Anne Cornut (39) is co-founder van Maison Slash, een online platform en community voor ouders van kinderen tot 16 jaar die meer (willen) zijn dan enkel mama of papa. Haar ondernemersavontuur startte zes jaar geleden, samen met co-founder Ingrid Renders, toen Cornut de dertig voorbij was. “Omdat ik pas op latere leeftijd begon te ondernemen, heb ik veel valkuilen kunnen vermijden en kon ik op een relatief veilige manier fouten maken.”

Hoe belangrijk is geld voor jou?

“Vroeger was ik daar helemaal niet mee bezig. Meer nog, ik had het moeilijk om in overvloed te denken als het over geld ging. Maar door een cursus ‘money mindset’, mijn beste investering ooit, heeft me doen inzien dat ik heel veel blokkades had op financieel vlak. Vaak zijn dat zaken die je meeneemt vanuit je opvoeding of omdat dit een maatschappelijke norm is. Zeker als vrouw trap je makkelijk in die val. Door die cursus te volgen, heb ik grote stappen kunnen zetten op vlak van ondernemen.


Waar heb je professioneel gezien spijt van?

“Spijt heb ik zeker niet. De fouten die ik als ondernemer maakte, had ik nodig om te kunnen groeien. Mocht ik dus ergens spijt van hebben, zou dat mijn groei als ondernemer én als mens tenietdoen.”

Ben je iemand die vaak piekert?

Ik heb het geluk dat ik van nature geen piekeraar ben. Anders is er wel een deel van mij dat graag een stukje veiligheid inbouwt: een appeltje voor de dorst, slim investeren, dat soort zaken. En anderzijds heb ik ook een impulsief kantje dat ervoor zorgt dat ik af en toe met mijn ogen dicht durf springen - zonder te rekenen - omdat ik ergens wel geloof dat alles altijd goed komt.”


Wat is voor jou het leukste aan ondernemen?

“Het leukste vind ik de impact die je hebt als ondernemer. Je zit met een idee en je voert het uit. Er zijn met andere woorden geen tien niveaus die zich moeien en waar je rekening mee dient te houden. Anders gezegd: ik hou ervan om snel te kunnen schakelen.”

Welke ondernemersdroom koester je nog?

“Mijn grote ondernemersdroom is om met Maison Slash verder door te groeien tot een sterk nationaal mediamerk: een mooie landelijke landelijke spreiding, een sterke marktpenetratie en met verschillende divisies, van video tot print.”


Welke opofferingen moet je privé doen om fulltime te kunnen ondernemen?

“Ik heb vijf kinderen en twee pluskinderen, allemaal tussen de 11 en de 16 jaar oud. Dan hoef ik je wellicht niet te vertellen dat de combinatie werk en gezin bij momenten best pittig is. Zeker omdat je als groeiondernemer de kapitein op de boot bent en je daarom niet zomaar een half jaar vakantie kan nemen. Gelukkig zijn we bij Maison Slash met twee vennoten, wat maakt dat je een partner in crime hebt en je niet alle beslissingen alleen hoeft te nemen.”

Heb je naast ondernemen nog andere grote passies?

Mijn grote geluk is dat mijn talenten en passies ook terugkomen in mijn job: ik hou van netwerken, voor een publiek spreken, onze missie uitdragen, verkooptargets halen, businessboeken lezen,…”

“Misschien dat ik er iets minder ben voor de kinderen dan een gemiddelde mama. Maar ik voel dat ik hen inspireer met mijn verhaal, misschien dat er in mijn kroost een paar ondernemers in wording zitten (lacht). Voelen dat je kinderen fier zijn op wat je hebt bereikt, is het mooiste geschenk dat je als ouder kan krijgen. Het helpt in elk geval om het schuldgevoel dat af en toe de kop opsteekt in zekere mate los te laten.”


Wat is de belangrijkste ondernemersles die je tot dusver hebt geleerd?

“Volhouden, ook als het minder gaat. Weten dat ook moeilijkere periodes inherent zijn aan ondernemen. Elke muur waar je tegenaan loopt, moet je zien als een nieuwe les: wat heb ik daar nu precies uit geleerd, is de vraag die je je telkens moet stellen? En dan zijn de momenten die op het eerste zicht de lastigste zijn net diegenen die je in staat stellen om te groeien, als mens én als ondernemer.”