Zoveel mogelijk mensen enthousiasmeren voor een product of dienst is een cruciaal onderdeel binnen het ondernemerschap. Zonder klanten geen omzet. Crowdfunding is hierin geen uitzondering. Voor een succesvolle crowdfundingcampagne zijn investeerders nodig die geloven in het project, dienst of bedrijf. Sam Quawasmi, medeoprichter van internationaal crowdfundingplatform Eureeca, belicht in dit artikel de belangrijkste stappen voor ondernemers om de meeste publiciteit voor een crowdfundingcampagne te genereren en zoveel mogelijk potentiële investeerders aan een project te verbinden.

Iedereen is een potentiële investeerder

“Hedendaagse investeerders zijn niet meer te herkennen aan een net pak in een bankgebouw, maar kunnen evengoed in een café hun Twitter-feed aan het lezen zijn,” aldus Quawasmi. Ondernemers kunnen overal potentiële investeerders tegen het lijf lopen. Representativiteit is hierbij een belangrijk begrip. Dat omvat niet alleen het uiterlijk en het op zak hebben van voldoende businesscards, maar ook een goed voorbereide salespitch.

Je kan overal een potentiële investeerder tegen het lijf lopen.

Uiteindelijk gaat het om de inhoud en moeten ondernemers kunnen aantonen toegevoegde waarde te hebben voor de investeerder. “Ondernemers moeten in korte tijd gestructureerd kunnen vertellen wat er uniek is aan hun product of dienst en waarom investeerders zouden moeten instappen,” aldus Quawasmi. Zoals bij veel aspecten binnen ondernemerschap geldt ook hierbij: oefening baart kunst.

De key-elements voor netwerken: voorbereiding en interesse

Op het moment dat ondernemers duidelijk hebben wat zij willen vertellen aan potentiële investeerders, kan het netwerken beginnen. Netwerken is een kunst op zich die veel mensen niet gemakkelijk af gaat. “Alleen aanwezig zijn op evenementen is onvoldoende,” geeft Quawasmi aan. Goede voorbereiding is volgens hem een cruciaal aspect binnen het netwerken en resulteert in zelfvertrouwen. Weet als ondernemer op welk evenement en tussen welke gasten je je bevindt. Ondernemers die netwerken lastig vinden kunnen zich daarnaast verdiepen in actuele onderwerpen en thema’s in de markt om zo altijd een gespreksonderwerp paraat te hebben.

Alleen aanwezig zijn op netwerkeventen, is niet genoeg. Een goede voorbereiding is cruciaal.

Naast goede voorbereiding benadrukt Quawasmi het belang van oprechte interesse. “Interesse werkt twee kanten op. Als je geen interesse toont in de ander, dan kun je dit ook niet terugverwachten,” geeft hij aan. De meest gemaakte fout tijdens het netwerken is volgens Quawasmi het te lang blijven hangen bij dezelfde persoon of groep. Ondernemers moeten niet vergeten dat het doel van netwerken is om veel relevante contacten op te doen. Een ‘foot in the door’ kan al genoeg zijn voor een vervolgafspraak.

Social media is je beste vriend

Een netwerk bestaat niet alleen uit de personen in je directe omgeving zoals vrienden en familie. Denk als ondernemer bijvoorbeeld ook eens aan oud-klasgenoten, collega’s of contacten op Facebook, Twitter en LinkedIn. Bij elkaar opgeteld zijn dat ongetwijfeld een hoop mensen en bevinden zich hier ook influencers die de ondernemer bij kunnen staan in het genereren van publiciteit.

Vergeet je eigen netwerk niet te activeren.

Om op de radar te komen van potentiële investeerders binnen het eigen netwerk is social media volgens Quawasmi je beste vriend en het meest krachtige middel voor mond-tot-mondreclame. “Deel niet alleen de crowdfundingcampagne, maar betrek je omgeving erbij door het schrijven van blogs en het delen van updates,” aldus Quawasmi. Fans van een product zijn immers de beste verkopers.  

Zoek de media op

Op het moment dat een eigen netwerk te kort schiet, is het een mogelijkheid om de pers op te zoeken. Ondernemers kunnen hier zelf een goede start mee maken door een lijst te maken van welke personen zij willen bereiken, door welke media zij te bereiken zijn en vervolgens een bericht op te stellen met een relevante boodschap. Als dat niet onder de expertise van een ondernemer valt, is het slim om hierbij hulp in te schakelen.

Veel crowdfundingplatformen kunnen hierbij ondersteunen. Zo heeft Eureeca een PR-bureau in handen genomen die de eenmalige lancering van een product of bedrijf uit handen kan nemen voor een gereduceerd tarief. “Het is slim om als ondernemers naar de mogelijkheden te informeren voor de crowdfundingcampagne van start gaat en zo de worst-case scenario’s in kaart te brengen in combinatie met een plan van aanpak,” aldus Quawasmi.

Welke tips heb jij nog voor een geslaagde crowdfundingcampagne?