Sharing the blooming vision
92.791 abonnees

What’s next in marketing

Van september tot en met januari 2018 kan je via deze dos­sier­pa­gi­na alles volgen over de toekomst van marketing. Hoe zien experts de toekomst van marketing binnen de thema’s: channels, tools & technologie, data en marketeer of the future.

E-book: hoe ziet de toekomst van marketing eruit (en hoe ga je met de uitdagingen om?)
What's next in marketing

Het principe van marketing is in de loop der jaren niet veel veranderd. Het is de taak van de marketeer om het product (of de dienst) voor de juiste doelgroep te krijgen. Dat geldt voor de klassieke marketeers die vooral aan above the line advertising doen, maar evenzeer voor alle digital marketeers die tegenwoordig al hun handelingen baseren op datarijke gedragsanalyse. Hoe het het verschil kan maken? Dat lees je in dit e-book!

Kan retail de consumer apocalypse overleven?
What's next in marketing

Het zijn harde tijden voor de retailsector. Brand loyalty lijkt niet meer te bestaan, en de ooit zo drukke winkelstraten en winkelcentra staan vol leegstand. Wat is er aan de hand? Marketingexpert Paul Fennemore licht een tip van de sluier, en vertelt er meteen bij hoe retail zich moet herpakken om enige kans te hebben op een toekomst.

“Net zoals een dokter patiënt per patiënt bekijkt, zal AI een gepaste strategie voor elke klant genereren”
What's next in marketing

Of het nu om een gsm-abonnement, een energiecontract of een banklening gaat: nieuwe klanten scoren vaak betere voorwaarden dan bestaande klanten. Nochtans kost het véél minder om een trouwe klant aan boord te houden. Artificiële intelligentie zal het customer lifecycle management volgens Steven Hofmans, Business Solutions Manager bij SAS, in de toekomst helemaal transformeren. “Bedrijven gaan AI niet alleen meer inzetten om relevante data te detecteren en te analyseren, AI gaat zelf keuzes maken. Customer data platformen gaan als echte decision engines automatisch acties ondernemen om trouwe en geëngageerde klanten te creëren.”

Experiential marketing verovert nieuwe generatie consumenten
What's next in marketing

Nu traditionele marketingtechnieken steeds minder consumenten lijken te bereiken, wint experiential marketing aan belang. Customer experience expert Mark De Bruijn van SAP vertelt ons waarom ook CMO’s in België dringend aan het experimenteren moeten slaan met deze innoverende marketingvorm.

Wat de marketeer van de toekomst moet weten over machine learning en AI:
What's next in marketing

De huidige generatie marketeers hebben noodzakelijkerwijs een heel andere skillset dan vroeger. Maar zijn zij ook klaar voor de toekomst? Guy Biron, Enterprise Business Manager, bij Sitecore biedt een overzicht.

"Cijfers liegen niet? In het merendeel van de gevallen kunnen we cijfers eender wat laten vertellen"
What's next in marketing

Data-analyses zijn overal en marketeers kunnen niet meer zonder. Maar hoe kan je als marketingafdeling je data echt optimaal gaan gebruiken zonder te blijven steken in de standaard analyses? Het is nog niet te laat voor marketeers om op de data-trein te springen, volgens Charles Verleyen, Data Scientist bij Google Cloud Premier partner Fourcast. Hij legt uit welke stappen nodig zijn om een geoliede marketingmachine, gestuurd door data, te creëren.

Hoe voorkom je dat je verstrikt raakt in een web van marketingtools?
What's next in marketing

Het aantal marketingtools stijgt tegenwoordig zo snel, dat marketeers in de nabije toekomst niet meer gaan weten waar eerst te kijken. Maar is dat enorme aanbod wel zo’n verrijking? We vroegen het aan Mark de Bruijn, Head of Marketing EMEA & MEE bij SAP Customer Experience.

“Zelfs bij Amazon, toch dé datagoeroe, zie ik nog heel veel marge voor verbetering op vlak van predictive analytics”
What's next in marketing

Een kind gekregen? Promotie gemaakt op het werk? Uit de stad verhuisd? Stuk voor stuk triggers om een nieuwe wagen te kopen. Die aankoop is dan weer een trigger voor de aanschaf van winterbanden, fietsendragers of kinderzitjes. Bedrijven kunnen steeds accurater voorspellen wanneer consumenten een bepaalde aankoop plannen. Volgens Miquel Matthys, die voor Bisnode digitale advertentieproducten ontwikkelt, moeten ze die voorspellende data-analyses alleen nog vertalen naar slimmere marketingacties. “Hoe kleiner de kans dat je een groep consumenten kan converteren, hoe minder tijd en geld je er aan moet besteden. Het grote voordeel vandaag is dat het mathematisch mogelijk is om te voorspellen hoe groot die kans is. Zo kunnen adverteerders de perfecte gerichte campagne voeren, als echte scherpschutters.”

