Evrim Taskiran, oprichter en CEO van STEPfix

E-steps en e-bikes zijn handig en ecologisch. Tenminste, als je ze ook goed onderhoudt en herstelt wanneer nodig. Evrim Taskiran, oprichter en CEO van STEPfix, zag dat het daar vaak misgaat en wou iets doen aan die wegwerpmentaliteit. Met zijn bedrijf biedt hij een snelle onderhoud- en hersteldienst voor elektrische steps en fietsen. Daarmee mikt hij niet alleen op consumenten maar ook op bedrijven die op zoek zijn naar een duurzame servicepartner.

Evrim Taskiran is zelf een expert in industriële robotica en elektrische voertuigen. “Een circulaire aanpak was altijd al een must voor mij als ondernemer”, vertelt hij. “Ik ben dan ook in 2019 gestart met een verhuurbedrijf met eigen steps waarvoor ik ook herstel en onderhoud bood. Pas in 2021 hebben we beslist om ons toe te leggen op een herstelservice en niet langer zelf steps te verhuren. Intussen hadden we wel al een grote voorraad onderdelen én waardevolle kennis uitgebouwd, die nu goed van pas komen. Onze oorspronkelijke focus op e-steps is ook uitgebreid naar e-bikes.”

Een circulaire aanpak was altijd al een must voor mij als ondernemer

Elektronisch afval vermijden

Feit is dat het aantal aangekochte e-steps en e-bikes veel groter is dan het aantal verhuurde exemplaren, ook al zijn die laatste vaak meer zichtbaar en komen ze helaas geregeld op een negatieve manier in de media. “Het ‘ownership’-model is nochtans 30 tot 50 keer groter dan de deelmarkt”, stelt Evrim Taskiran. “In verhouding zijn die slecht behandelde deelsteps dus maar een heel klein deel van het totale aantal. En al die vervoermiddelen hebben erg veel onderhoud nodig.”

Een sluitend circulair model

“Dankzij hun uitgebreide ervaring weten de medewerkers van STEPfix heel goed welke problemen er kunnen opduiken bij e-steps en e-bikes. “Zo kunnen we ze efficiënt voorkomen of oplossen”, zegt Evrim Taskiran. “Zonder een goede reparatie- en onderhoudsservice eindigen elektrische steps helaas snel op de groeiende stapel elektronisch afval. Dat willen we bij STEPfix dus anders doen. E-steps of e-bikes die niet meer te herstellen zijn, demonteren we zodat we de onderdelen nog kunnen hergebruiken. Wat overblijft, gaat naar onze recyclagepartners. We hebben op die manier een sluitend circulair bedrijfsmodel uitgebouwd waarbij we afval vermijden.

Fundraising om groei te boosten

Dankzij dat circulaire bedrijfsmodel kon STEPfix ook een fundraising starten op LITA, een online platform voor duurzame investeringen. “Met de extra financiering zullen we nog sneller kunnen groeien en ook ons managementteam uitbreiden”, verwacht Evrim Taskiran.

De markt voor ‘micromobiliteit’ is ook zelf nog in volle groei. “In Frankrijk worden er bijvoorbeeld meer e-steps en e-bikes dan auto’s verkocht, en hier zien we gelijkaardige trends”, zegt Evrim Taskiran. “We willen onze organisatie dan ook voorbereiden op de verwachte groei en zelf actief stappen ondernemen.”

Online aanvraag en opvolging

Daarbij speelt STEPfix een aantal grote troeven uit. Zo werkt het bedrijf met een digitaal platform voor de opvolging van de herstelling en de communicatie tussen klanten en herstellers. Evrim Taskiran: “Het werkt een beetje zoals een bestelling via Deliveroo. De eigenaars van de e-step of e-bike kunnen de STEPfix service online boeken en een beschikbare hersteller kan de aanvraag aanvaarden.

Alles gebeurt heel transparant, met duidelijke tarieven en voortdurende updates over de stand van zaken. Heel anders dan de ‘klassieke’ werkwijze waarbij je als klant geen enkele controle hebt of zicht op de timing, de kosten en de traceerbaarheid.”

