Twintig jaar werkte Annemieke Dubois als headhunter voor de farma- en biotechsector. In 2012 besloot ze echter niet langer bedrijven met de juiste kandidaten, maar liefdespartners te matchen. Zo maakte ze de switch van headhunter naar hearthunter en ging ze aan de slag binnen een internationaal matchmakingbureau. In 2020 richtte Dubois haar eigen high-end datingbureau Jade & Jules op, waarbij ze single mannen met een succesvolle carrière helpt bij hun zoektocht naar een geschikte levenspartner. In 2022 kwam met Relationele Intelligentie haar eerste boek uit.

Wat beschouw je als jouw belangrijkste eigenschap als ondernemer?

Empathie, hoewel dat naast een kracht ook een zwakte kan zijn. Als matchmaker streef ik daarom naar een evenwicht tussen empathie en rationaliteit: ik wil empathie tonen zonder volledig meegezogen te worden in de emoties van mijn cliënten, en op een rationele manier de vreugde van een perfect match of de teleurstelling van tegenvallende resultaten kunnen delen. Mijn sterkte is verder om dagelijks door te zetten en volhardend te zijn.

Wat is jouw definitief van werkgeluk?

Werkgeluk voor mij begon vijftien jaar geleden, toen ik besloot het veilige kader van een bediendenbaan achter me te laten en ondernemer te worden. Ondanks de slapeloze nachten heeft die keuze me energie, creativiteit en vrijheid gegeven. Zeker toen ik vaststelde dat ondernemen me in het bloed zit.
Het gevoel van werkgeluk kan ik dagelijks ervaren, bijvoorbeeld wanneer mijn klanten voor elkaar kiezen. Het schrijven van een boek over relationele intelligentie – en dat in slechts vier maanden tijd – was dan weer pure euforie. Ik hou er nu eenmaal van nieuwe verhalen te schrijven op een onbeschreven blad.

Welke ‘andere’ ondernemer zou je willen zijn en waarom?

Als kind droomde ik ervan psychologe of human interest journalist te worden. Ik heb zowel psychologie als dramatische kunst gestudeerd om die passie voor menselijke verhalen en emoties te volgen. Dat heeft me uiteindelijk geleid tot mijn huidige job van personal matchmaker.

Wie zijn je inspiratiebronnen in het dagelijkse leven?

Documentairemakers als Louis Theroux, Lieve Blancquaert, Rudi Vranckx en Martin Heylen, die bekendstaan om hun empathische aanpak bij het maken van hun aangrijpende human-interestreportages. Stuk voor stuk bescheiden mensen die respectvol verhalen vertellen zonder te oordelen.

Wat irriteert je het meest als ondernemer?

Als matchmaker raak ik gefrustreerd door de groeiende eenzaamheid in de maatschappij. De opkomst van artificiële intelligentie en de trend om intieme relaties met chatbots aan te gaan, zie ik als een illusie. Bedrijven die zo eenzaamheid exploiteren als een businessmodel, ergeren me. Ik hecht waarde aan echte relationele intelligentie, wat AI niet kan bieden. Ook onrechtvaardigheid, vooral tegenover kwetsbare groepen, maakt me boos. Ik ben vaak de stem van de underdogs en voel me ongemakkelijk bij toxische mensen die negatieve energie verspreiden of manipulatief gedrag vertonen.

Wat beschouw je als je grootste prestatie tot nu toe?

Mezelf heruitvinden na de verkoop van mijn bedrijf in 2017. Dat bracht een identiteitscrisis met zich mee, maar ik slaagde erin mijn weg te vinden. Verder: twee keer heb ik een bedrijf opgericht op een moment dat anderen dat niet zouden doen. In 2012, tijdens de boom van Tinder, ging ik tegen de stroom in en richtte een high-end matchmakingkantoor op. En in 2020, tijdens de pandemie, startte ik met datingbureau Jade & Jules. Het vermogen kansen te creëren en te grijpen, zelfs wanneer het ongebruikelijk lijkt, geeft me een geluksgevoel.