“Marketeers die niet in het hoofd van de klant kruipen, schieten met losse flodders”
What's next in marketing

Ook de middelgrote ondernemingen zullen in de nabije toekomst massaal overstappen op marketing automation, voorspellen de specialisten van Measuremail. Niet de technologie is daarbij de grootste uitdaging, wel de mindset. “De customer journey is het ideale instrument om in het hoofd van je klanten te kruipen, en altijd en overal vanuit hun perspectief te handelen. Bedrijven en marketeers die niet in customer journeys denken, dreigen met losse flodders te schieten en het engagement van hun klanten te zien afbrokkelen.”

‘Retailers die zich morgen afvragen of ze wel een chatbot nodig hebben, is als retailers die zich vandaag afvragen of ze wel een website nodig hebben’
What's next in marketing

Lokale retailers staan onder immense druk van grote, internationale webshops. Maar Maarten Verschuere, founder & CEO van Clever, is ervan overtuigd dat de strijd nog niet gestreden is. Met dank aan chatbots, die retailers toelaten om zich steeds efficiënter en winstgevender te organiseren. “Lokale spelers kennen de lokale markt veel beter dan de grote techreuzen. Zo kunnen ze morgen veel betere chatbots maken, die de klant niet irriteren maar hem echt hélpen.”

Deze expert ziet Business as a Service op grote schaal doorbreken: "Binnen een paar jaar is BaaS even goed ingeburgerd als SaaS"
What's next in marketing

In de huidige hyper concurrentiële omgeving willen bedrijven IT-investeringen alleen nog doen als ze een bewezen return on investment hebben. Om zeker te zijn dat ze geen kat in een zak kopen, grijpen ze volgens Steven Hofmans, Business Solution Manager bij SAS, steeds vaker naar Business as a Service (BaaS). "Ze geven een business case van A tot Z uit handen, en op basis van de resultaten beslissen ze dan of nieuwe technologie de investering waard is. Een grote stap voor bedrijven? Software as a Service stootte eerst ook op heel wat wantrouwen, vandaag is het de normaalste zaak van de wereld."

Zwemmen of verzuipen: bieden data lakes een reddingsboei voor de tsunami aan big data?
What's next in marketing

Nu alsmaar meer bedrijven hun eigen big data ontdekken, duiken Data Lakes vaker op als oplossing voor het opslaan, begrijpen en vooral gebruiken van big data. Maar wat zijn data lakes eigenlijk, en hoe kunnen marketeers en bedrijven er hun voordeel uit halen? We vroegen het aan Vincent Crochet, data scientist bij Google Cloud expert Fourcast.

Hyperindividualized marketing: creepy of schot in de roos?
What's next in marketing

Personalisatie is dood, lang leve hypergeïndividualiseerde marketing. Eén pot nat, of bestaat er wel degelijk een verschil? Expert Mark de Bruijn van SAP licht het verschil toe en biedt ons een blik in de toekomst van hyperindividualisatie.

“Nog te vaak zijn sociale media de exclusieve speeltuin van het communicatie- of marketingdepartement, terwijl dit integraal deel moet uitmaken van je business”
What's next in marketing

Sociale media moeten vandaag far beyond het marketing- of communicatiedepartement gaan. Als bedrijven betere inzichten willen in hun klanten en een betere customer experience, moeten de silo’s weg. “Een moderne organisatie heeft nood aan een commandocentrum voor alle sociale mediakanalen, waar ze inzicht krijgen in de klant, en die inzichten onmiddellijk vertalen in concrete actie”, aldus Luc Schamhart, Regional VP Marketing Cloud bij Salesforce.

"Marketeers moeten zich dringend afvragen of de winst op korte termijn opweegt tegen de schade die ze op lange termijn riskeren.”
What's next in marketing

Wantrouwige consumenten en strengere regels hebben het leven van marketeers de voorbije jaren een pak moeilijker gemaakt. Maar volgens marketingdirecteur Filip Champagne van Bisnode is het nog altijd mogelijk om ook morgen de data te verzamelen waarover ze vandaag beschikken.

“Tegen 2021 zal de helft van de bedrijven meer investeren in chatbots dan in mobiele apps”
What's next in marketing

Tot voor kort werden chatbots weggelachen als een onvolgroeide gimmick voor merken die hun klanten niet ernstig nemen. Vandaag is de situatie gekeerd en zijn chatbots plots weer helemaal talk of the town. Expert Valon Rexhepi, Head of Business Development bij Fourcast, een Premier Google Cloud partner, legt ons niet alleen uit waarom maar blikt ook meteen vooruit in de toekomst.

Shoppende robots, hologrammen en meelevende chatbots: zo ziet customer experience er morgen uit
What's next in marketing

Customer experience is de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. “Maar dat was slechts een voorsmaakje in vergelijking met wat ons de komende jaren te wachten staat”, zegt Mark de Bruijn, Customer Experience Futurist bij SAP Customer Experience.

