Camille Depuydt (34), toen nog general manager van Coolblue België, nam twee jaar geleden Pajottenlander over, een traditierijke producent van biologische vruchtensappen, granendranken, fruitproducten en frisdranken. Eén jaar geleden lanceerde de West-Vlaamse onder de merknaam FRUJI een gamma van vijf bruisende frisdranken op basis van biologisch versgeperst sap, zonder additieven en geraffineerde suikers. Intussen telt het FRUJI-assortiment 19 referenties en is het frisdrankmerk verkrijgbaar in 511 winkels in België. We hebben een waanzinnig jaar achter de rug en FRUJI is daar een tastbaar resultaat van.

Wat is jouw idee van (werk)geluk?

“De eerste maanden na de overname van Pajottenlander was ik alleen maar aan het werk en hoewel werken en ondernemen mij echt heel veel voldoening geven en een groot deel van mijn geluk bepalen, miste ik de kleine dingen in het leven die we als vanzelfsprekend beschouwen.”

“Ik heb er dan ook alles aan gedaan om de organisatie in die mate te herstructureren dat alles verder kan draaien als ik er even niet ben. Ondertussen heb ik een balans gevonden, en heb ik weer tijd voor de dagdagelijkse dingen zoals de kinderen in bed steken - liefst niet elke dag (lacht) -, een goed glas wijn gaan drinken met vrienden en lekker gaan eten, van frietjes tot gastronomisch. Daarnaast probeer ik een uur per week aan sport te doen en de weekends zijn gereserveerd voor mijn echtgenoot, de kindjes en familie.”

Verder aanvaard ik het feit dat het onmogelijk is om perfect te zijn in deze wereld en probeer ik om niet al te veel te wikken en te wegen, om niet te vergelijken met anderen en om afstand te houden van sociale media en negatieve nieuwsberichten.”


Wat haat/frustreert je het meest als ondernemer?

De dag van vandaag moet je continu bereikbaar zijn en is het moeilijk om meester te blijven van je eigen agenda. We zijn bij Pajottenlander en FRUJI met heel veel bezig en daardoor komen er ook continu en vanuit alle hoeken berichten en mails binnen. Gaandeweg probeer ik meer en meer binair te denken en prioriteiten te kiezen. We kunnen niet overal ja op zeggen, daarvoor is onze organisatie helaas te klein. Dat betekent dat we keuzes moeten maken. Ofwel doen we iets en gaan we er 100% voor, ofwel doen we het niet, ik geloof niet in een tussenweg.”


Welk aangeboren talent had je graag willen hebben?

“Ik zou mezelf graag onzichtbaar kunnen maken om overal te gaan luistervinken en informatie op te doen (lacht). Ik ben heel leergierig op het vlak van ondernemen, maar vind het ook extreem boeiend om te horen hoe andere ondernemers het aanpakken. Als ik onzichtbaar zou kunnen zijn en overal iedereen zijn learnings zou kunnen meenemen, dan denk ik dat we nog twee keer sneller zouden groeien dan we nu al doen.”


Wie of wat bezorgt jou een onweerstaanbare glimlach?

“Als ik de producten van FRUJI ergens zie verschijnen, krijg ik spontaan een glimlach op mijn gezicht. We hebben een waanzinnig jaar achter de rug en FRUJI is daar een tastbaar resultaat van. Dankzij het enthousiasme van ons team slaagden we er op amper drie maanden tijd in om het concept, de recepten en de branding te ontwikkelen.”

“We hebben het onmogelijke mogelijk gemaakt: op één jaar tijd groeide het assortiment van 0 naar 19 producten en zijn we in België van 0 naar 511 verkooppunten gegaan. Telkens wanneer ik een product van FRUJI drink of zie, ben ik zo fier als een gieter en kan ik niet anders dan glimlachen. We zijn ontzettend trots op wat we op zo’n korte tijd met ons team hebben neergezet. En door al dat enthousiasme hebben we al veel andere mensen warm kunnen maken voor onze producten.”


Wat heb je geleerd uit je moeilijkste momenten?

Dat je als ondernemer gewoon heel veel moeilijke momenten hebt: het is overal wel iets en het zijn voor iedereen ‘speciale tijden’. Als ik daarover klaag, zegt mijn echtgenoot altijd: ‘als het gemakkelijk was geweest, zou iedereen het doen’.”

Ondertussen lig ik al niet meer wakker van problemen en vertrouw ik erop dat ikzelf of iemand van het team wel een oplossing zal vinden

“Ondertussen lig ik al niet meer wakker van problemen en vertrouw ik erop dat ikzelf of iemand van het team wel een oplossing zal vinden. Ik ben bovendien ook al redelijk wat opportuniteiten tegengekomen bij het zoeken naar oplossingen, en dat geeft weer energie. Iedereen in ons team heeft een enorm aanpassingsvermogen, we proberen van elke situatie het beste te maken wat maakt dat het glas - zelfs op de meest moeilijke momenten - altijd halfvol is.”


Waarvoor mogen ze jou ’s nachts altijd wakker maken?

“Eigenlijk wil ik voor niets wakker gemaakt worden (lacht). Of het nu goed of slecht nieuws is, mijn slaap is heiliger dan eender welk ander ritueel in mijn leven. Als er slecht nieuws aankomt, dan gun ik mezelf dat extra beetje slaap want dan heb ik een buffer voor de slapeloze nachten die er misschien aankomen. En goed nieuws, dat is een paar uur later ook nog steeds goed nieuws. En alles tussenin kan wachten tot ik wakker word!”


Wat vind je zelf jouw belangrijkste (ondernemers)eigenschap?

“Mijn sterkste eigenschap als ondernemer vind ik persoonlijk mijn doorzettingsvermogen: vallen en weer opstaan, elke keer opnieuw. Wat ik tot dusver heb bereikt, werd me niet op een gouden schoteltje aangereikt. Om te komen waar ik vandaag sta, heb ik hard moeten werken en ook leren incasseren. Als iemand mij een klap geeft, trek ik mijn schouders op en ga ik onverstoord verder. Ik laat me niet uit mijn lood slaan en ben vastberaden en doelgericht.”