Jeroen Spitaels, is één van de drie founders en CEO van Mealhero, de Gentse scale-up die een slimme oplossing bedacht voor mensen die niet elke dag tijd hebben om vers te koken, maar toch lekker en gezond willen eten. Wij hebben een merk gestart dat echt tot in de kern van het mens-zijn gaat: het eten op je bord.”

Hoe belangrijk is geld voor jou?

“Da’s een beetje tweeërlei en ook volledig anders. Enerzijds, voor mijzelf hoegenaamd niet. In die zin geloof ik heel erg in de quote van Alibaba-oprichter Jack Ma: don’t worry about the money, people should follow their dreams. En dat is exact wat voor mij en denk ik alle start-up founders geldt.”

“Anderzijds, je bent een bedrijf en een bedrijf heeft ook geld nodig. Het is een belangrijke asset - net zoals geweldige mensen, een sterk product, enzovoort - die je helpt om de droom waar te maken.”

Wat was tot dusver je beste investering?

“In een jaar tijd is ons bedrijf en het team verdriedubbeld. Zeker het laatste halfjaar hebben we flink geïnvesteerd in onze company culture: echt gaan nadenken en vertalen wat onze values zijn als merk en als bedrijf.”

“Ik voel nu elke dag meer en meer hoe die culture leeft in ons bedrijf, hoe dat er nog meer voor zorgt dat alle neuzen in dezelfde richting staan en hoe iedereen aan dezelfde droom werkt.”

En je slechtste investering?

“Het groeitempo zit er hier flink in, dus we hebben al meer dan eens kookgerei voor onze keukens gekocht en gedacht: ‘hiermee kunnen we zeker 2 jaar verder’ Om dan na drie maanden te zien dat het al terug te klein geworden was.”


Waar heb je professioneel gezien spijt van?

“Wanneer je iets doet en het ligt op dat moment volledig in lijn met wat je hart, buik, verstand en noem maar op zeggen en het draait niet uit zoals je had gehoopt, vind ik niet dat je daar wekenlang een slecht gevoel en spijt moet aan overhouden. Je hebt alles gedaan wat je kon en it didn’t work out. Ikzelf en mijn co-founders hebben daarin een heel sterke ‘always be learning’ mindset.”

“Dus spijt is een groot woord maar iets wat ik liever veel eerder had beseft, was het belang van elke dag gradueel 1% verbeteren. Vroeger spendeerde ik nog vaak te veel tijd aan die ene silver bullet zoeken die in één klap alles 100% ging oplossen, maar die bestaat gewoonweg niet. Het zijn vele kleine dingen die je elke dag beter doet, maar it adds up over time. En die spirit zien we in ons bedrijf elke dag en maakt een enorme impact.”

Ben je iemand die überhaupt vaak piekert?

Ik denk dat je als ondernemer in een snelgroeiend bedrijf wel een stevig incasseringsvermogen ontwikkelt. Elke dag lopen er zaken geweldig goed en even later loopt er iets mis. Ik weet van mezelf dat ik vrij lang vrij hard in het rood kan gaan. Je wordt daar van nature wel beter in. Wanneer ik toch ga piekeren, heb ik geleerd dat ‘just to put it to paper’ en ‘talk to some really smart people’ om er eens serieus over na te denken enorm helpt.”

Wat houdt je ‘s nachts wakker?

“Ik ben eigenlijk een superslaper geworden. Sinds Mealhero gestart is, sta ik elke dag vroeg op en ’s avonds val ik zonder problemen in slaap.”


Wat is voor jou het leukste aan ondernemen?

Wij hebben een merk gestart dat echt tot in de kern van het mens-zijn gaat: het eten op je bord. Dat is iets wat voor elke mens in de hele wereld een van dé belangrijkste momenten op de dag is: dinner time. Dus je bent met iets bezig wat iedereen enorm na aan het hart ligt. Het feit dat mensen dan zeggen: ‘op dit belangrijke moment kies ik elke week, elke dag, voor iets waar jouw team keihard mee bezig is’, is gewoonweg fantastisch! Ik heb echt het gevoel dat we werken aan iets wat de wereld en het leven van mensen beter maakt en that’s a beautiful thing.”

Welke grote ondernemersdroom koester je nog?

“Da’s een makkelijke: mijn grootste droom zie ik elke dag in koeien van letters voor me staan op de muur van ons kantoor: a personal chef in every home. Die is zo alles omvattend: we willen met Mealhero echt dé nummer één referentie zijn om van thuis uit makkelijk lekker te eten. Net zo makkelijk alsof er een persoonlijke chef kok bij jou zou wonen. Die ‘in every home’ zal nog niet voor morgen of overmorgen zijn, maar stiekem dromen we daar toch van.”


Welke opofferingen moet je in je privéleven doen om te kunnen ondernemen?

Start-ups zijn all-consuming en nemen je volledige leven over. Mijn co-founders Anton en Steven en ikzelf zijn 3 jaar geleden aan een big crazy dream begonnen om te zorgen voor de allermakkelijkste manier om lekker gezond te eten die je je kan inbeelden, en hebben sindsdien niet meer omgekeken.”

“Dat zorgt er natuurlijk voor dat je minder thuis bent dan de meesten. Maar honestly, ik zou het niet anders willen en heb niet het gevoel dat ik iets opoffer of mis.”

Trek je voldoende tijd uit voor andere passies of hobby’s?

“Niet zo heel veel, al ben ik er de afgelopen maanden wel een stuk beter in geworden om eens los te laten. Elke ochtend lees ik en ik ga meerdere keren per week sporten.

“Mijn vriendin en ik gaan wel geregeld op weekend: zo eens 1 à 2 dagen er tussenuit zijn, is ook top. Van zodra het kan, ga ik ook sowieso voor enkele dagen naar New York.”


Wat is de belangrijkste ondernemersles die jij de voorbije jaren geleerd hebt?

Hoe belangrijk het is om beslissingen te nemen. Heel vaak in het begin is alles nog een beetje zoeken: hoe werkt dit proces, hoe gaat ons team reageren, wat gaat onze community hiervan denken, enzovoort. Vaak leidde dat tot heel trage beslissingsprocessen, of een in elkaar geknutselde consensus, of the good old: we gaan beslissen om niets te beslissen.”

Maar bijna altijd is het beter om ‘een beslissing’ te nemen dan om ‘geen beslissing’ te nemen. Eén van onze company values is: ‘we love lemonade’ (because when life gives you lemons …). Opportuniteiten zien in plaats van obstakels. Eén ding juist hebben, compenseert vaak voor tien keer fout zijn. Dus de belangrijkste les die ik geleerd heb: durf een weloverwogen beslissing nemen en let’s go.”