Inzetten op digitalisering

De STEPfix-toepassing is een mobielvriendelijke applicatie die de gebruikers gewoon online kunnen gebruiken via de website van STEPfix, zonder download. Zo is er geen drempel wanneer iemand voor het eerst een hersteller via STEPfix wil inschakelen. “Het is ook mogelijk om ons te contacteren via e-mail of zelfs om naar de werkplaatsen te komen maar we werken liever via ons platform: dat is veel efficiënter voor de klant én voor de hersteller”, zegt Evrim Taskiran.

“Het platform is verbonden met een ticketsysteem en met ons klantenbeheersysteem – CRM – zodat iedereen perfect op de hoogte blijft van elke aanvraag. We werken het systeem nog voortdurend bij om de opvolging en de digitalisering van onze processen telkens te verbeteren. Zo zullen we ook nog online trainingmodules toevoegen voor herstellers. We hebben onze applicatie intern ontwikkeld, maar mogelijk gaan we in de toekomst samenwerken met een externe IT-partner, vooral om de backend uit te bouwen.”

Comfort voor de klant

Naast de digitale aanpak zet STEPfix ook sterk in op het gebruiksgemak voor de klant. Zo komen de herstellers ter plaatse – thuis of op het werk – zodat de klanten hun elektrische vervoermiddel niet zelf naar de werkplaats hoeven te brengen. “Indien mogelijk wordt de reparatie ook bij de klant uitgevoerd”, voegt Evrim Taskiran toe. “Als dat niet kan, dan haalt de hersteller de e-step of e-bike op en brengt die na de reparatie terug.”

Copyright:

Een netwerk van werkplaatsen en herstellers

Voor een snelle service is een groot netwerk van herstellers natuurlijk een must, in combinatie met een aantal eigen ateliers die dienen als lokale hubs. “Op dit moment hebben we al locaties in Brussel en Antwerpen maar daar willen we ook nog Hasselt, Gent en Namen aan toevoegen. Uiteindelijk is het de bedoeling om in het hele land onze service te leveren, door ook samen te werken met zelfstandige herstellers. Zo zullen we ook gemakkelijker seizoenspieken kunnen opvangen.”

Op zoek naar B2B-partners

Het oorspronkelijke doelpubliek van consumenten is intussen ook al uitgebreid met bedrijfsklanten. “We willen nog meer B2B-partnerships sluiten zodat we in grotere volumes kunnen werken”, legt Evrim Taskiran uit. “We kunnen bijvoorbeeld de herstelservice leveren voor bedrijven die e-steps en e-bikes in hun assortiment hebben, zoals Decathlon of Mediamarkt, voor producenten zoals Cowboy of voor de voedsel- en supermarktbezorgbedrijven.

We willen nog meer B2B-partnerships sluiten zodat we in grotere volumes kunnen werken

Hetzelfde voor verzekeringsmaatschappijen die fietsverzekeringen aanbieden en ook de herstellingen in het pakket willen onderbrengen. En natuurlijk kunnen we ook elektrische deelsteps of -fietsen onderhouden. Mogelijkheden voor partnerships zijn er dus genoeg, en wij willen daarbij graag de duurzame partner in het ecosysteem zijn. Op termijn zullen we dan steeds meer B2C- en B2B-klanten combineren.”

Internationale ambities

De ambities van STEPfix stoppen zeker niet bij de Belgische grens. “Op korte termijn willen we de eerste naam zijn die bij iedereen opkomt wanneer je elektrische step of fiets kapot is”, aldus Evrim Taskiran. “Dit jaar bekijken we vooral wat we kunnen bereiken in België, maar daarna willen we onze activiteiten uitbreiden naar Nederland en vervolgens naar Duitsland en Frankrijk, waar er een enorme markt is voor e-steps en e-bikes. Voor die internationale groei zullen we in de loop van volgend jaar een nieuwe financieringsronde organiseren.