Delphine Van Hoecke werkte jarenlang in verschillende PR-bureau’s in Brussel en Gent, waar ze klantenportefeuilles met internationale en nationale spelers beheerde. Tot ze in 2020 de sprong naar het ondernemerschap maakte en met Loud and Clear haar eigen PR- en strategisch communicatiebureau uit de grond stampte. “Ik ben altijd getriggerd geweest door mijn B2B-klanten die actief waren in de technologie, industrie en cleantech. Dat is dan ook de niche waar ik mijn diensten met Loud and Clear wil aanbieden. Voor mij zitten daar de échte verhalen die zich perfect lenen voor PR.”

Hoe belangrijk is geld voor jou?

“Ik ben een fan van het cliché ‘geld maakt niet gelukkig, maar het helpt wel’. Ik geloof dat je als mens grotendeels zelf verantwoordelijk bent voor je geluk of toch voor hoe gelukkig je je voelt. Maar geld geeft je dagelijks vrijheid en opties om aan dat geluk te werken. Als ondernemer koop je er de vrijheid mee om te experimenteren, te investeren, andere ondernemers te ondersteunen met opdrachten. Daar haal je niet enkel voldoening en drive uit, het geeft je ook de tijd om af en toe een stap terug te zetten om te werken aan je zaak en niet in je zaak. Zo werk je dagelijks aan je geluk als ondernemer.”

Maar ook privé geeft geld je die vrijheid. Ik besteed een deel van het huishouden uit zodat ik tijd heb om af en toe een me-time momentje in te plannen: een lunch met een vriend, een schoonheidsbehandeling of een lange wandeling. Dat geeft me tonnen energie.”

Wat was tot dusver je beste investering?

Als vrouw vind ik het belangrijk om financieel onafhankelijk te zijn. Dat bewijst mijn - tot nu toe - beste investering: mijn eerste woning in Gent. Ik was toen 24 en stapte met mijn tweede loonbrief naar de bank voor een lening. Het is niet makkelijk geweest maar ik heb altijd hard gewerkt om alles te laten lukken. Na vijf jaar was het hele huis verbouwd en kon ik het verkopen aan een mooie prijs.”


Waar heb je professioneel gezien spijt van?

“
Achteraf gezien heb ik spijt dat ik niet eerder gesprongen ben als zelfstandige. Ik kom uit een ondernemersfamilie en was al van jongs af aan ondernemend. Op een bepaald moment maakte ik zelfs een krantje met mijn beste vriendin dat we gingen verkopen aan de buren. Media, PR, Content en ondernemerschap zaten er dus al altijd in.”

“Na mijn Bachelor Communicatiemanagement heb ik ook nog een Master in European PR behaald aan de Leeds University. Daarna ben ik steeds aan de slag geweest in PR agencies of vormde het een onderdeel van mijn takenpakket als marketeer. De richting was duidelijk, het idee om er zelf mee aan de slag te gaan is er altijd geweest maar het ontbrak me aan durf. Het is mijn man die mij het laatste duwtje in de rug gaf om de sprong te wagen.”

Wat zijn zaken die jou uit je slaap kunnen houden?

“En eens ik een keuze maak, ga ik er 300% voor. Daardoor pieker ik ook niet zo vaak. Alles komt altijd goed. Er zijn natuurlijk altijd momenten waarop zaken niet lopen zoals je wil, maar ik laat er mijn slaap niet voor. Dat helpt je niet vooruit. Integendeel, want dan zie je vaak de oplossing niet die voor je ligt. Het is me zelfs al overkomen dat ik opsta met de oplossing voor een probleem. Er eens over slapen kan dus effectief wonderen doen.”


Wat is voor jou het leukste aan ondernemen?

“Het leukste aan ondernemen vind ik de vrijheid om te kiezen welke richting je uitgaat. Ik ben altijd getriggerd geweest door mijn B2B-klanten die actief waren in de technologie, industrie en cleantech. Dat is ook de niche aan wie ik mijn diensten met Loud and Clear wil aanbieden. Voor mij zitten daar de échte verhalen die zich perfect lenen voor PR.”

“Het luchtige en vluchtige van B2C laat ik graag aan me voorbij gaan. Het gebeurt dat dergelijke klanten bij me komen aankloppen maar als ik me niet volledig in een project kan vinden, dan doe ik het ook niet. Als PR-professional vind ik het heel belangrijk dat je zelf volledig achter je klanten en hun verhaal staat. Als ik overtuigd ben van de nieuws- en meerwaarde, dan kan ik het ook op de best mogelijke manier overbrengen bij de pers.”

Welke grote ondernemersdroom koester je nog?

“Ook al is Loud and Clear nog heel jong, ik heb wel ambitie om het bedrijf duurzaam en op mijn eigen tempo uit te bouwen tot een PR agency met enkele vaste medewerkers. Dat is waar ik mezelf binnen enkele jaren zie staan. Stap voor stap want het persoonlijk contact met de klanten vind ik heel belangrijk. Het blijft voor mij ook prio om hen steeds dezelfde kwaliteit te garanderen. Als je te snel groeit, wordt dat moeilijk.”


Welke opofferingen moet je privé doen om fulltime te kunnen ondernemen?

“Ik ben recent overgestapt van zelfstandige in bijberoep naar fulltime ondernemerschap met Loud and Clear. Het is dus momenteel nog wat zoeken hoe ik alle balletjes in de lucht kan houden. Daarnaast heb ik ook nog een gezin en jonge kinderen die mijn aandacht vragen. Dat is soms uitdagend. Ik probeer wel altijd eerst tijd vrij te maken voor hen.”

Heb je naast ondernemen nog andere passies waar je graag tijd voor uittrekt?

“Ik ging uit van een rustige opstart maar dat was het allesbehalve. Je hoort mij dus zeker niet klagen, maar ik zal toch blij zijn als ik opnieuw wat tijd kan maken voor hobby’s zoals pilates, fit dance of eens uitgebreid koken. Dat is voor mij pure ontspanning.”


Wat is de belangrijkste ondernemersles die jij de voorbije jaren geleerd hebt?

De voorbije jaren heb ik geleerd om als vrouw niet te klein te denken, jezelf niet weg te cijferen en je prijs te durven vragen. Ik zie veel vrouwelijke ondernemers die last hebben van het imposter syndroom en echte people pleasers zijn. Dat was bij mij niet anders. Maar door me ervan bewust te zijn, ben ik er wel meer op gaan letten. Uiteindelijk zijn mijn klanten steeds tevreden, ik ga altijd the extra mile, dus dan verdien ik ook respect en de correcte vergoeding voor het werk dat ik lever.”