Dimitri Van Hoe (34) begon zijn carrière als Art Director bij het Gentse video agency StoryMe. Hij groeide al snel door naar verschillende functies binnen het bedrijf. In 2021 kwam hij als CEO aan het roer te staan, samen met een volledig nieuw en ervaren managementteam. In zijn vrije tijd vind je hem waarschijnlijk terug in een boulderzaal, op een of ander festival of op wandel met zijn hond Maximus. “Een goede work-life balans is iets waar ik enorm veel waarde aan hecht. Voor mijn team, maar ook voor mezelf.”

Hoe belangrijk is geld voor jou?

“Geld is voor mij persoonlijk niet belangrijk. Dit werk en deze sector doe je niet voor het geld, maar vanuit passie. Wat wel belangrijk is, is een goede cashflow in jouw bedrijf. De sfeer, efficiëntie en motivatie worden enorm beïnvloed door een negatieve cashflow. Geld moet rollen, niet blijven stilstaan.”

Wat was tot dusver je beste investering?

“Mijn beste investering - en dit klinkt wat cliché - is het team dat ik rond mij gebouwd heb. Capabele mensen die geloven in de missie en visie van StoryMe, die kunnen en durven beslissingen nemen, zijn de kern van onze successen. Zij weten perfect met welke middelen ze moeten werken en wat er van hen verwacht wordt. Daardoor heb je niet voor alles een proces of analyse nodig.”

En je slechtste investering?

“Mijn slechtste investering is persoonlijke moeite steken in zaken waarvan je eigenlijk weet dat ze niet werken. Ik heb het zeer moeilijk met zaken loslaten, waardoor ik soms te laat moeilijke beslissingen maak. Soms is het gewoon beter om meteen de pleister eraf te trekken (lacht).”


Waar heb je professioneel gezien spijt van?

Bij mijn start als CEO van StoryMe wist ik dat ik voor een moeilijke opgave stond. Al vrij snel kwam het besef dat ik bepaalde drastische beslissingen moest maken. Maar dat deed ik voor alle duidelijkheid niet omdat ik mij niet zeker genoeg voelde. Een jaar later was het eindresultaat hetzelfde als wat ik toen dacht. Achteraf gezien had het allemaal veel sneller gekund.”

Ben je iemand die überhaupt vaak piekert?

Af en toe pieker ik, vooral over welke richting we moeten volgen als bedrijf. Iemand die beweert te weten hoe de markt er over drie jaar uitziet, liegt. Uiteindelijk wil je als CEO het beste voor je mensen. Voor mij betekent dat dat je alles eraan moet doen om ervoor te zorgen dat je relevant blijft als organisatie.”

Uiteindelijk wil je als CEO het beste voor je mensen. Voor mij betekent dat dat je alles eraan moet doen om ervoor te zorgen dat je relevant blijft als organisatie

Wat is voor jou het leukste aan ondernemen?

“Ik heb lang met Lego gespeeld - en het boeit me eerlijk gezegd nog steeds. Je bent constant aan het puzzelen met de blokjes die je hebt, om zo een bepaald resultaat te halen. Zo is het met ondernemen ook. Je mensen, de markt, budgetten... fijn als de blokjes samenklikken, en je zo waarde creëert voor je klant, maar ook je team daar gelukkig mee maakt.”

“Wat me ook tof lijkt, is om mijn ervaringen te delen met anderen. Kmo’s die de stap willen maken van ‘iets leuk doen’ naar ‘volwassen zijn’ onder de vleugels nemen en begeleiden. Maar voorlopig werk ik eerst nog wat aan mezelf.


Welke opofferingen moet je in je privéleven doen om te kunnen ondernemen?

“Ik probeer eigenlijk zo weinig mogelijk opofferingen te maken. Een goede work-life balans is iets waar ik enorm veel waarde aan hecht. Voor mijn team, maar ook voor mezelf. Daarbij komt ook het besef dat de eerste persoon die daarvoor moet zorgen jijzelf bent. Daarvoor kan je niet alle verantwoordelijkheid bij iemand anders leggen.”

“As er iets gesneuveld is, dan is het tijd om te sporten. Ik ging vroeger vaak klimmen en lopen - jullie doen mij er trouwens aan denken dat ik dit dringend terug moet oppikken (lacht).”


Wat is de belangrijkste ondernemersles die jij de voorbije jaren geleerd hebt?

Geef geen taken, maar stel verwachtingen. Werken is zodanig complex geworden dat het idee van een baas die alles weet, volledig achterhaald is. Als je verwachtingen stelt, mag je er van uitgaan dat jouw mensen het beste weten hoe daar zo goed mogelijk te geraken.”