Dylan Mendes (25) is founding CEO van Usights, de grootste sales community van ons land, en medeorganisator van de jaarlijkse We Are Sales Conference. Daarmee wil hij kennisuitwisseling tussen sales leaders faciliteren voor betere en snellere decision-making zodat ambitieuze omzetcijfers makkelijker gehaald kunnen worden. “Het moeilijkste moment was toen we moesten pivoteren.”

Wat vind je zelf jouw belangrijkste (ondernemers)eigenschap?

“Een eigenschap die ik continu probeer te versterken, is het creëren van één enkele prioriteit om daar dan volledig op te focussen. Ik ben er namelijk sterk van overtuigd dat wanneer we maar één doel hebben en alle geld, energie en andere middelen wordt besteed aan het realiseren van dat ene doel de haalbaarheid ervan alleen maar zal toenemen.”

Het is iets dat we gaandeweg hebben moeten leren. Aanvankelijk wilden we met onze community te snel gaan: podcast, newsletter, virtuele evenementen, fysieke bijeenkomsten, een conferentie, en dat voor alle soorten B2B sales contexten. Intussen zijn we daar veel wijzer in geworden en hebben we bewust een stap teruggezet.”

“Daardoor moest ik de reflex om mensen continu te willen plezieren proberen afleren. Focus betekent ook dat je vaker ‘neen’ dan ‘ja’ moet zeggen. Ik moet leren om ‘antipathiek’ te zijn. Althans zo voelt het voor mij wanneer ik mensen moet afwijzen. Niet altijd makkelijk, maar wel essentieel om gefocust te blijven.

Focus betekent ook dat je vaker ‘neen’ dan ‘ja’ moet zeggen. Ik moet leren om ‘antipathiek’ te zijn

Wat is de grootste fout die je ooit maakte?

Dat ik mijn learning debt niet sneller heb afbetaald. Ik bedoel daarmee dat ik te weinig heb geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe vaardigheden. Mocht ik vanaf het begin businesscoaches hebben ingeschakeld die mij leerden hoe ik moeilijke beslissingen moest nemen of bepaalde zaken diende uit te voeren, dan had ik vandaag veel verder gestaan. Daar ben ik 100% zeker van!”

Mocht ik vanaf het begin coaches hebben ingeschakeld die mij leerden hoe ik moeilijke beslissingen moest nemen of bepaalde zaken diende uit te voeren, dan had ik vandaag veel verder gestaan

Alles begint natuurlijk bij zelfbewustzijn, weten aan welke competenties en overtuigingen je moet werken. Dit houdt in: het identificeren van de ‘bottleneck’ van groei, vervolgens te weten komen waar de gaps zitten, om daar vervolgens effectief aan te werken. Ook hier is focus alles. Leren om gewoon wat bij te leren heeft geen enkel nut. Het leren gebeurt pas écht op het moment dat er ook verandering in gedrag is. En dat kan volgens mij enkel wanneer iets voldoende relevant is.”

“Het is lang geen reflex geweest om te denken: dit moet ik kunnen doen, wie kan ik betalen om mij daarin te coachen. Ik heb vaak genoeg de fout gemaakt om het warm water telkens te willen heruitvinden. Als founder botst je keer op keer op nieuwe uitdagingen, dus probeer ik daar voortaan wel een reflex van te maken. Je hoeft daarom niet voor alles en nog wat hulp in te schakelen, maar daar intentioneel naar handelen kan zeker geen kwaad. En een investering in jezelf is nog altijd de beste investering die een mens kan doen.”


Wat heb je geleerd uit je moeilijkste momenten?

“Dat het allemaal lang niet zo erg is als we soms denken en dat het beter is om gefocust te blijven op hetgeen we wel kunnen controleren.”

“Om wat context te geven: het moeilijkste moment was toen we moesten pivoteren. Initieel wilden we een e-learning platform uitbouwen voor commerciële vaardigheden. Tot we heel wat signalen opvingen dat er iets moest veranderen. Op een bepaald moment zijn we gestopt met die signalen te negeren en hebben we de situatie expliciet gelabeld met ‘er is een probleem’. Oorspronkelijk kwam dit binnen alsof we gewoon gefaald hadden. Game over. Gelukkig was de wil daar om er te blijven voor gaan. Maar het was hoe dan ook een moeilijke periode, dat ga ik niet ontkennen. Onze business was al een jaar up and running en plots voelde het alsof we terug met een wit blad moesten herbeginnen. Achteraf gezien was dat niet zo, want we hadden al een veel betere kennis van de markt, een sterk netwerk van sales experts, enzovoort.”

Onze business was al een jaar up and running en plots voelde het alsof we terug met een wit blad moesten herbeginnen

“Lang verhaal kort: we hebben toen verschillende alternatieven naast elkaar gelegd. Intuïtief, en gebaseerd op toenmalige ervaring hebben we een bepaalde strategie uitgedacht en deze dan uitgevoerd vanuit een trust the process-mindset. Dat proces was nogal instinctief, maar het heeft ons wel door dat ‘moeilijkste’ moment geholpen. Het is zeker een les die ik meeneem voor andere moeilijke momenten die ons pad nog zullen kruisen.”


Wat waardeer je het meest aan je vrienden?

“Dat ze zich in zekere mate kunnen inleven in hetgeen ik doe en ambieer, dat ze daar ook oprecht interesse in tonen, rechtuit hun gedacht zeggen en dat we ook goede momenten kunnen hebben samen.”

Al moet ik eerlijk toegeven dat het sinds de oprichting van mijn bedrijf niet altijd even makkelijk is om oude vriendschappen te onderhouden. Soms overvalt mij het gevoel dat ik in sommige vriendengroepen niet 100% meer thuishoor.”

“Tegelijk merk ik ook dat het voor mij net iets makkelijker is om een sterke band op te bouwen met andere ondernemers, met mensen die gelijkaardige ervaringen meemaken en voor dezelfde uitdagingen staan.”


Waar zou je willen wonen/werken/ondernemen?

Iets waar mijn co-founder en ik al vanaf het begin altijd rekening mee hebben gehouden, is dat we niet wilden vastzitten aan één locatie. Beiden willen we graag de wereld verkennen. En liever vandaag dan morgen, want we beseffen dat dit wel eens moeilijker kan worden van zodra we een groter team hebben. Voorlopig werkt het alleszins goed omdat we enkel in België moeten zijn als hier een fysiek evenement plaatsvindt. Op andere momenten kunnen we perfect van om het even waar werken.”

“Dit is zeker ook iets waar we rekening mee moeten houden als we het team ooit willen uitbreiden. Anderzijds weten we ook dat dit een extra troef kan zijn in de zoektocht naar nieuw talent omdat ambitieuze jongeren doorgaans ook graag remote werken.”