"Vanaf het moment dat je als marketeer niet meer bijleert of nieuwsgierig bent, teken je je eigen doodvonnis"
What's next in marketing

De marketingwereld staat nooit stil. Niet enkel de sociale media maar ook impactvolle technologieën als AI, VR en AR zullen alsmaar meer hun stempel drukken op de toekomst van marketing. Hoe kan je dan als old school marketeer mee zijn met je tijd? Wij vroegen het aan Jo De Bruyn, marketingprofessor aan de HoGent: “Ik kan het belang van een goeie EQ- en IQ-mix niet genoeg benaderen”.

“Marketeers die zich bezighouden met artificiële intelligentie, vaak is dat vooral heel artificieel en weinig intelligent”
What's next in marketing

Marketeers worden platgebombardeerd met nieuwe technologie, en denken dat ze op veilig spelen door dan maar voor de buzzwords te kiezen. Maar ze staren zich volgens Steven Hofmans, Business Solution Manager bij SAS, zo blind op technologie dat ze de resultaten uit het oog dreigen te verliezen.

Hoe ziet de toekomst van gepersonaliseerde marketing eruit nu mensen steeds databewuster worden?
What's next in marketing

Data driven marketing belooft marketeers een ROI van vijf tot acht keer hun marketinguitgaven. Maar levert data driven marketing de consumenten zelf ook iets op, en hoe staan zij tegenover dat gretige gebruik van hun data? Ilse Lauwens, Senior Marketing Manager bij Sitecore, onthult ons een verrassend antwoord.

“E-mailmarketing wordt een andere sport: het zorgt nog altijd voor een  ongeëvenaarde return on investment, maar massamails worden genadeloos afgestraft”
What's next in marketing

We worden gebombardeerd met e-mails en onze inbox barst uit zijn voegen. Toch blijft e-mailmarketing volgens de experts van Measuremail ook the day after tomorrow een extreem doeltreffend instrument.

De obsessie rond data driven marketing: "Als je alleen naar je cijfers kijkt, ben je niet mee als er plots een disruptie optreedt"
What's next in marketing

Nu steeds meer bedrijven hun eigen big data beginnen te ontdekken, wint data driven marketing met de dag aan belang. In die mate zelfs, dat je je kan afvragen of sommige marketeers hun data-obsessie niet te ver drijven. Ilse Lauwens, Senior Marketing Manager bij Sitecore, wereldmarktleider in experience management software, vindt alvast van niet.

“Als we niet willen dat de digitalisering het métier van marketeer doet verdwijnen, moeten we human nerds creëren”
What's next in marketing

De marketingwereld zit midden in een generatiewissel: de whizzkids hebben hun intrede gemaakt, de brand builders en storytellers zwaaien stilaan af. De marketeer van de toekomst is volgens Dado Van Peteghem (Duval Union Consulting) een perfecte kruising tussen beide generaties. “Het moet een human nerd zijn: iemand die data kan analyseren en artificiële intelligentie begrijpt, maar die ook het métier kent en een menselijke connectie met de klant kan maken. Een echte hybride dus.”

“De belangrijkste taak van een marketeer wordt creatief denken. De job zal hoe dan ook een stuk vereenvoudigen”
What's next in marketing

Customer journeys. Dat is al enkele jaren het centrale thema in een goede bedrijfsstrategie. In de toekomst zal personalisatie alleen maar belangrijker worden. “Klanten willen op het juiste moment relevante boodschappen via het meest geschikte kanaal. Ze willen geen aanbiedingen voor vliegtickets van KLM als ze daar onlangs een klacht hebben ingediend”, zegt Luc Schamhart, Regional Vice President bij Salesforce. “Artificiële intelligentie, proactieve, dynamische content en slimme stemassistenten zijn dé punten waar we vanaf vandaag moeten op inzetten.”

Vergeet de digital native, hier is de AI native: "Het kan hen niet schelen dat Siri wat vreemd spreekt, zolang ze maar meteen doet wat zij vragen"
What's next in marketing

Chatbots helpen bedrijven nu al om klanten aan zich te binden, om hun customer service de klok rond te versterken en om de consument nog beter te leren kennen. Nu voelen ze voor veel klanten nog een beetje onnatuurlijk aan, maar daar zal volgens de Gentse start-up Clever verandering in komen.

“Als marketeers niet doordrongen zijn van technologie, kunnen ze er ook geen creatieve invulling aan geven. En dat blijft toch de basis van marketing”
What's next in marketing

‘Customer obsessed’ staat op het naamkaartje van Carole Lamarque (Duval Union). De innovatieve marketingspecialiste somt in haar nieuwste boek een aantal bedreigingen op waar de marketeer van de toekomst zich op moet voorbereiden. “Misschien wel de grootste bedreiging is dat marketeers zo verblind zijn door nieuwe technologische hypes dat ze de consument uit het oog verliezen. Die heeft de voorbije tientallen jaar zo afgezien door slechte reclame dat hij meer aandacht nodig heeft dan ooit tevoren.”