De termen 'sociale duurzaamheid' en 'sociale impact' klinken steeds luider in de ondernemerswereld, maar wat betekenen ze eigenlijk? In een notendop zijn het de inspanningen die alsmaar meer bedrijven ondernemen waarbij hun activiteiten, diensten en producten een positieve impact hebben op werknemers, omwonenden tot eindgebruikers in de ganse waardeketen.

Echter, er zijn nog heel veel vraagtekens bij ondernemers.

Bloovi start daarom met het contentthema 'Sociale Duurzaamheid bij Ondernemend Vlaanderen' om helderheid te bieden, te inspireren en te stimuleren. Dit thema is van groot belang gezien het groeiende bewustzijn bij bedrijven over hun sociale verantwoordelijkheid. Daarnaast is er een rapporteringsplicht rond sociale duurzaamheid en zullen klanten, investeerders en banken alsmaar vaker eisen van bedrijven dat ze voldoen aan de ESG-normen en bijkomende rapporteringen.

Sociale duurzaamheid in ondernemend Vlaanderen: De weg naar een betere samenleving

Waarom dit thema?

Marnik D’Hoore, CEO van Bloovi licht toe: “Er is een groeiend bewustzijn bij bedrijven en ondernemend Vlaanderen over het belang en de impact van sociale duurzaamheid. Bedrijven beginnen in te zien dat hun rol verder gaat dan alleen economische winst; ze hebben ook een verantwoordelijkheid ten opzichte van hun werknemers, klanten, en de bredere gemeenschap. Bloovi wil samen met experts, bedrijven met ervaring en opiniemakers helderheid geven, inspireren en stimuleren om sociale duurzaamheid en impact te integreren in de bedrijfsvoering.”

Bron: The Corner Stone & Porternovelli

Waarover gaat dit thema?

Dit thema omvat een verzameling van sterke content die de positieve impact van sociale duurzaamheid voor bedrijven, ondernemers en de ganse maatschappij belicht. Op basis van interviews met experts, bedrijven met ervaring en opiniemakers, willen we inzicht geven in hoe sociale duurzaamheid structureel geïntegreerd kan worden in de bedrijfsvoering.

Binnen dit thema onderscheiden twee subthema’s:

Thema 1 - Sociale Duurzaamheid

Sociale duurzaamheid richt zich op het voorzien in de behoeften van de huidige generatie, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in gevaar te brengen. Tegelijk, willen meer en meer bedrijven hun lange termijn verantwoordelijkheid opnemen om bij te dragen aan het welzijn van hun werknemers, hun klanten en de bredere gemeenschap. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Arbeidsomstandigheden: Zorgen voor een veilige, eerlijke en gezonde werkplek
  • Een diverse en inclusieve werkomgeving creëren
  • Ethisch zakendoen: Het handhaven van hoge ethische standaarden in alle bedrijfsactiviteiten.
  • Eerlijke handel: Werken met leveranciers en partners op een manier die hun sociale en economische positie verbetert.
  • Productverantwoordelijkheid: Het creëren van producten en diensten die bijdragen aan het welzijn van consumenten en de samenleving.

Thema 2 - Sociale impact

Sociale impact verwijst naar de positieve effecten waar bedrijven bewust voor kiezen: zij willen meer doen dan the bare minimum en maken daar dan ook hun core missie van. Die doelbewust gekozen positieve impact kan de vorm aannemen van onder andere:

  • Maatschappelijke projecten: Initiatieven en programma's die bijdragen aan de verbetering van het sociale welzijn, zoals onderwijsprogramma's, gezondheidszorgprojecten of armoedebestrijding.
  • Lokale gemeenschappen ondersteunen en sterke relaties met belanghebbenden opbouwen

In essentie draait het bij sociale duurzaamheid om het structureel integreren van sociale verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering, terwijl sociale impact gericht is op de meetbare positieve gevolgen van specifieke bedrijfsactiviteiten op de samenleving.

Bron: The Corner Stone & Zenogroup

Samen met partners

Hiervoor gaat Bloovi samenwerken met een aantal partners die inzetten op dit thema. Partners kunnen hun expertise, visie en ervaringen naar de Bloovi-lezers communiceren en zo zichzelf en hun merk of bedrijf met dit thema op de markt zetten. Door de grote betrokkenheid van de Bloovi-lezers en zichtbaarheid op sociale media en andere kanalen, krijgt het thema grote bijval en bouwen we aan een hoge mate van geloofwaardigheid en vertrouwen. Alle content wordt gebundeld op www.bloovi.be/sociale-duurzaamheid.

Wie kan partner worden?

Bedrijven en organisaties die adviezen, diensten, begeleiding of meerwaarde bieden aan de markt omtrent sociale duurzaamheid. Bedrijven die hun naam en merk aan dit thema willen verbinden, kunnen hun bedrijf als partner mee in de kijker zetten. Samen kunnen we de kracht van sociale duurzaamheid en impact in ondernemend Vlaanderen versterken.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Interesse om partner te worden van dit thema?

Mail dan naar studio@Bloovi.be en licht in een paar kort zinnen toe waarom jouw merk of bedrijf partner zou moeten worden. Na de mail word je opgebeld door iemand van het Bloovi-team.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -