Van nul naar 300.000 dagelijkse gebruikers: hoe deze Gentse crypto-app in enkele maanden tijd een wereldwijd succes werd

Tom Cassauwers
Door Tom CassauwersOndernemen
Van nul naar 300.000 dagelijkse gebruikers: hoe deze Gentse crypto-app in enkele maanden tijd een wereldwijd succes werd

Nicolas Van Hoorde en Filip Minev, twee van de co-founders van Delta

Delta is een app die investeerders in cryptomunten toelaat om hun portfolio op te volgen. Opus Labs, de Gentse start-up die de app lanceerde, groeide in korte tijd explosief. Delta werd sinds de lancering in oktober vorig jaar al 750.000 keer gedownload. 300.000 gebruikers openen dagelijks de app. We spraken met mede-oprichter Nicolas Van Hoorde over hoe ze tot dit punt kwamen en wat de toekomst voor Delta inhoudt.

Delta laat personen die investeren in cryptomunten toe om hun portfolio makkelijk te volgen. "Wanneer je gaat diversifiëren, verlies je totaal het overzicht. Met Delta kan je al je investeringen samenbrengen op een plaats", licht Van Hoorde toe.

Cryptomunten aankopen doe je via een zogenaamde exchange, een plek waar je cryptomunten kan ruilen of kan aankopen met regulier geld. Er is echter een lappendeken aan exchanges, die al dan niet specifieke cryptomunten aanbieden, waardoor je al snel moeite hebt om overzicht te bewaren.

"Met Delta kan je al je crypto-investeringen samenbrengen op een plaats"

"We zijn zelf in mei begonnen met investeren in cryptomunten, en maakten toen gebruik van een andere app om ons portfolio bij te houden. Maar we vonden dat dat beter kon", blikt Van Hoorde terug. Zo zag Delta het licht, een app met een strakke look die makkelijker te gebruiken is dan de concurrentie.

De interface van Delta

Dat simpele idee bleek erg succesvol. Hun app werd al 750.000 keer gedownload, met 600.000 maandelijkse gebruikers. Rond de 300.000 gebruikers checken dagelijks de app. Overigens geen luxe in de wereld van de cryptomunten, waar prijzen constant veranderen.

Groeipijnen

Delta werd gelanceerd in oktober 2017, wat een goed moment bleek te zijn. In het najaar van 2017 boomde de prijs van Bitcoin. Eén bitcoin was begin september nog rond de 4.000 dollar waard, tegen het einde van het jaar ging het al over meer dan 19.000 dollar. De explosieve stijging sleepte daarnaast andere cryptomunten met zich mee en deed hun prijs ook stijgen.

Dat alles bracht meer en meer mensen ertoe om te investeren in cryptomunten en de Delta app kwam voor velen daarbij handig van pas. "De gebruikersaantallen die we nu hebben, voorspelden we pas tegen eind 2019 in het financieel plan dat we bij de notaris indienden", vertelt Van Hoorde.

Dat soort groei heeft natuurlijk ook zijn kostprijs. Zo hebben ze hun servers al danig moeten meeschalen met de groei, en moesten ze snel beslissingen maken op het gebied van HR en community support. "Maar dat zijn uiteraard groeipijnen die je graag meemaakt", voegt Van Hoorde eraan toen.

"De gebruikersaantallen die we nu hebben, voorspelden we pas tegen eind 2019 in het financieel plan dat we bij de notaris indienden"

"We hebben heel vaak in de chaos beslissingen moeten nemen, en op onze eigen manier oplossingen moeten zoeken”, vertelt Van Hoorde. "Nu is de markt in een iets mindere hype-fase, wat dit een goed moment maakt om terug te koppelen en gestructureerder te werken. De chaos was niet slecht, maar nu is een goed moment om wat structuur aan te brengen zodat de chaos niet de bovenhand neemt in de toekomst.”

Nu al rendabel

Verrassend genoeg is het bedrijf ook al rendabel. Delta haalt inkomsten binnen via een freemium-model: de app zelf is gratis, maar je kan abonnee worden en zo extra functies krijgen. Momenteel hebben ze rond de 8.000 abonnees, wat Delta minder dan een jaar na de opstart al winstgevend maakt.

Niettemin willen ze voorzichtig blijven. Hun product is immers erg afhankelijk van de ups en downs van de markt in cryptomunten. "We moeten steeds in het achterhoofd houden dat we sterk afhankelijk zijn van de hele markt er rond”, stelt Van Hoorde. “Dus als die markt begint in te krimpen, wat we niet verwachten maar wel kan, moeten we daar klaar voor zijn. We mogen niet overschalen en onszelf in de problemen werken, maar dat is absoluut nog niet het geval."

De founders achter Delta

Om die groei waar te maken, was contact met hun gebruikers cruciaal. "Contact met onze gebruikers is een van de pilaren van ons succes geweest", stelt Van Hoorde.

Aanvankelijk werkten ze met meer traditionele marketingmethoden: "Je zou denken dat als je gewoon wat advertenties koopt, je snel zal groeien”, zegt Van Hoorde. “We hebben dat eerst geprobeerd, maar de wereld van de cryptomunten werkt anders.”

"Contact met onze gebruikers is een van de pilaren van ons succes geweest."

Ze lanceerden hun producten ook via andere kanalen, zoals het Amerikaanse sociale media netwerk Reddit, maar ook Product Hunt en de chat app Telegram. Dat alles bleek beter te werken dan de betaalde advertenties. “Dat is wat we free marketing noemen. Bijvoorbeeld actief op Reddit mensen gaan beantwoorden, op Product Hunt lanceren of een Telegram community onderhouden, die nu al 10.000 leden heeft. Eigenlijk effectief interageren met de community”, zegt Van Hoorde.

“Zo maak je van die mensen niet alleen gebruikers, maar ook supporters. Dan gaan ze proberen om hun vrienden te overtuigen, wat een sneeuwbaleffect heeft gehad op ons en een groei teweeg heeft gebracht die we nooit verwacht hadden", besluit hij.

De opmars van de ICO

Veel start-ups in de wereld van de cryptomunten en blockchain halen nu kapitaal op via ICOs, of initial coin offerings. Daar maakt een start-up een soort van eigen cryptomunt aan en verkoopt die. De munt is dan later nodig om het product van die start-up te gebruiken.

Delta koos er bewust voor om dat niet te doen. "Wij vinden dat een ICO enkel nuttig is als je een legitiem gebruik van de coin die je uitbrengt eraan kan koppelen”, vertelt Van Hoorde. “We gaan geen ICO doen puur om een ICO te doen, dat is de verkeerde reden.”

"We gaan geen ICO doen, puur om een ICO te doen"

Wel zouden ze naar een ICO durven kijken om een sociaal aspect in de app in te bouwen, waar een eigen coin wél nuttig kan zijn. Maar dat is nog slechts een idee. "Dan zouden we ook een realistische ICO doen”, stelt Van Hoorde, verwijzend naar de extreem hoge bedragen die ICOs soms ophalen. “In plaats van pakweg 150 miljoen op te halen, wat complete waanzin is, zouden we een bedrag ophalen dat strookt met wat we doen. We hebben geen 150 miljoen nodig om Delta uit te werken. Als we ooit een ICO doen, zullen we dat steeds op een correcte en transparante wijze doen.”

Voorlopig liggen de prioriteiten echter nog ergens anders. "Omdat een groot deel van onze gebruikers in de Verenigde Staten zitten, denken we nu na over hoe Amerikanen via Delta hun belastingen kunnen aangeven. Omdat alles toch al gecentraliseerd is in Delta, zou het leuk zijn als ze dat ook via ons kunnen doen”, vertelt Van Hoorde. “In dat soort zaken willen we in de toekomst de meerwaarde bieden aan onze gebruikers."