Hoe zorg je er als groot bedrijf voor dat je mee blijft met de nieuwste ontwikkelingen in marketing en communicatie? En hoe zet je die snel en doeltreffend in? Termen zoals agile en lean krijgen start-ups haast met de paplepel ingegoten, maar voor een gevestigde waarde als Colruyt Group die in heel andere tijden op de markt kwam, is dat veel minder vanzelfsprekend. Hoe zorgt de retailgroep ervoor om die positie niet te verliezen? Door voluit voor digitaal te kiezen en eigen mensen op de digitale trein te krijgen.

Tweewekelijkse sprints

Een van de digitale innovaties waar Colruyt Group mee uitpakte, is de MyColruyt app. Die bestaat ondertussen al twee jaar. Het doel van de app: klanten een zo vlot en aangenaam mogelijke winkelervaring bezorgen. De vele downloads en het aantal klanten dat de app actief gebruikt, zit goed. En ook de campagnes werpen hun vruchten af. Maar dat wil niet zeggen dat de retailer op z’n lauweren rust. Integendeel: het marketingteam streeft altijd naar beter en efficiënter.

Marie-France Carrette, die er al enkele jaren aan de slag is als digital expert, doet het verhaal: “Er is nog veel ruimte om onze klanten te helpen. Hun online shopervaring verbeteren, bijvoorbeeld. We luisteren dus actief naar hun feedback en gebruiken die om de app te verbeteren. Door agile te werken, in tweewekelijkse sprints, gaan we bovendien snel vooruit en zien we meteen resultaat. We willen dat de mensen die de app downloaden, hem ook blijven gebruiken.”

Growth hacking en de Noorderster

Om de app in hoge snelheid verder te optimaliseren, ging Colruyt samenzitten met het bedrijf dat de app initieel voor hen ontwikkelde, het Gentse In The Pocket. Samen bogen ze het hoofd over de vraag: kunnen we een track ontwikkelen waarin we de huidige features in de app bekijken en eventueel aanpassen? Dat om de user experience drastisch te verhogen. “Vandaar onze keuze voor een growth hacking-traject”, duidt Carrette. “Zo testen we in kleine stappen om op die manier duurzaam resultaat te boeken.

Het onboardingsproces vormt een mooie uitdaging waar we allemaal wat van opsteken

“We hebben ook een North Star Metric bepaald: wat is hét allerbelangrijkst voor ons? Waar willen we volop op inzetten? En dat is in eerste instantie het wekelijkse actief gebruik. Daaraan hebben we objectieven en resultaten gekoppeld, met als finale stap een roadmap.”

“Ons onboardingproces is het eerste dat we gaan bekijken. Voor ons is dit traject ook een hele ervaring, want growth hacking op zich is ook nieuw voor ons digitale team. Het vormt een mooie uitdaging waar we allemaal wat van opsteken. Die kennis kunnen we verder inzetten in het bedrijf.”

Lefgozers

Colruyt Group investeert sterk in digitaal en gelooft in de kracht van zijn eigen medewerkers. Marie-France Carrette zette de afgelopen 2,5 jaar de krijtlijnen uit voor een digitale mindset bij de marketing- en communicatiemedewerkers van het laagsteprijzenmerk. “Omnichannel werken is een must in marcom”, zegt ze. “Via digitale redacties hielp ik de collega’s om de digitale kanalen optimaal in te zetten in hun communicatieplannen, met de nodige overtuigingskracht, enthousiasme en cijfers om het resultaat te staven. Nu werken zij volledig autonoom.”

Je hebt een gezonde portie durf nodig om digitaal hier te doen groeien

Waar zet Marie-France Carrette dan momenteel zelf haar tanden in binnen Colruyt? “Ikzelf werk specifiek op de app, het communicatieplan errond en alles rond growth hacking. Daarnaast houd ik me ook bezig met het strategische luik van social media. Mijn team is intussen uitgebreid met een digital analist, een collega die puur op traffic werkt en nog iemand op social media. Mijn twee andere collega’s focussen op ontwikkeling en innovatie: nieuwe technologieën en platformen, evolutie van de app. Hoe kunnen we voice toepassen bijvoorbeeld, of gaan we werken met beacons?”

Blijven innoveren met focus op onze klanten, dat is het doel hier. We zijn een jong team van twintigers en dertigers, als je het mij vraagt een echt power team! En dat is ook nodig, want je hebt een gezonde portie durf nodig om digitaal hier te doen groeien. De sfeer is heel open en elke dag ziet er anders uit: omnichannelvergadering, samenwerken met het interne communicatiebureau… Dat vind ik zalig!”

Open blik op digitaal

Je als werknemer digitaal blijven ontwikkelen is een must. Ook dat weet Colruyt Group. De groep maakt dan ook bewust ruimte en middelen vrij om iedereen daarin mee te nemen. Zo houdt het zijn marketing- en communicatiemedewerkers digitaal op snelheid via e-learnings, workshops over online advertising, interne communicatiekanalen met de laatste nieuwtjes in digital marketing. “Daar nemen we met het team de lead”, zegt Carrette. “In een oogopslag mee zijn met de trends en dat ook blijven. Continu in het achterhoofd houden: digitaal is belangrijk en groeit constant. Dat willen we blijvend uitdragen naar de collega’s. En tegelijk brengen zij ons meer bij over het offline gedeelte. Hoe pak je bijvoorbeeld een folder aan? Welke stappen en deadlines horen daarbij? Want als we een campagne trekken, is dat het volledige plaatje, omnichannel.”

Wat Carrette nog zo fijn vindt aan haar job, is het enorme bereik en de impact die het merk heeft - en niet enkel online: “Colruyt is een grote speler en dat merk je ook in digital. Facebook-posts die vlotjes een half miljoen mensen bereiken, het is voor elke marketeer een droom. En je ziet de impact ook offline. Zoals winkelmedewerkers die spontaan klanten helpen via een comment op onze pagina. Zoiets is fantastisch. Ook onze winkelmedewerkers zijn enthousiast om mee te werken aan onze campagnes. Met succes!”

“We kunnen Colruyt op een andere manier laten zien, met een grappige toets. Met digitaal kunnen we daar het verschil maken. Binnen de identiteit van het merk, maar iets luchtiger. En dat is tof.”

Zin om jouw digitale kennis in te zetten bij Colruyt Group? Bekijk het jobaanbod voor digitale profielen op jobs.colruytgroup.com.