U herkent het vast wel. U bent op Zalando.be op zoek naar de hipste schoenen en besluit toch maar die paarse sportschoenen van adidas niet te kopen (iedereen moet trouwens besparen). Wanneer je de volgende dag het net opgaat, dan zie je op alle websites die paarse schoenen in een advertentie terugkomen. Hoe doen ze dat? Remarketing binnen het Google Display Netwerk bespreek ik in het volgende artikel.

Stap 1 : Setup-fase

In een vorig artikel van collega Koen besprak hij een eeuwenoud principe “Klanten behouden is goedkoper dan er een nieuwe bijkrijgen”. In zijn artikel lazen we 4 tips tot een succesvolle remarketing campagne, daar gaan we even dieper op in:

Zorg dat de advertentie banners up-to-date zijn. Heeft uw webshop met de kerstdagen gratis verzendkosten? Besteed in uw advertentie banners de nodige aandacht hieraan.

Via de ‘Ad builder’ binnen Google Adwords kunt u zelf aan de slag gaan met advertentie banners. Vergeet deze functionaliteit. Vraag uw designer om banners in uw specifieke huisstijl en met duidelijk call-to-actions.

Stap 2 : optimaliseren

Bij Zalando is het zo dat u de banners tot tientallen keren per dag gaat voorbij zien komen. Dit gaan bezoekers irriteren. Binnen Google Adwords is het perfect mogelijk om te analyseren hoeveel maal iemand de banner heeft gezien. Via de ‘Dimensies’ tab kan u nagaan hoeveel maal uw banner per dag/week/maand is bekeken.



Het is aangeraden dat u verschillende test campagnes gaan opzetten met een verschillend aantal vertoningen per week/maand. Op die manier kan u via analyse achteraf gaan bekijken wanneer klanten uw banner ‘beu’ zijn en niet meer converteren.

Via de instellingen van uw remarketing campagne kan u makkelijk ‘de frequency caps’ aanpassen. Met deze functionaliteit kan u het aantal vertoningen per week/maand limiteren.

Het bijhouden van bezoekers die reeds een bezoek hebben gebracht aan bepaalde pagina’s/onderdeel van uw website gebeurd via ‘Remarketing lijsten’. Deze lijsten kan u via Google Analytics instellen.

Voorbeeld: We willen alle bezoekers retargeten die op www.duo.be de referenties hebben gezocht. Gedurende 50 dagen willen we hen een advertentie banner gaan tonen in het Google Display Netwerk.



Het gestructureerd opdelen van uw bezoekers in remarketing lijsten is een lastige taak en dient met precisie te gebeuren. Wanneer een bezoeker zich heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief, dan willen we de volgende dag geen banner tonen die precies dezelfde boodschap toont. Dit gaat mensen irriteren, ook mezelf en u.

Tip: Als online marketeer staat u aan de wieg van een nieuw beroep: de data scientist. Verzamel alle databronnen van uw bezoekers en automatiseer. Via Google Analytics kent u nu ook het geslacht, leeftijd en interesse van uw bezoeker. Aan die mannelijke bezoeker tussen 15-20 die uw ‘vacature’ pagina bezocht kunnen we een specifieke remarketing banner tonen waarop de eetzaal met tafelvoetbal tafel te zien is? U ziet de conversies al oplopen.

Stap 3 : Conversie analyse

Het doel van remarketing kan een branding campagne zijn, maar veelal heeft het als doel om het aantal conversies te gaan verhogen tegen een lage kost. Remarketing is een ideale strategie om dit te gaan doen.

Bij enkele grote klanten hebben we reeds lange tijd remarketing campagnes lopen. Daarin zien we twee type conversies : conversies (1-per-click & veel-per-click) & view- throughconversies.

Een view-through conversie komt tot stand als de bezoeker later terugkeert naar de website na het zien van de remarketing advertentie banner. Deze bezoeker keert niet terug via die advertentie maar via een ander kanaal : de nieuwsbrief, SEO, SEA, ...

Door een succesvolle koppeling met Google Analytics kunt u gaan bekijken via welk kanaal uw remarketing bezoeker is teruggekeerd naar uw website en tot een conversie is overgegaan. Stel het juiste conversie doel in en optimaliseer uw remarketing campagne opnieuw en opnieuw en opnieuw.

Stap 4 : versla uw concurrentie

Remarketing advanced : Similar audiences

Met remarketing kunnen we dus mensen bereiken die de website bezocht hebben, en in contact komen met een doelgroep die al is geïnteresseerd in uw website. Met de functionaliteit ‘Similar audiences’ kunnen we nieuwe bezoekers vinden voor de website.

Mensen met dezelfde kenmerken als de bezoekers van uw website worden door het systeem van Google Adwords gevonden (door middel van de doubleclick cookie).

Aan deze mensen met vergelijkbare interesses kunt u advertenties weergeven, zodat u nieuwe en gekwalificeerde potentiële klanten kunt vinden.

Remarketing advanced : RLSA Remarketing Lists for Search Ads

Remarketing lijsten voor zoekadvertenties zijn een functie waarmee u uw campagne met zoekadvertenties kunt aanpassen voor mensen die uw website eerder hebben bezocht en uw biedingen en advertenties kunt afstemmen op deze bezoekers wanneer zij op Google zoeken.

Als mensen uw website verlaten zonder een contact formulier te hebben ingevuld, kunnen remarketing lijsten voor zoekadvertenties u bijvoorbeeld helpen met deze potentiële klanten in contact te komen terwijl ze zoeken naar wat ze nodig hebben. U kunt biedingen instellen, advertenties maken en zoekwoorden selecteren en daarbij rekening houden met het feit dat deze klanten uw website eerder hebben bezocht. Deze functie maakt gebruik van remarketing lijsten om deze aanpassingen in te schakelen.

Remarketing advanced : Dynamische remarketing

U hebt een webshop? Sindskort is Google Shopping beschikbaar in België en kan u uw producten via een feed naar Google sturen. Met dynamische remarketing kunt u nog een stap verder gaan en de bezoekers van uw site een advertentie tonen over het specifieke product dat ze op uw site hebben bekeken.

Door uw advertenties af te stemmen op het feitelijke product dat mensen hebben bekeken en op gerelateerde producten, trekt u hun aandacht en keren ze sneller terug naar uw site om een aankoop te doen.



Wat zijn jullie ervaringen met remarketing?

Voor meer info kan u ook steeds terecht op de Duo blog.