Bob Hendrikx, founding CEO van Loop Biotech

Met zijn ‘levende doodskist’ haalde Bob Hendrikx, founder en CEO van de Delftse start-up Loop Biotech, 1 miljoen euro op via zijn deelname aan het Nederlandse tv-programma Dragons Den. Met dat geld wil de 28-jarige ondernemer eerst Europa en daarna de rest van de wereld veroveren. “Onze levende doodskist is één van de weinige producten - en het enige binnen de uitvaartbranche - die daadwerkelijk een positieve impact hebben op onze planeet. En dat slaat duidelijk aan.”

Vanuit de ambitie om de balans met de natuur te herstellen en de uitvaartbranche te vernieuwen creëerde Loop Biotech ‘s werelds eerste doodskist, gemaakt van paddenstoelen. De start-up is in 2020 ontstaan vanuit de TU Delft. Daar deed Hendrikx onderzoek naar paddenstoelen, of ook wel de grootste ‘recyclus’ op aarde.

Ik was altijd al geïnteresseerd in natuurlijke recycling - the cyclus of life - en vroeg me af waarom de mens daar geen onderdeel van uitmaakt”, start Hendrikx zijn verhaal. “Toen ik aan de TU Delft de kracht van paddenstoelen ontdekte, ging er een lampje branden. Er zijn nog maar heel weinig mogelijkheden om duurzaam dood te gaan. En dan gaat het vaak om impact minimaliseren, maar niet om daadwerkelijk iets goeds doen. Zo kwam ik op het idee voor de Living Cocoon: een doodskist gemaakt van mycelium, het wortelnetwerk van paddenstoelen dat gifstoffen uit het menselijk lichaam omzet tot plantenvoeding. Het is met andere woorden een ‘levende doodskist’ die binnen 45 dagen oplost in de aarde en ervoor zorgt dat mensen na hun dood niet langer de aarde vervuilen, maar net verrijken.”

Er zijn nog maar heel weinig mogelijkheden om duurzaam dood te gaan. En dan gaat het vaak om impact minimaliseren, maar niet om daadwerkelijk iets goeds doen

Uitvaartsector verduurzamen

Mycelium groeien om volwaardige doodskisten te worden, het was niet bepaald hoe Hendrikx zijn toekomst voor zich zag. “Ik vond het enorm spannend om direct na mijn afstuderen te gaan ondernemen, zonder enige vastigheid en ook nog eens op een niet voor de hand liggend thema: de dood.”

Terwijl mijn vrienden op stap gingen en vaste contracten binnensleepten, groeide ik mycelium bij mijn ouders op zolder (lacht). Dat was best een ‘dingetje’. Ik vond het niet alleen spannend, maar ook best moeilijk. Want wat zou iedereen wel niet van me denken: ben ik nu die jongen die met doodskisten bezig is? Toch wilde ik hier absoluut verder mee, want iemand moet de uitvaartbranche verduurzamen. Daarom heb ik voor mezelf hele duidelijke afbakeningen gemaakt. Dus niet: ik onderneem vanaf nu altijd in de uitvaartbranche, maar: ik ga dit jaar duurzame doodskisten maken en daarna zie ik weer wel. Die gedachte gaf lucht”, vertelt Hendrikx.

De doelgroep is dood

Eenmaal hij aan het ondernemen was, kwam Hendrikx een tweede uitdaging op zijn pad tegen: de doelgroep is dood. Normaal kun je met de nodige marketinginspanningen een doelgroep warm maken voor je product of service, maar dat gaat in dit geval niet op. “Dat maakt het marketingluik behoorlijk lastig”, geeft Hendrikx aan. “Daarom werk ik minder vanuit de markt en meer vanuit een visie. Die draag ik overal uit, in interviews maar ook op allerlei duurzame evenementen. En daar komen bepaalde mensen, nog voor hun overlijden, op af.”

Wereldwijd kozen inmiddels meer dan driehonderd mensen voor de levende doodskist van Loop Biotech. Een mooi begin, maar volgens Hendrikx zeker niet het einde.

Eind oktober stond de Delftse ondernemer op de Dutch Design Week. Daar toonde hij niet alleen zijn innovatieve doodskisten, maar ook zijn nieuwste hersenspinsels. “Ik wil mensen de levende wereld laten zien. De natuur heeft zoveel innovaties. Zo toonde ik bijvoorbeeld een levende prullenbak met anemonen uit de Noordzee. Daar konden mensen hun afval in gooien, wat de organismen vervolgens opaten. Ook was er een living roadblok: een normale wegversperring, maar dan met speciaal ontwikkeld beton waar automatisch mos opgroeit. Levende doodskisten zijn pas het begin. Er is nog véél meer mogelijk in onze levende wereld.”

Europa veroveren

Tijdens Dragons’ Den, het televisieprogramma waar startende ondernemers investeerders zoeken door hun idee te pitchen, haalde Hendrikx 1 miljoen euro op voor zijn levende doodskist. Dat geld, afkomstig van investeerders en participanten van Dragons’ Den Shawn Harris en Pieter Schoen die daarmee 30 procent van de aandelen kregen, steekt Hendrikx in het wereldwijd uitrollen en opschalen van zijn bedrijf. “Dit jaar zetten we vol in op automatisering, een uitbreiding van ons productportfolio én de bouw van een fabriek met een verhoogde capaciteit. Op dit moment bouwen we een faciliteit waar we vijfhonderd levende doodskisten per maand kunnen produceren.”

Vorige maand stak de founder van Loop Biotech de landsgrenzen over. In Oostenrijk sloot hij een deal met Bestattung Wien, die de kisten in eigen land exclusief mag aanbieden. “Samen met deze partner openden wij in Wenen de eerste volledig natuurlijke begraafplaats”, klinkt het trots uit de mond van Hendrikx. En of het internationale avontuur naar meer smaakt! “Na Oostenrijk willen we ook uitbreiden naar andere Europese landen. Maar daar is dan wel een nieuwe investeringsronde voor nodig.”

Hendrikx staat bekend als iemand die veganistisch eet, geen alcohol drinkt, veel sport en een bescheiden sociaal leven heeft. “Omdat ik ondernemen als topsport zie”, motiveert hij zijn bijzondere levenswijze. “Dankzij die levensstijl houd ik het vol om dag in dag uit op hoog niveau te presenteren. Dat is - als je het mij vraagt - een vereiste om de absolute top te behalen. Je moet immers vaak ‘aan’ staan en dat lukt je alleen als je goed in je energie zit.”