Mobiliteit is een prangend thema in ons land. In verschillende grootsteden duiken er dan ook steeds meer start-ups op die dit steeds groter wordend probleem willen verhelpen. Een daarvan is het Brusselse Billy Bike, dat begin 2017 startte met een free floating deelsysteem voor elektrische fietsen. Oprichters van het bedrijf zijn Pierre de Schaetzen en Guillaume Verhaeghe. Hoe willen zij mobiliteit veranderen in de B2C-markt? Welke impact willen ze maken als ondernemers? Tijdens een gezellig ontbijtinterview met Pierre de Schaetzen kwam ik het allemaal te weten.

Gedeelde liefde voor mobiliteit in de deeleconomie

Pierre de Schaetzen en Guillaume Verhaeghe leerden elkaar kennen dankzij hun gedeelde liefde voor mobiliteit. Laatstgenoemde stond mee aan de wieg van Djump, een soort variant van Uber die later door de moordende concurrentie het onderspit moest delven. “In het begin had Djump weinig chauffeurs, dus reden de founders zelf rond in de stad”, vertelt de Schaetzen. “Ik probeerde Djump uit, en Guillaume zat achter het stuur (lacht). We merkten dat we allebei een voorliefde koesterden voor mobiliteit. Dus besloten we om contact te blijven houden.”

Hoewel hij toen al Superette runde, zijn eigen agency, had Pierre de Schaetzen nog geen concrete start-upplannen rond mobiliteit. Die kwamen er pas toen hij Scooty, het electric scooter sharing concept, in Brussel testte. “Ik vond dat fantastisch en kon het niet snel genoeg aanbevelen aan mijn vrienden”, herinnert hij zich.

“Ik bedoel maar: iedereen hier kent het probleem van filerijden en het zoeken naar parkeerplaats. Alleen was niet iedereen even enthousiast toen ik erover vertelde, omdat een groot deel geen rijbewijs had en Brussel bovendien onveilig was om door te rijden. Toen bedacht ik me: deze stad kent gewoon geen scootercultuur zoals die in pakweg Milaan bestaat. De elektrische fiets kon een uitweg bieden.”

Guillaume Verhaeghe & Pierre de Schaetzen

De ondernemer besloot een lange vakantie te nemen, met de bedoeling om zijn plannen te herevalueren. Hij besefte dat hij een klankbord nodig had, en besloot zijn partner in crime Guillaume - die in Berlijn zat - op te bellen voor advies. “Aan het einde van het gesprek zei ik dat, als hij iemand kende die mee aan mijn idee wou bouwen, hij die altijd mocht doorverwijzen. De dag nadien kreeg ik het bericht dat hij zelf interesse had om mee in te stappen in mijn verhaal. Twee dagen later kocht Guillaume een enkel ticket naar Brussel en begonnen hij en ik verder te werken aan de prille start-up.”

De complementariteit van het oprichtersduo werd meteen duidelijk. “Guillaume is iemand die graag heel snel schakelt”, meent de Schaetzen. “Terwijl ikzelf liever een afwachtende houding aanneem, en de dingen tot op het bot analyseer. Dat zorgt voor een balans die het bedrijf enkel ten goede komt.”

De kunst van (g)een ego

Schrik voor desinteresse van het grote publiek of een mislukking had het ondernemersduo niet. “In het begin zijn we gewoon een aantal cafés binnengewandeld en vroegen we aan verschillende mensen wat zij ervan vonden”, gaat de Schaetzen verder. “De feedback was echt goed, wat ons extra heeft gemotiveerd om er ten volle voor te gaan. Ik denk dat veel ondernemers te weinig peilen naar de interesse voor hun idee. Dikwijls geloven ze dat, als ze iets cools ontwikkelen, het idee zich vanzelf verkoopt. Terwijl ze beter zouden vertrekken vanuit de nood, en dan pas vanuit de probleemoplossing.”

Als je jong bent, wil je vooral jezelf bewijzen. Je denkt dat je slimmer bent dan de rest.

Dat fenomeen noem ik een egoprobleem. En pas op, vroeger maakte ik mij daar ook schuldig aan. Als je jong bent, wil je vooral jezelf bewijzen. Je denkt dat je slimmer bent dan de rest. Was iemand je voor met je idee? Dan denk je dat hij of zij dommer was omdat jij een betere visie hebt. Maar je mag er niet van uitgaan dat je met jouw idee de wereld gaat veroveren. Want dan staat je ego je in de weg. Uiteraard draait alles om de goede uitvoering.”

