgaat, ben je eigenlijk al weer een stap te laat. Omdat de consument tegenwoordig de touwtjes in handen heeft, moet jij nog een stapje verder gaan. Daarom studeer je tegenwoordig niet meer af als allround marketeer, maar als expert in een bepaalde niche van het marketingvak.”

“Heel wat taken, zoals het opstellen en monitoren van je campagne, blijven een trial en error verhaal. Het is daarom belangrijker dan ooit om niet enkel vertrouwen te hebben in jezelf, maar ook in je team en externe specialisten. Want zeg nu zelf, hoeveel bedrijven kunnen nog al hun problemen in-house oplossen?”, vraagt De Bruyn zich retorisch af. “Net door die enorme nood aan innovatie en vooruitgang, wordt het inzetten op soft skills van essentieel belang om voluit te kunnen gaan als marketeer.

"Tegenwoordig draait het niet meer om al die toeters en bellen. Je moet gewoon beter zijn, punt. Er is te weinig tijd, ruimte en budget om naast de roos te schieten."

Jobs als data-analist, bot developer en augmented reality producer klinken als een ‘ver-van-ons-bed-show’ maar zijn dat zeker niet. Er zijn bedrijven die al zodanig ver staan op vlak van Augmented Reality dat dat soort functies gewoon al uitgetekend zijn en uitgevoerd worden. Volgens De Bruyn kunnen we de komende jaren nog veel meer van dergelijke functies en combinaties verwachten. Daarnaast zullen er alsmaar meer professionele spelers bijkomen. “Opdrachtgevers zijn veeleisender en kritischer. Alles wordt gemonitord en geëvalueerd. Vroeger kon je met een leuke Prezi al het verschil maken, want je imago zorgde voor een goeie 90% van je geloofwaardigheid. Tegenwoordig draait het niet meer om al die toeters en bellen. Je moet gewoon beter zijn, punt. Er is te weinig tijd, ruimte en budget om naast de roos te schieten.”

Mix tussen EQ en IQ

Alhoewel al die technologieën en innovaties het mogelijk maken om écht binnen te dringen in het hart en brein van je doelgroep, zijn het niet die mogelijkheden die in de toekomst ervoor gaan zorgen dat je er als marketeer met kop en schouders bovenuit steekt. “Waar het volgens mij om draait”, stelt De Bruyn, “is de noodzakelijke mix tussen IQ en EQ.” De professor vraagt zich vooral af waarom iedereen doordraait rond onderwerpen als AI, VR, automation terwijl ze binnen enkele jaren, misschien zelfs maanden, gewoon dagelijkse kost zijn. “Je zorgen maken over het feit dat marketeers van alles op de hoogte moeten zijn, hoeft niet. Degene die nu de schoolbanken verlaten zijn al zeer goed thuis in de digitale wereld en dat zal de komende jaren niet veranderen.”

“Je als old school marketeer focussen op de zoveelste cursus ‘Instagram for business’ zal je blik wel verruimen, maar gaat er in eerste instantie niet voor zorgen dat je beter bent dan die digital native die ermee is opgegroeid en verschillende toepassingen leerde verwerken in zijn lessenpakket. Creativiteit, empathie en emotionele intelligentie daarentegen zullen er wél voor zorgen dat jij positie kan verstevigen. Zorg voor originele oplossingen, leg voortdurend nieuwe verbindingen tussen partners, collega’s en leveranciers, stel je open en schenk vertrouwen,… Kortom, zet in op je soft skills om je basiskennis mee aan te vullen. Want uiteraard zijn er een aantal zaken als het beheersen van copy, beeldtaal, video- en foto, analyse en synthese die nooit uit het pakket zullen verdwijnen. Ik kan het belang van een goeie EQ- en IQ-mix niet genoeg benaderen”, aldus De Bruyn.

Neuromarketing is de échte toekomst

“Laat al die buzzwords dan ook voor wat ze zijn en focus op wat marketing in de toekomst echt te bieden heeft, namelijk neuromarketing. Ken niet alleen jezelf, maar ook de consument en de medemens beter. Met de overload van informatie de beschikbaar is, moeten we naast logisch denken ook lateraal gaan nadenken en nadien valideren om het verschil te maken. Weten waar je alle info kan vinden wordt dus minstens even belangrijk als weten hoe je informatie moet filteren en welk gek idee haalbaar, betaalbaar en waardevol is.”

"Vanaf het moment dat je niet meer bijleert of nieuwsgierig bent, teken je je eigen doodvonnis"

“Heel wat marketeers slaan de bal mis door zich enkel te focussen op de digitalisering. Er zal dus, mede ook in de opleidingen, meer nood zijn aan inzichten in de klassieke media zoals POS-materiaal en direct mailing. Niet 3D, hologrammen en voice search zullen essentieel zijn, maar wel zingeving, waarden en storytelling. Vooral op emotioneel vlak is er nog een lange weg af te leggen”, stelt De Bruyn. “En het investeren in gewetensloze en gevoelloze machines en bots zal die weg niet makkelijker maken.”

Toch is het belangrijk om alle nieuwigheden te omarmen. “Vanaf het moment dat je niet meer bijleert of nieuwsgierig bent, teken je je eigen doodvonnis”, zegt De Bruyn. “Daarnaast dien je dus ook te investeren in het begrijpen van de subtiliteiten van menselijke interactie. Je moet emotie willen zien, onderzoeken en vastgrijpen, anders zal je met al je snufjes en gadgets toch steeds tegen de lamp lopen.” Speelsheid en durf blijven belangrijk, oprechtheid en humor zijn dan weer fundamenteel, aldus De Bruyn.

Teamwork met sales en HR

Om af te ronden haalt de Gentse marketingprofessor ook nog even de eeuwenoude partners ‘sales’ en ‘HR’ erbij. “In tijden van war for talent en employer branding blijven we best met onze voetjes op de grond en moeten we beseffen dat marketeers geen manusjes van alles zijn. Ze kunnen hun schouders zetten onder heel wat projecten maar samenwerken met sales en vooral met HR wordt van levensbelang. Voor de marketeers anno 2020 is het niet enkel belangrijk om te weten wat er gebeurt in de black box maar ook wat er intern bij de verschillende werknemers allemaal speelt.”

Volgens De Bruyn kan je de job van een marketeer het best omschrijven als een dirigent. “De dirigent werkt mee aan een symfonie op alle vlakken, ook op vlak van design, verhaal en netwerk. Ook al ben je een specialist op het vlak van social media, SEO of UX, onderschat zeker het belang van je concullega's niet.”

Wil jij ook meer weten over hoe jouw job er in de toekomst uit zal zien of wil je je liever focussen op je huidige skills en talent? Ontdek dan hier hoe Bloovi Careers jouw huidige carrière kan boosten of je nieuwe carrière vorm kan geven!

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Bloovi Careers

nieuwsbrief

Vink jouw gewenste nieuwsbrief aan en ontvang de sterkste Bloovi artikels.

Connecteer met 44.854 abonnees