Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En - misschien nog veel belangrijker - waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.

Belgische topexperts moeten nationale strategie rond AI bedenken

Uit een studie van Ernst & Young, in opdracht van Microsoft, blijkt dat Belgische ondernemingen op vlak van ontwikkeling van artificiële intelligentie nauwelijks moeten onderdoen voor hun Europese concurrenten. Met een zevende plaats zit ons land - waar het voorbije decennium voor ruim 100 miljoen euro in AI is geïnvesteerd - zelfs mee in de kopgroep van Europa.

Nieuws dat ongetwijfeld ook Alexander De Croo zal verheugen. Maar de Minister van Digitale Agenda is duidelijk niet van plan om op z’n lauweren te rusten. Die wil zelfs nog een versnelling hoger schakelen door een AI4BE-coalitie in het leven te roepen: dit team van een 30-tal Belgische topexperts moet tegen begin 2019 een nationale strategie rond zelflerende machines en slimme algoritmes uitwerken.

Een gepersonaliseerde MINI dankzij Antwerpse software

Een handschoenkastje met de skyline van je favoriete stad en je lijfspreuk in 3D-letters? Een led-lichtje dat je naam op straat projecteert wanneer je uitstapt? Wie een nieuwe MINI bestelt, kan die op verschillende manieren verregaand personaliseren. Een paar klikken op de website, en een paar weken later rolt het unieke model van de band in de fabriek bij BMW Group.

Dankzij de software van de Antwerpse scale-up Twikit, zal BMW Group zijn auto’s verregaand laten personaliseren. Wie een nieuwe MINI bestelt, kan nu bijvoorbeeld het dashboard in 3D aanpassen met verschillende vormen, teksten, patronen en kleuren. BMW Group is het eerste automerk dat gebruik maakt van de nieuwe technologie van Twikit, die productietechnieken als 3D-printing en laser cutting voor het eerst op grote schaal toegankelijk maakt voor bedrijven.

“We werken sinds de oprichting samen met grote spelers in verschillende sectoren. Innovatieve spelers in de medische sector kunnen onze technologie gebruiken om protheses en ortheses snel en op grote schaal te maken. Maar ook voor juwelen, voor meubelen, voor ramen en deuren, voor elektronica,… is maatwerk voor een massapubliek perfect mogelijk. Bedrijven ontdekken dat ze met moderne, hoogtechnologische productietechnieken zoals 3D-printing en laser cutting producten kunnen personaliseren, op maat van elke individuele klant”, vertelt co-founder van Twikit Gijs Hoppenbrouwers nog.

Eindelijk kan je ook in ons land betalen met Apple Pay

Vanaf deze maand kan ook de Belgische consument gebruik maken van Apple Pay, de mobiele betaaldienst van de Amerikaanse techreus, zo schrijft De Tijd. In eerste instantie zullen het enkel de klanten van BNP Paribas Fortis zijn die in ons land met Apple Pay kunnen betalen door hun smartphone tegen de terminal te houden, maar het is de bedoeling dat andere banken na enkele maanden deze dienst eveneens zullen aanbieden.

Het is opmerkelijk dat Apple Play nu pas wordt aangeboden op de Belgische markt, aangezien een concurrent als Google Play hier al sinds maart 2017 beschikbaar is. Wat er ook van zij, de komst van Apple Pay zal het mobiel betaalverkeer in ons land een enorme boost geven wetende dat Apple na Samsung en Huawei de derde grootste speler op de Belgische smartphonemarkt is.

Brusselse start-up Billy Bike haalt 250.000 euro op via crowdfunding

Billy bike, het platform voor elektrische deelfietsen in Brussel, heeft 250.000 euro opgehaald via een crowdfunding, ruim het dubbele van het gehoopte resultaat. De oprichters mikten namelijk op zo’n 120.000 euro. Met meer dan 250.000 euro aan vers kapitaal schrijven de ondernemers een van de meest succesvolle crowdfundingcampagnes in België op hun naam.

“We zien dat de vraag naar elektrische deelfietsen enorm is”, zegt Pierre de Schaetzen, een van de founders. “Onze gebruikers zijn zo tevreden over de Billy Bike dat ze er zelf in willen investeren. Met dit geld kunnen we werken aan een nog betere fiets, een groter bereik en een gloednieuwe Billy-applicatie. De Billy Bikes zullen er binnenkort zijn voor alle Brusselaars.”

Met het geld wil Billy Bike betere fietsen bouwen, de vloot verdubbelen, een nieuwe app lanceren én uitbreiden naar het buitenland. “Onze ambitie is duidelijk. wij willen dé Europese leider worden in elektrische deelfietsen. Deze crowdfunding geeft ons de kans onze visie te realiseren. Dit jaar zetten we al grote stappen in Brussel, maar daar stopt het niet. Wij willen de Billy Bike in heel Europa zien rondrijden”, besluit de Schaetzen.

Test Aankoop eist 200 euro per gebruiker van Facebook

Deze week startte de groepsvordering tegen Facebook, die Test Aankoop heeft ingesteld bij de Brusselse rechtbank van koophandel. De consumentenorganisatie deed dat naar aanleiding van het Cambrigde Analytica-schandaal. Ze eisen per gebruiker die zich aanmeldde 200 euro schadevergoeding.

Ondertussen zouden al meer dan 33.000 Facebook-gebruikers zich op de lijst hebben gezet. Facebook betwist overigens de bevoegdheid van de Belgische rechtbanken. Het proces zal dus niet van een leien dakje lopen.