Zouden we sneller kunnen groeien? Waarschijnlijk wel. Maar we kiezen er bewust niet voor om ons in bochten te wringen die we niet willen nemen

Hoe je dan komaf maakt met zo’n egoprobleem? “Ik denk dat veel te maken heeft met maturiteit en ontdekken wat je écht wil doen in het leven”, gelooft de Schaetzen. “Guillaume en ik hebben op voorhand afgesproken: we willen ons vooral amuseren. Zouden we sneller kunnen groeien? Waarschijnlijk wel. Maar we kiezen er bewust niet voor om ons in bochten te wringen die we niet willen nemen. Het moet leuk blijven, en de impact moet er zijn.

Flexibiliteit en vrijheid zijn enorm belangrijk voor ons. Weet ook dat dat de basis is van ons bedrijf, samen met het antwoord dat we bieden op het mobiliteitsprobleem. Niemand wil afhankelijk zijn van fileleed of openbaar vervoer en vertragingen. Met Billy Bike parkeer je waar je wil, en hoef je nooit nog na te denken over waar je in hemelsnaam met die fiets blijft. Dat alles zorgt ervoor dat ik elke nieuwe werkdag start met enorm veel goesting.”

Als jonge ondernemer heb je per definitie de indruk dat je elke opportuniteit voor de volle 100% moet benutten. Terwijl je soms al op voorhand kunt aanvoelen dat een opportuniteit helemaal niet zo gunstig is als ze lijkt

Vandaag is de Schaetzen operationeel niet meer betrokken bij zijn agency Superette. Hij geeft toe dat ego hem toen ook parten speelde, en dat hij uit die ervaring enkele waardevolle lessen heeft opgestoken. “Het was mijn eerste ondernemerservaring, en ik had het gevoel dat ik steeds harder moest werken om succes te bereiken”, deelt hij.

“Als jonge ondernemer heb je per definitie de indruk dat je elke opportuniteit voor de volle 100% moet benutten. Terwijl je soms op voorhand al kunt aanvoelen dat een opportuniteit helemaal niet zo gunstig is als ze lijkt te zijn. Daarom: als de zaken complex lijken, dan pas ik. Eenvoud is voor elke vorm van succes ongelooflijk belangrijk.”

Grote uitdagingen, maar even grote ambities

De werking van Billy Bike is dan ook heel eenvoudig uit te leggen. In de regio’s waar het bedrijf actief is - vandaag is dat Brussel-Centrum, Elsene, Sint-Gillis en Etterbeek - kan je op willekeurige plaatsen de elektrische fiets nemen en weer achterlaten. Je doet hem telkens op slot met de bijbehorende app. Het concept wordt gesmaakt, zo blijkt. “De resultaten van onze testperiode in Brussel waren alleszins veelbelovend”, glundert de Schaetzen. Vorig jaar werden er in zes maanden tijd ongeveer 15.000 ritten afgelegd met amper 150 fietsen in omloop. Om het aantal fietsen en het dekkingsgebied te verdubbelen, willen we nu geld ophalen.”

In het verleden hebben we al groeikapitaal opgehaald maar we denken daar goed over na. We willen niet blindelings inzetten op groei, met het risico alles te verliezen

Guillaume spendeert sommige maanden ongeveer 80% van zijn tijd aan financiering”, vertelt de Schaetzen. “In het verleden hebben we al groeikapitaal opgehaald, maar we denken daar goed over na. We willen niet blindelings inzetten op groei, met het risico alles te verliezen. Durfkapitalisten mikken namelijk op snelle groei, terwijl wij liever bij onze duurzame visie blijven. Bovendien is de keuze van de juiste financiële partners enorm belangrijk. Daarom hebben we op basis van onze eerste tests een aantal leningen afgesloten, en haalden we onlangs meer dan 190.000 euro op via crowdfunding.”

Type caption (optional)

Als ondernemer mag je niet onderschatten hoeveel tijd en energie zo’n financiering in beslag neemt. We merken ook dat traditionele investeerders terughoudend zijn, omdat bedrijven als Take Eat Easy en Menu Next Door al serieuze klappen van onze B2C-markt moesten incasseren.”

Maar dat maakt de ambities er niet kleiner op, integendeel want Billy Bike is al volop bezig met de uitbreiding van haar team. “We hebben onlangs iemand in dienst genomen die zich volledig gaat toeleggen op alles wat met data en metrics te maken heeft”, legt de Schaetzen uit.

“Bij de start van een bedrijf is dat al wat moeilijker: je hébt amper gegevens waarop je je kunt baseren, laat staan dat er tijd voor is. Maar naarmate je groeit, worden bepaalde metrics cruciaal voor je ROI. En vanaf dat moment wordt buikgevoel niet meer je vertrouwde, maar slechts nog een richtingaangevende parameter.”