HSBC gaat een nieuw Metaverse-gericht beleggingsfonds aanbieden aan haar private banking klanten in Azië. Het besluit om beleggingen in deze sector aan te bieden, is ongetwijfeld een reactie op de enorme inhaalvraag van beleggers die het potentieel van cryptocurrency's zien.

De bank onthulde woensdag dat haar nieuwe fonds, genaamd "Metaverse Discretionary Strategy portfolio", zich zal richten op investeringen in vijf belangrijke componenten van het Metaverse ecosysteem: infrastructuur, computing, virtualisatie, ervaring en ontdekking en interface.

Het fonds, dat volgens HSBC is bedoeld voor vermogende, professionele en geaccrediteerde beleggers in Hongkong en Singapore zal worden beheerd door de vermogensbeheertak van de bank.

"Het Metaverse ecosysteem bevindt zich weliswaar nog in een pril stadium, maar ontwikkelt zich snel", zegt Lina Lim, regionaal hoofd voor beleggingen en vermogensoplossingen Azië-Pacific bij HSBC.

"We zien veel spannende mogelijkheden in deze ruimte nu bedrijven van verschillende achtergronden en groottes het ecosysteem binnenstromen."

HSBC's project in Metaverse beleggen is al aangekondigd door de recente aankoop van digitale grond in The Sandbox, een van de toonaangevende virtuele werelden van het ecosysteem.

De financiële reus ging een partnerschap aan met het bedrijf en werd de eerste financiële dienstverlener in The Sandbox.

Sebastien Borget, COO en mede-oprichter van The Sandbox, zegt:

"We zijn verheugd om te zien dat grote, vertrouwde instellingen zoals HSBC zich aansluiten bij The Sandbox en de cultuur van Web3 omarmen. Ze kunnen zich op deze manier verbinden met gebruikers door middel van entertainment, gaming en door gebruikers gegenereerde content.

HSBC is pas de tweede grote bank die officieel de deuren opende in de metaverse. In februari bracht ook JPMorgan een whitepaper uit over de Metaverse, waar ze onthulden dat de bank een nieuwe lounge had geopend binnen Decentraland.

"De Metaverse zal de komende jaren waarschijnlijk elke sector op een of andere manier infiltreren, waarbij de marktkans wordt geschat op meer dan 1 biljoen dollar aan jaarlijkse inkomsten," aldus JPMorgan.

De bank zegt dat grote retailmerken in plaats van winkels te hebben in elke stad, een wereldwijde hub kunnen gaan bouwen in de Metaverse die miljoenen klanten zou kunnen bedienen vanuit slechts één locatie.

Het is verleidelijk om de Metaverse af te doen als de zoveelste rage. Toch zijn deze inspanningen nodig voor veel bedrijven om te vermijden dat ze achterop gaan lopen in een snel ontwikkelende sector.