De drie kantelmomenten van Daniëlle Vanwesenbeeck: “Zouden we de principes van het bedrijfsleven integreren in de politiek, dan kan je als ondernemer misschien een verschil maken”

De drie kantelmomenten van Daniëlle Vanwesenbeeck: “Zouden we de principes van het bedrijfsleven integreren in de politiek, dan kan je als ondernemer misschien een verschil maken”

In 2004 richtte Daniëlle Vanwesenbeeck haar eigen bedrijf op: MASTERmail, gespecialiseerd in direct mailings. Naast fulltime onderneemster is ze ook moeder van twee kinderen, vaste columniste bij Trends en was ze jarenlang actief in de politiek, onder andere als Vlaams parlementslid voor Open VLD. “Een bedrijf is als een schip: het kan draaien zonder kapitein maar op een bepaald moment heeft het leiding nodig, anders wordt het stuurloos”, aldus de bedrijfsleidster.

Meer zelfvertrouwen

Daniëlle Vanwesenbeeck omschrijft zichzelf als volgt: “Een geëngageerd persoon met een uitgesproken mening. Iemand die niet kan stilzitten, van uitdagingen houdt en altijd wil vernieuwen. Eenmaal de routine erin zit, probeer ik graag nieuwe dingen”, zegt de Lubbeekse. “Verder ben ik extravert en heb ik nooit een verborgen agenda: what you see is what you get!” Daarnaast noemt zich een optimist en een teamplayer die anderen weet te motiveren en creatieve ideeën kan overbrengen.

Ondernemen is niet per se met zo veel mogelijk mensen werken, maar een goed antwoord kunnen bieden op de vraag van je klant

Met MASTERmail is ze destijds gestart zonder een concreet plan. Gewoon de sprong naar het ondernemerschap wagen. Ondertussen werkt het bedrijf meer georganiseerd wat de efficiëntie ten goede komt. Een belangrijke stap in de groei van MASTERmail was het aanwerven van ‘sleutelpersonen’, zoals de zaakvoerster hen noemt. “Op deze personen moet je je bedrijf kunnen bouwen. De kunst is om de juiste mensen te vinden, die een absolute meerwaarde betekenen voor je onderneming.”

In het begin lag de focus op het perfect uitvoeren van een opdracht, later werd steeds meer aandacht besteed aan de meerwaarde die MASTERmail kon bieden. Dit resulteerde in een organische groei, wat een bewuste keuze was. Daniëlle Vanwesenbeeck nam meer tijd om het team te sturen, strategieën uit te werken en te netwerken. “Ik heb nu veel meer zelfvertrouwen. Positieve feedback van mijn doelgroep geeft me de nodige bevestiging”, zegt ze erbij.

Kantelmoment één: ieder schrijft zijn eigen verhaal

Voor haar was het een grote sprong naar het ondernemerschap. Ze stelde zich dan ook de vraag: ben ik goed bezig? Waarom zijn er geen boeken over hoe je moet ondernemen? Nu beseft ze dat het voor elke ondernemer anders is: “Je moet je intuïtie of buikgevoel volgen en de juiste opportuniteiten kiezen wanneer die zich aandienen. Af en toe passeert er een trein en dan moet je beslissen of je erop springt of niet. Het is ook een kwestie van niet op je lauweren te blijven rusten, stilstaan is achteruitgaan.”

Ondernemerschap leer je niet uit een boek, je gebruikt je gezond verstand en onderzoekt wat op termijn iets opbrengt voor jouw bedrijf

Tijdens de eerste jaren hing alles van haar af en dat zorgde voor enorm veel stress. Ze heeft moeten leren loslaten als bedrijfsleider en is nu op het punt gekomen dat ze zich misbaar maakt binnen de onderneming. “Een balans vinden is cruciaal. Ook een persoonlijke aanpak vind ik ontzettend belangrijk. Het geluk van mijn medewerkers staat voorop.”
Ze is het type leider dat anderen kan inspireren en motiveren. “De organisatie heeft iemand nodig die de kar trekt. Zo houden we elkaar in evenwicht, wat dan weer voor een aangename dynamiek zorgt”, verklaart Daniëlle Vanwesenbeeck.

