(Copyright Jonas Lampens)

Toen Bram Van de velde zich als ambitieuze jongeling professioneel ging ontwikkelen in muziekmanagement, stak al snel een eerste start-up idee de kop. Vandaag, zoveel jaren later, is de 30-jarige Gentenaar medeoprichter en duizendpoot van Leadcamp, het bedrijf dat sales meer human-to-human wil maken door middel van een slim AI-gestuurd platform. Hoe we in volle coronacrisis op korte tijd een succesvolle pivot maakten om dan te zien waar we nu staan met een volledig sales engagement platform, daar ben ik ontzettend trots op!

Hoe kan je naast je drukke ondernemersbestaan het best ontspannen?

Ik doe mijn uiterste best om wekelijks twee keer te golfen en in het weekend telkens een mountainbiketocht te maken. Ik heb een zeer actief brein dat niet stil te krijgen is door rust. Een boek lezen in een stille kamer is voor mij dan ook een echte nachtmerrie, dat houd ik nog geen tien minuten vol. Golf werkt voor mij het beste omdat het een zeer technische sport is waarbij ook je mentale toestand je spel kan beïnvloeden. De focus die deze sport vraagt, voelt voor mij aan als heel ontspannend.”

Een boek lezen in een stille kamer is voor mij een echte nachtmerrie, dat houd ik nog geen tien minuten vol

Waaraan geef je graag geld uit?

“Ik ben gebeten door alles wat met architectuur te maken heeft. Sinds we onze eigen woning hebben gebouwd, kan ik me verliezen in het doorbladeren van een Architect Diary om daarna het web af te struinen op zoek naar nieuwe inspiratie. Of interieurwinkels bezoeken, dat doe ik ook ontzettend graag. Als het om vakmanschap gaat, kijk ik vaak minder naar het prijskaartje. Hetzelfde geldt trouwens voor horloges, waar ik eveneens een zwak voor heb (lacht).”


Welk boek heeft jou als ondernemer geïnspireerd en kan je iedereen aanraden?

The Making of the Manager: What to Do When Everyone Looks to You van Julie Zhuo. Het is een boek waar ik steeds op terugkom omdat het enerzijds informatief is en anderzijds ook een heel goed handboek voor managers. Julie Zhuo schreef het vanuit haar ervaring bij Facebook - nu Meta - waar ze het schopte van stagiaire tot vice-president of Product Design. Het boek bevat een schat aan informatie: van hiring tot het voeren van één-op-één gesprekken en het motiveren van je team.”


Wie tip jij als een beloftevolle start-up waar we de komende jaren nog veel zullen van horen?

“Het is niet echt meer een start-up, maar het verhaal dat Ben Francis schrijft met Gymshark is volgens mij nog maar net begonnen. Ben liet ook zien dat een oprichter niet altijd op de CEO-stoel hoeft te zitten, toen hij een aantal jaren een stapje terug deed om in 2021 weer aan het roer te komen. Iets zegt mij dat Gymshark het nieuwe Nike kan worden.”


Op welke realisatie ben je zelf het meest trots?

“Het mooie parcours dat mijn co-founder Bert Maurau en ik hebben afgelegd met Leadcamp, en dat in relatief korte tijd. Medio 2019 hadden we een fysiek product ontwikkeld waarmee we de markt op wilden, totdat COVID-19 daar een stokje voor stak. Hoe we op korte tijd een succesvolle pivot maakten om dan te zien waar we nu staan met een volledig sales engagement platform, daar ben ik ontzettend trots op!