Enkele weken geleden trok ik met Jong Voka en Start-ups.be op GoGlobal missie naar Stockholm. Samen met 30 jonge ondernemers zocht ik naar het antwoord op één belangrijke vraag: wat maakt de start-upcultuur in deze stad zo succesvol? Het antwoord: zware investeringen in technologie en infrastructuur, en dat al 30 jaar lang. De vruchten van die naarstige arbeid worden vandaag nog steeds geplukt door de talrijke technologiebedrijven in de stad, maar ook durfkapitalist EQT Ventures pikt een graantje mee. Tijdens ons bezoek aan het bedrijf vertellen ze ons hoe ze technologie gebruiken om slim te investeren in start-ups.

Alles draait om data

We spreken met Bartosz Jakubowski en Indra Sharma, twee jonge venture leads. Zij gaan dagelijks op zoek naar de meest beloftevolle start-ups van heel Europa. Maar hoe vind je in godsnaam die ene start-up met monsterpotentieel uit honderden, zo niet duizenden kanshebbers? Het antwoord spreekt voor zich: met data natuurlijk.

Hoe vind je in godsnaam die ene start-up met monsterpotentieel uit honderden, zo niet duizenden kanshebbers? Het antwoord spreekt voor zich: met data natuurlijk.

Naast de klassiekere aanpak van netwerken en menselijke relaties uitbouwen, uiteraard ook nog steeds een nuttige tijdsinvestering, maakt het bedrijf gebruik van door hen gebouwde software om de spreekwoordelijke naald in de hooiberg te vinden.

Motherbrain, zoals de tool liefkozend wordt genoemd, is een geesteskind van Andreas Thorstensson. Vandaag kennen we hem als Tech Partner bij EQT Ventures, maar in het verleden zette hij het toen nog prille e-sports fenomeen op de kaart én creëerde hij ook een businessmodel om er munt uit te slaan. Ook vandaag blijkt innoveren hem niet vreemd, want met Motherbrain heeft hij alweer een erg lucratief platform gebouwd. De software verzamelt data van verschillende bronnen en gebruikt predictive analytics om de start-ups met het grootste potentieel voor te stellen aan haar gebruikers.

10% van onze investeringen gebeuren vandaag al met de hulp van Motherbrain”, weet Sharma. “Bartosz en ik zoeken naar goede investeringen in heel Europa, elk met onze eigen focus, en met behulp van technologie kunnen we de markt op veel grotere schaal opvolgen én houden we meer tijd over om naar events te gaan en met mensen te spreken.

Met behulp van technologie kunnen we de markt op veel grotere schaal opvolgen én houden we meer tijd over om naar events te gaan en met mensen te spreken.

Ondertussen houdt Motherbrain voor ons een oogje in het zeil. Wanneer een start-up plots heel wat meer bezoekers op de website krijgt of aan populariteit wint op sociale media, krijgen wij daarvan een mededeling. Het helpt ons om op het juiste moment de juiste bedrijven te bekijken, en dat is geen sinecure, want we hebben een 20.000 mogelijke deals in ons systeem staan. Met de hulp van AI hebben we daaruit 16 slimme investeringen gekozen. Er komen elke dag trouwens 1.600 start-ups bij, dus het is onmogelijk om ze allemaal op te volgen.”

Er komen elke dag 1600 start-ups bij, dus het is onmogelijk om ze allemaal op te volgen.

Onze Belgische start-ups

Dat het bedrijf ook écht in heel Europa de vinger aan de pols kan houden, bewijzen Sharma en Jakubowski door ons in Motherbrain te laten snuisteren. We draaien een voor een bekendere en onbekendere Belgische start-ups door de datamolen en krijgen bijna zonder uitzondering een helder en gedetailleerd profiel voorgeschoteld.

De deelnemers krijgen ter plaatse de kans om de twee venture leads te overtuigen met een pakkende pitch. Aan de microfoon:

  • Jochen Moerman van Caldr, een app die dokters helpt om efficiënter afspraken in te plannen en patiënten op te volgen, waardoor ze meer tijd overhouden om aan persoonlijk patiëntencontact te besteden.
  • Bram Laevens van EMMA, een app voor preventieve gezondheidszorg die je helpt om continu gezonder te leven. Zo moet je minder naar de dokter en volg je je eigen gezondheid op de voet op.
  • Dimitri Van Dormael van Hyperlane, een eenvoudige hostingoplossing voor agencies, die zorgt voor een fijnere hostingervaring en agencies meer tijd geeft om zich te focussen op waar ze echt goed in zijn: creativiteit.
  • Aelbrecht Vandamme van WinWinner, hét matchmakingplatform voor alternatieve financiering voor bedrijven. Beginnende ondernemingen kunnen er op zoek gaan naar een winwinlening of tax shelter.

Het verdict van onze durfkapitaalexperts? Veelbelovend! Ze geven alle partijen een woordje advies waar nodig, maar zijn wel erg verrast door de pitches: “Er zit veel potentieel in België”, klinkt het bij Sharma. “Jullie zitten voor ons nog in een iets te vroeg stadium om echt te investeren, maar ik zie dat jullie erg goed bezig zijn. Doe zo verder, en binnen enkele maanden krijg ik misschien wel een Motherbrain notificatie over jullie start-ups in mijn inbox.”

The proof of the pudding is in the eating

Maar hoe weet je nu of Motherbrain echt haar werk doet? Kan je op de predictive analytics vertrouwen om op het juiste moment een notificatie uit te sturen naar de menselijke gebruikers van het systeem? Om haar efficiëntie uit te testen, importeerden Thorstensson en de zijnen een uitgebreide reeks aan historische data in de tool om te kijken hoe de software zou reageren. Hoe hen dat verging? “Goed”, klinkt het bij EQT Ventures. “Het systeem kon op basis van de ingevoerde data de successen van Airbnb en Uber detecteren. Nu is het dus gewoon wachten op de volgende grote opportuniteit."