Kantelmoment twee: een ondernemende politica

Tweeënhalf jaar lang was Vanwesenbeeck volksvertegenwoordiger in het Vlaams Parlement, waar ze zetelde in de commissie Economie, Werk, Sociale Economie, Innovatie en Wetenschapsbeleid. Heel interessant allemaal, maar de combinatie met het ondernemerschap maakte het ook bijzonder intensief.

Een bedrijf is als een schip: het kan draaien zonder kapitein, maar op een bepaald moment heeft het leiding nodig, anders wordt het stuurloos

Ze leefde in een wereld met twee snelheden. “In het bedrijf moest ik snel beslissingen nemen en die waren vaak zwart of wit, terwijl het in de politiek niet vooruitging. Daar werd vooral veel gepraat en lang nagedacht”, legt ze uit. Volgens haar draait het om de kunst van de evenwichten. Als je echt luistert naar de visie van anderen, kun je beter identificeren en weet je bijgevolg welke richting je moet uitgaan. “Ik heb er veel uit geleerd. We zouden de principes van het bedrijfsleven moeten integreren in de politiek, dan kun je als ondernemer misschien een verschil maken”, vertelt ze er nog bij.

Toen ze uit de politiek stapte, viel de drukte en adrenaline plots weg. Vanwesenbeeck besefte dat ze in een te snel tempo had geleefd en dat ze nu en dan rustmomenten moest inlassen. Dit had ook impact op het bedrijf. “Ik ben op het juiste moment teruggekomen om mijn onderneming meer richting te geven. In de politiek heb je een brede kijk op de samenleving en het was boeiend dat ik iets kon betekenen voor de mensen, maar ondernemen doe ik ook enorm graag. We we zien wel wat de toekomst brengt.”

Kantelmoment drie: de WOMED Award

In 2012 won Daniëlle Vanwesenbeeck de Unizo WOMED Award voor ‘vrouwelijke ondernemer van het jaar’. Een mooie erkenning die deuren opende, de prijs gaf haar veel visibiliteit en deed haar netwerk groeien. “Dankzij die award besefte ik dat ik iets kon betekenen voor (startende) ondernemers door mijn verhaal te vertellen. Ook andersom natuurlijk, we leren van elkaar en dat verrijkt je eigen visie. Naar mijn mening zijn we ook allemaal te weinig bewust van de dingen die we doen. We hoeven niet zo bescheiden te zijn”, klinkt het.

Volgens haar heeft een goede CEO voeling met wat leeft binnen de organisatie en is die resultaatgericht. Ook van haar medewerkers verwacht Vanwesenbeeck dat die ondernemend en zelfstandig zijn. Het moet vooruitgaan! Over haar grootste valkuil vertelt ze het volgende: “Mijn impulsiviteit en creativiteit zorgt soms voor onrust in het bedrijf. Ik wil gewoon zo veel mogelijk kansen grijpen.

Door de moeilijke momenten die er geweest zijn doorheen de jaren, heeft Daniëlle Vanwesenbeeck geleerd om voldoende aandacht te schenken aan bepaalde signalen. Zeker als die van de medewerkers komen, is dat noodzakelijk. “Je moet zorgen voor je mensen, want zíj zijn het die je bedrijf maken.”

Een ondernemer kan echter in elke bedreiging een kans zien. “Soms moet je een opdoffer krijgen om er daarna sterker uit te komen. De kunst is om uit je fouten te leren”, besluit ze. In de toekomst wil ze graag op zoek gaan naar andere mogelijkheden om meer te produceren met machines, de B2C-markt tegemoetkomen en nieuwe dingen proberen.

Als afsluiter geeft Daniëlle Vanwesenbeeck nog enkele tips mee aan collega-ondernemers: “Staar je nooit blind op het succes van anderen. De weg naar succes is niet rechtlijnig, die bewandel je met vallen en opstaan. Zoek ook een goede balans tussen werk en ontspanning. Het kan morgen gedaan zijn, dus geniet van elke dag!”

Beluister hieronder het volledige interview:

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.633 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief